Afaceri neaoşe în ţara lu’ Papură Vodă

18mai12

Cam de un an şi jumătate oscilez constant între impulsul de a scrie un astfel de articol şi autocenzura de a publica ceva cu tentă negativă!

Periplul meu atipic pe tărâmul afacerilor a început acum 3 ani cu o vizită la fabrica de unelte Narex. Spre uimirea şi recunoştinţa mea, deşi vizita am făcut-o într-o zi nelucrătoare (sâmbăta), am fost întâmpinat de managerul general al Narex, dl. Stanek Sr.  Zic „uimirea şi recunoştinţa”,  deoarece firma mea nou înfiinţată avea cifră de afaceri ZERO, nici un angajat, nici un magazin şi suma maximă pentru cumpărături pe care o aveam în buzunar era 1500 euro (le-am spus asta celor de la Narex cu mult timp înainte să fiu invitat la ei), adică cam subţire pentru un importator care vrea să facă afaceri direct cu fabrica!

Deruta mea a fost cu atât mai mare cu cât cei 35 de ani trăiţi în România mă învăţaseră că nici măcar vânzătoarea de la aprozar nu se deranjază să-şi ridice ochii din revista ei colorată atunci când intru în magazin! Ce discuţie cu un director general de fabrică să visez eu când în ţara lu’ Papură Vodă şi secretara acestuia are aere de vedetă internaţională iar portarul de la uşa fabricii se uită la tine ca la un infractor dacă nu cobori dintr-o maşină germană de lux! De parca ar trebui să fi devalizator de bănci sau să ai afaceri suspecte cu statul ca să beneficiezi de poliţete din partea conaţionalilor!

Sincer să fiu, cu mentalitatea de atunci, aş fi fost pe deplin satisfăcut dacă un angajat cu atitudine sictirită (că-i chemat sâmbăta la serviciu) m-ar fi condus în depozitul fabricii şi m-ar fi lăsat să iau rapid marfa, bineînţeles, după ce i-aş fi dat banii!

Deşi mai fusesem în „vest”, vizita la Narex a fost unul dintre momentele în care am conştientizat mai acut diferenţa uriaşă de cultură dintre locul din care vin eu şi lumea aflată doar la 1000 km mai spre vest! Extrem de trist!

Dar nu despre Narex este vorba în acest articol! Nici despre belgienii de la Ardennes-Coticule sau despre nemţii de la Fine Tools sau Dictum! Nici despre japonezii sau englezii cu care colaborez de ceva timp! Din contră, este vorba despre grotescul de care m-am lovit în 8.5 cazuri din cele 9 tentative de a stabili colaborări cu firme din România (în jumătate din cazuri a fost vorba de firme internaţionale cu reprezentanţă în România, dar cu angajaţi autohtoni)!

Pe scurt, propunerile mele politicoase de colaborare sunau în felul următor:  am o firmă/blog şi doresc să cumpar produse la preţ de revânzător, cu plata în avans. În 8 din cele 9 cazuri răspunsurile au fost: ignorare repetată pe mail, ignorare repetată chiar după ce am dat telefon, răspuns în doi peri cu scopul de a mă expedia, răspuns agasat, raspuns obraznic! Astea în condiţiile în care vroiam să cumpăr de la ei cu plata în avans!

Cea mai recentă încercare a mea de a colabora cu o firmă din Romania s-a derulat pe parcursul ultimelor 2 luni, cu punctul culminant acum 2 zile!

Recent aflasem de nişte produse de finisat ecologice (uleiuri şi ceară pentru lemn) fabricate în Germania şi distribuite în România de o firmă autohtonă. Aşa că am scris acestei firme un mail prin care le descriam ce fac eu şi că aş dori să revând produsele pe care ei le reprezintă la noi în ţară! Începutul a fost OK: am primit rapid un răspuns amabil şi promiţător… După alte câteva mailuri schimbate am primit şi un procent concret de discount comercial. Deşi urma să plătesc în avans iar comanda minimă era semnificativă (ulei de in şi ceară pentru lemn în valoare de 1000 lei/comandă), din păcate procentul era unul mult prea mic pentru a susţine revanzarea produselor respective! Mai degraba era procentul oferit unui cumpărător ocazional care ia mai multă marfă deodată, pentru uz propriu! Le-am comunicat acest lucru, dar nu am mai primit nici un răspuns ulterior!

După o lună de aşteptare am contactat direct producătorul german! Acesta mi-a raspuns amabil şi rapid că firma din România este unic partener al lor în ţara noastră şi că-i vor contacta ei ca să-mi ofere condiţii mai bune! La 2 ore după acest schimb de mailuri am primit următorul mesaj (halucinant pentru mine) de la reprezentantul de vânzări al firmei româneşti:

Buna ziua domnule Sorescu
Vin la dvs.cu acest mail deoarece am fost rugati de colegii nostri din Germania sa va contactam,am incercat si telefonic,dar se pare ca nu raspundeti,mentionez ca propunerea noastra de colaborare nu se va schimba binenteles cu conditiile de care am discutat,ok…eu personal voi venii cu o alta propunere pt dvs.asa ca tema pt acasa ,va garantez un discont personal de 20% dar cu conditia ca comanda dvs.sa fie de 4000-8000 euro lunar,cu plata in avans,daca sunteti de acord stam de vorba daca nu rugamintea noastra este de a nu mai deranja colegii din Germania  deoarece tot la noi veti ajunge…..
Stima si o zii frumoasa va doresc….

Primul lucru care mi-a trecut prin minte a fost „ce vrea individul ăsta care se exprimă ca un elev de clasa a V-a corigent la lb. Română”! Nu doar că mesajul este greu inteligibil din cauza lipsei semnelor de punctuaţie şi a amestecării ideilor şi lipsit de orice tact, dar este şi evident jignitor. Individul îmi dă „teme pt acasa” şi mă „roagă” să nu-i mai deranjez pe „colegii din Germania” (e o rugămine-ameninţare în genul „te rog lasă-mă că altfel…”)!

După răspunsul meu, tipu’ insistă cu următorul mesaj:

Eu totusi am un respect pt dvs.doar pentru  faptul ca intentionati sa lucratii cu noi si noi nu dorim  decat in termenii de care am discutat,asta e raspunsul nostru,si sincer sa fiu va spun adevarul ca aceea cutie sau doua care dvs.ati dorii sa le vindeti pt .noi nu ne incalzeste chiar deloc.Suntem deschisi unei colaborari dar aceea trebuie sa aiba bazele solide,cred ca va dati seama despre ce vb.

Vă las să trageţi propriile concluzii…

Eu zic că nişte papuaşi needucati, chiar îmbrăcaţi la costum şi daţi cu gel , sunt la fel de „colegi” cu nemţii pe cât de „omolog” este Băsescu cu Angela Merkel! Faptul că nemţii ne zic „colegi” este doar politeţe! Nemţii trag Europa în sus, românii o trag în jos! Nu toţi românii, desigur, dar suficient de mulţi încât să aibă succes!

Totuşi, cred că vremea „shmecherilor” băştinaşi cu atitudine dispreţuitoare pentru clientul care-i plăteşte este pe sfârşite şi la noi! Sau nu?

P.S..: Nu dau aici numele firmelor cu care am avut astfel de experienţe, dar le comunic individual oricui este curios!

Completare ulterioara:

Între timp am primit un telefon şi un email de la dl. Lukacs Lehel, directorul comercial al firmei în discuţie! Atitudinea şi mesajul transmis au fost ireproşabile şi nu am nici un motiv să suspectez vreo motivaţie ascunsă! Dl. Lukacs este persoana amabilă cu care am discutat iniţial şi de care am pomenit la începutul relatării. Iată parţial mesajul dânsului:

Buna ziua D-le Sorescu,
In primul rand, va multumesc pentru faptul ca ati acceptat sa reluam discutia.
Asa cum v-am zis si prin telefon, discountul acordat revanzatorilor e stabilit uniform, pentru toti partenerii nostrii din tara, si nu ar fi corect fata de ei sa va oferim un procent mai mare. In viitor, nu excludem varianta de a mari procentele, dar asta doar daca vom reusi la randul nostru sa avem un rulaj mai mare.
In schimb, propunerea Dvs. e binevenita si din punctul meu de vedere, chiar corecta. 

Detalii despre produse gasiti pe siteul nostru, avem acum si o sectiune de Descarcare, de unde puteti downloada fise tehnice paletare de culori daca e cazul, sau nu ezitati sa ma contactati daca mai aveti nevoie de informatii, poze…

In speranta unei colaborari prietenoase si de succes,

LUKACS Lehel, Director Comercial

Postez acest mesaj aici în încercarea de a fi cât mai obiectiv în prezentarea stării de fapt!

În plus, îi multumesc d-lui Lukacs pentru iniţiativa de a pune pe un făgaş normal cursul discuţiei!

Vă ţin la curent!



36 Responses to “Afaceri neaoşe în ţara lu’ Papură Vodă”

  1. 1 Alin

    Cata, sunt curios atat de numele firmei asteia ce au analfabeti pe post de vanzatori, cat si de celelalte firme.

  2. 3 Emanuel

    Eu am scris unei firme care vinde lemn exotic. E austriaca dar are are sedii si in Romania. Solicitam detalii despre preturi. Nu am primit nici un raspuns la cele cateva e-mailuri trimise pe parcursul a doua luni. Atunci, m-am gandit sa testez cumva daca cineva chiar citeste e-mailurile. Le-am scris de pe o adresa fictiva, dandu-ma drept un batran care vrea sa le doneze o padure. Iata mesajul meu:

    –––––––––––––––
    „Buna ziua !

    Numele meu este Ioan Popescu. Locuiesc în Râmnicu Vâlcea şi sunt în vârstă de 64 de ani. Până la pensionare am lucrat ca inginer electronist. În urmă cu aproximativ 2 ani, împreună cu alte posesiuni şi imobile, mi s-au retrocedat suprafeţele de pădure stăpânite de bunicii şi străbunicii mei. Sunt aproape 100 ha de pădure, în majoritate stejar.

    Nu am copii şi intenţionez să donez această pădure unei instituţii sau chiar unei persoane fizice care să facă dovada că posedă competenţele necesare de a o exploata corect. Am descoperit că firma dumneavoastră pune la dispoziţia clienţilor şi lemn de esenţă tare, care cu greu poate fi găsit în altă parte. Cred că aş face de două ori bine donându-vă dumneavoastră. O dată dumneavoastră şi o dată clienţilor dumneavoastră.

    Dacă sunteţi interesaţi, vă rog să-mi comunicaţi!

    Cu stimă,
    Dan Margarint”
    –––––––––––––––––-

    La o jumatate de ora de la expediere (era sambata seara), primesc raspunsul:
    ––––––––––––––
    „Gesendet: Sat Mar 26 22:19:39 2011
    Betreff: AW: donatie padure

    buna seara,
    va multumim pentru oferta facuta.
    va vom anunta in cel mai scurt timp posibil decizia domnului Director General.
    Cu stima,….
    Dep.control/ Vertriebscontrolling
    SC …. SRL”
    –––––––-
    In scurt timp primesc si un e-mail de la departamentul juridic:

    Sent: Mon, March 28, 2011 8:50:26 AM
    Subject: FW: donatie padure

    Buna ziua ,

    Suntem extrem de incantati de interesul acordat societatii noastre si a ofertei primite.
    Va transmitem pe aceasta cale multumiri precum si interesul nostru fata de oferta dumneavoastra.
    In vederea demararii discutiilor prealabile va stam la dispozitie, cu informatiile, ce veti considera a fi necesare.

    Va multumim,
    Cu deosebita consideratie ,
    ……………
    Departament juridic
    SC …… SRL
    ––––––––––
    Atunci le-am dezvaluit farsa.
    ––––––––––
    Subject: Re: donatie padure
    Buna ziua,

    Va sunt recunoscator pentru interesul manifestat in privinta donatiei si pentru promptitudinea cu care mi s-a raspuns la e-mail. Va marturisesc ca de-a lungul a doua luni am solicitat in mai multe randuri (de pe alta adresa electronica) unele informatii simple iar promptitudinea raspunsurilor a tins catre zero. Nu mi s-a raspuns la nici un mesaj desi informatiile solicitate ar fi incaput intr-o propozitie. Oarecum intrigat de faptul ca la „ghiseul on-line” nu părea a lucra nimeni, am hotărât să testez acest lucru şi să vin la dumneavoastră de pe generoasa poziţie de donator. Observ acum că, deşi era sâmbătă noaptea, la douăzeci de minute după expedierea mesajului meu, am primit un răspuns. De asemenea, dumneavoastră îmi scrieţi „cu deosebită consideraţie”. Trag nădejde să nu îmi retrageţi consideraţia acum, când vă mărturisesc că totul a fost un nevinovat test de comunicare. Nu sunt donator ci un posibil client care visează la ziua când clienţii obişnuiţi vor fi trataţi cu aceeaşi atenţie acordată donatorilor neobişnuiţi.

    Vă asigur de întregul meu respect şi de interesul real pentru produsele firmei dumneavoastră!
    ––––––––––––
    Mi-au raspuns si ei cu umor si totul s-a incheiat aici… 🙂

    • 4 Emanuel

      Erata: In loc de „Dan Margarint”, a se citi „Ioan Popescu” 🙂 . Ambele nume sunt fictive.

    • Ah, pai si eu le-am scris la astia cu cheresteaua exotica de vreo 3 ori si le-am dat timp de gandire o luna ca sa-mi raspunda! 🙂 Nu mi-au raspuns la nici unul din cele 3 mailuri! Ceream niste preturi la cherestea exotica, cantitati uzuale pentru 1-2 lucrari (0.1 m3 adica vreo 2 metrii patrati de scandura de 5 cm grosime in valoare de 300 de euro – wenge)…
      Am scris apoi la filiala lor din Ungaria ca sa vad daca aia raspund la mailur. Mi-au raspuns dupa o ora!
      Apoi le-am scris celor din Romania de pe o adresa fictiva spunand ca sunt firma-lu-peste si ca vreu sa cumpar 8 m3 de lemn de wenge (peste 3000 euro/m3). Mi-au raspuns in cateva ore la mesaj spunandu-mi ca au incercat sa ma sune pe mobil (le-am dat un numar nealocat) si ca imi trimit oferta pe mail.
      Dupa faza asta am dat mail la cartierul lor general din Austria sa le raportez ca cei din Romania nu raspund la mesaje. Dupa doar cateva ore m-a sunat managerul cel mai de sus (sediul central pe Romania) care raspunde de programul lor de cherestea! 🙂 Mi-a spus ca o sa vorbeasca cu cei din Timisoara si ca o sa fiu sunat! Nu m-a sunat nimeni, dar am sunat eu inapoi la tipul de la Bucuresti sa-i spun ca nu am fost sunat (le-am dat timp 2 zile) … Dupa inca o zi m-a sunat cineva de la Timisoara. Partea faina este ca in declaratii sunt foarte tari: iubim lemnul, clientul este foarte important pentru noi etc! 🙂

  3. Interesant, dar schiop fara nume.

    • Nu vreau sa dau cu paru, doar sa semnalez statistic ce inseamna corespondenta de afaceri la noi! De obicei esti intampinat cu glas mieros daca te dai nabab care vrea sa le faca vanzare de cateva mii de euro. Dar schimba imediat tonul catre unul de maidan daca nu le faci jocul lor (pe banii tai).

  4. Din cauza asta noi ceilalti romani nu avem puterea sa intreprindem nimic,din cauza acestor personaje suntem mai saraci si mai huiduiti de europeni,nu anteleg unde-i buba ca doar avem acelasi sange

    • Astia se flatau singuri crezand ca-mi doresc sa „colaborez” cu ei! 🙂 Prima data l-am contactat pe producatorul din Germania, dar acesta mi-a spus ca lucreaza cu partener unic in Romania (nu inteleg de ce ar face cineva asta) si ca o sa fiu contactat de un conational. Si contactat am fost! 🙂
      Ideea de la care am plecat era sa ofer ulei si ceara ecologice la mine pe site, intr-o forma prietenoasa, insotita de review-uri! Mai ales ca produsele sunt scumpe, pe la 100 lei/litrul de ulei de in si nu prea sare nimeni sa cumpere asa ceva fara sa stie ca-i de calitate ultra-superioara! M-am intalnit cu ei la un targ in Timisoara si nu mi-au dat nici macar o mostra de 100 gr. ca sa-i fac un review pe blog! M-am ales cu mirositul continutului dintr-un bidon de 10 litrii! Iar ei sunt parteneri unici pe Romania! De altfel nici nu vor sa se complice cu revanzatori, desi acesta este rolul unui partener unic! Probabil ca au afaceri cu Statul daca viseaza la vanzari de 4000-8000 euro/luna din ulei si ceara de la un singur revanzator! Ii doare in paishpe ca ingreuneaza accesul la produsele germane respective! Ei fac bani acolo si „nu-i incalzeste cele 1 sau 2 cutii pe care vreau eu sa le vand” (citat)!

  5. Tristă situație, deși nu e ceva ieșit din comun. Bănuiesc despre ce firmă e vorba, cred că sunt cei care ne îndeamnă să-i contactăm cu încredere. Ca să nu spun că și-au ales un logo ce se potrivește eventual pe un panou la o grădiniță, spun asta ca să fiu cîrcotaș. I-am contactat și eu, și pot să spun că au fost amabili. Desigur, eu am avut calitatea de client final.
    Eu zic că mai sunt și alte variante, n-or fi ei singurii care vînd un produs natural, ca uleiul de in. Poate că producătorul de ulei de in ce vinde acestei mărci vinde și altora, iar dacă asta e adevărat atunci de ce nu ai putea să construiești propriul brand.

    • Din motive neintelese de mine producatorul german lucreaza in Romania cu partener unic! Cum lucrez de ani buni prin firme multinationale stiu ca cei din vest habar nu au ce inseamna shmecheria de Balcani! Daca ii declari unii neamt ca esti om cinstit si bineintentionat, te crede pe cuvant fara cea mai mica ezitare! Probabil ca nemtii s-au lasat pacaliti de declaratiile astora! Din schimbul meu de 2 mailuri cu cineva de la producatorul German asta a fost senzatia cu care am ramas!

  6. Atat articolul publicat de Catalin, cat si povestioarele din comentarii m-au lasat absolut perplex. Imi pare rau!

  7. 15 Anonim

    Sincer nu ma surprinde atitudinea „conationalilor” nostri…..ii stim foarte bine, sunt in toate domeniile, de la portarul pe care il mentionai tu Catalin pana la directorul care ti-a raspuns….si macar daca ar fi doar atat…
    Ceea ce ma surprinde este faptul ca firma din Germania nu a luat masuri, in sensul sistarii contractului cu firma romaneasca- evident astfel de atitudine ii strica „imaginea” in primul rand ei, pt ca aici jigodiile o reprezinta ……ar trebui sa le trimit si celor din Germania un mail cu ultimul raspuns al celor din Romania ( tradus evident), sunt curios ce reactie ar avea….
    Aceeasi treaba am patit-o cu o firma de piese auto, am vrut sa-mi cumpar piesa originala din Germania insa m-au trimis la romani….rezultatul? am renuntat si am cumparat echivalentul japonez….si bine am facut !!

    • Pentru un producator e foarte bine sa-si sprijine distribuitorii regionali. Asa se face! Asa fac si Narex si Ardennes-Coticule!
      Problema e cum isi aleg acesti distribuitori, mai ales daca sunt reprezentanti unici! Vestici sunt destul de naivi vis-a-vis de shmecheru’ balcanic care e servil cu ei, dar e mare goanga la el acasa!
      Si ca tot dam exemple, la sfarsitul anului trecut am sunat reprezentantul producatorului german Pferd in Romania de vreo 20 de ori in decurs de 2 saptamani (pe telefonul de pe site-ul Pferd)… Desi telefonul suna, nu mi-a raspuns nimeni! Apoi am dat mail direct la Pferd si am primit numarul de telefon personal al reprezentantului din Romania. A raspuns si m-a directionat spre firma reprezentanta Pferd pentru vestul tarii! La astia le-am dat mail in noiembrie 2011 si mi-au raspuns din senin in martie 2012! Uitasem deja de ei! 🙂 In martie m-am intalnit cu managerul lor de vanzari si am stabilit sa-mi trimita o oferta de preturi la produsele pe care ei le distribuie in ideea ca eu sa cumpar de la ei (cu plata in avans)! Nu am primit-o nici pana acum ofetra, desi i-am mai trimis 2 mailuri la care mi-a raspuns cum ca o aiba grija personal ca oferta sa ajunga la mine! Nu mi-a trimis-o inca si au trecut 2 luni de atunci! Per total au trecut 6 luni din momentul in care am decis sa aduc marfa Pferd si eu nu am nici oferta de pret! Asta desi cei de la Pferd mi-au raspuns rapid, amabil si cu informatii relevante!

  8. 17 Eugen

    Stii cum se spune: „Nu-i prost ala care mananca 7 paini, ci ala care i le da!” Vina e a celor de dincolo, ca nu verifica pe cine angajeaza cu salarii enorme, ca sa le reprezinte firmele cu renume castigat prin munca asidua si serioasa, in decurs de ani de zile: niste analfabeti, pentru care conteaza doar masina de serviciu, telefonul si antetul de pe cartea de vizita, care habar nu au ce inseamna sa lupti, sa te framanti neincetat si sa te sacrifici ca sa cladesti o firma, un produs de calitate, un portofoliu de clienti.
    Iti arunca in fata, cu cea mai mare grosolanie, numele firmei la care este el angajat, de parca ar fi numele lu’ bunicu-sau, de la care a mostenit intreg imperiul! Si daca cumva, din neatentie, uiti sa te ploconesti la auzul acelui nume, esti tratat ca un nimic! M-am lovit de astfel de situatii de nenumarate ori!
    Habar n-avem cat suntem de norocosi, noi cei care nu mai trebuie sa inventam solutii si rezolvari la probleme pe care altii le-au gasit, experimentat si imbunatatit timp de 40-50 de ani. Dar, se pare ca noi nu stim (vrem) sa copiem si sa adoptam atitudine, comportament si idei de la unii care au demonstrat performante, nu doar s-au laudat cu ele.
    La noi tot manifestarile balcanice, de manelisti grobieni, impresioneaza: masini cat mai scumpe, telefoane de fite, lanturi de aur cat mai groase, opulenta sfidatoare a unor neandertalieni!
    Asa-mi trebuie, daca nu am emigrat in Canada, atunci cant am avut ocazia 😦

    • Acum, in era Internetului si transporturilor ieftine vremea shmenarilor e pe duca! Din pacate mult prea incet!
      Eu, sincer, as prefera sa cumpar produse din tara de la mine, ca sa nu trimit banii in alte tari (se produce saracirea tarii daca cumperi din alta tara)! Din pacate nu se poate face asta pentru ca la noi nu se prea produce iar comerciantii sunt in mare proportie niste jegosi care vand scump (sa-si plateasca masinile alea obscene) si mai sunt si mitocani! Ce servicii, ce atitudine, ce pasiune?!
      Ca importator direct Narex am dat si eu dalti la vreo 3 magazine de scule. Nici nu au vrut sa auda de plata la achizitionare! Doua dintre ele au vrut cu plata la 45 de zile (eu le iau cu plata in avans) si apoi m-au purtat dupa cateva sute de lei (2-400) de am zis ca in vechi nu le mai dau marfa! Ma tot duceau cu zaharelul – „vin-o maine, hai luni, acum nu putem” – desi vandusera marfa de la mine!
      Celalalt magazin a vrut doar cu plata cand vinde marfa, adica fara nici o responsabilitate din partea lor desi au vrut adaos de 50-70% (de, sunt magazin de arta, in centrul orasului)!

  9. 19 ovidiu

    naturalpaint e firma?

    • 20 Robert

      Si eu am patit-o de multe ori cu distribuitorii din Romania ai unei firme multinationale. Ultima data, saptamana trecuta, cand aveam nevoie de niste accesorii pt. frezare, am trimis vreo 15 mailuri la distribuitori si am primit un singur raspuns (valoarea accesoriilor aprox. 200 roni). E mai bine fata de acum trei ani cand nu primeam nici unul 🙂
      Cei care mi-au raspuns au fost amabili si mi-au raspuns la toate intrebarile mele. A fost o placere sa fac afaceri cu ei. Asta arata ca se poate si in Romania. Pacat ca sunt foarte putine asemenea exemple 😦
      Poate criza va cerne graul de neghina, desi ma indoiesc mai ales ca sistemul educational e la pamant.

      • Eu sper ca s-o mai destepta si romanu’! Nu cred ca neamtu’ se naste mai educat, mai cinstit si mai amabil decat un papuas! Civilizatia de care se loveste in cursul vietii il transforma. Sper sa se imbuntateasca si la noi nivelul de civilizatie cu timpul! Pasii in aceasta directii sunt foarte mici, dar se vad daca faci comaparatie cu ce era acum 10 sau 20 de ani. Si „evreul” e cinstit pentru ca asta face bine la afacere, chiar daca nu in secunda urmatoare! O sa inteleaga si romanu’ asta!

    • Da, Naturalpaint! Intre timp m-a sunat directorul general si mi-a vorbit foarte politicos si pertinent! Si-a exprimat regretul pentru atitudinea „colegului” si intentia unei colaborari cu mine! Nu am nici un motiv sa-l suspectez ca nu este sincer asa ca o vad cum va decurge pe viitor aceasta colaborare. Ceea ce i-am spus si dansului la telefon este ca nu judec o firma dupa un angajat. Voi vedea ce ne rezerva viitorul! Daca voi putea aduce produse ecologice Kreidezeit, cu atat mai bine!

  10. 23 ovidiu

    eu am cumparat foarte multe produse de la ei,uleiuri,vopsele,si tot felul pt lemn,dar nu am avut nici o problema cu ei,vorba ta,nu poti judeca o firma dupa un angajat,sper sa te intelegi cu ei si sa colaborati bine

    • Multumesc! Asta sper si eu!
      Principial vorbind, probabil ca si cu Nutu Camataru te intelegi daca mergi la el cu cash sa cumperi „marfa”. Problemele intervin cand unul dintre participanti devine nemultimit (cu sau fara maotiv). Un om civilizat vorbeste politicos explicand la ce se asteapta pe cand un interlop pune malacii sa te ia la mardeala! Civilizatie inseamna atitudine!

  11. 25 Costin

    Din pacate, mai exista si un alt raspuns la cele povestite mai sus: unele firme din Vest nu considera Romania o piata cu potential real. Din aceasta cauza, deoarece concurenta este prezenta pe piata din Romania, sunt oarecum obligati sa fie si ei prezenti. Insa asteptarile de vanzare nu sunt foarte mari, deci nici cerintele din partea reprezentantului unic nu sunt deosebite…
    La noi situatia a fost si mai hilara: timp de 2 ani am trimis emailuri catre o firma din Germania specializata in vanzarea de accesorii si piese de schimb pentru rulote si autorulote (cu asta se ocupa firma noastra). Nu am primit NICI un raspuns. In 2010 m-am urcat in masina si m-am dus pana la Dusseldorf unde se tine anual cel mai mare salon de rulote si alte asemenea din Europa. Dupa o discutie de peste 2 ore am obtinut promisiunea ca vom colabora. Si lucram de atunci cu ei, insa angajatii din acea companie sunt majoritatea importati: din Franta, din Bulgaria, din Turcia, din Finlanda, din Polonia.
    Cu firmele din UK este si mai greu, caci nici macar cu plata in avans nu vor sa lucreze cu Romania.
    Sunt convins insa ca, asa cum fata de acum 10 ani lucrurile stau mai bine, atitudinea si mentalitatea angajatului roman sa se schimbe in bine. Si da, e greu, insa semnele se vad in fiecare zi.

    • Multumesc pentru comentariu Costin!
      Intradevar, e greu si incorect sa faci asociere foarte stransa intre firma si un angajat anume. In plus oamenii mai au si toane, zile proaste, probleme personale…
      Eu nu am nici un angajat pe firma si ma gandesc cu groaza ce probleme as putea avea cu angajatii 😉
      Probabil atitudine nepotrivita, pietre sparte din cauza impachetarii defectuoase etc

      • 27 Costin

        Aceeasi situatie este si la noi. Si aceleasi motive ne opresc sa facem angajari 🙂
        Problema majora este ca de cele mai multe ori angajatii nu constientizeaza ca trebuie sa se implice in activitatea companiei la care sunt angajati, iar compania nu stie sa aprecieze un angajat cre se implica in activitate. Si de aici apare „conflictul”, care de cele mai multe ori produce un prejudiciu mai mare companiei decat pare la prima vedere…

        • Da, e un cerc vicios…
          Culmea este ca eu sunt angajat full-time la o companie de IT in paralel cu munca mea de antreprenor 🙂

  12. 29 Daniel

    Imi pare bine ca ai scris acest post. Si eu am avut o mica experienta cu aceasta firma. Am postat un mesaj pe blog-ul loc (eram primul, chiar daca ei aveau ceva articole postate), dar am primit raspuns de la ei cand nu mai speram….

    Daca faci link cu firma din Germania as fi interesat de Sare de BOR, care nu mai este comercializata de firma de la noi…

    • Se pare ca nu pot lucra direct cu firma din Germania… E posibil sa lucrez cu cei din Romania totusi! Am apreciat ca m-a contactat directorul lor comercial si mi s-a adresat politicos si pertinent. Chiar daca discountul pe care-l primesc e mic pentru a sustine un business, o sa incerc sa duc produse prin ei… Asa vom vedea cum sunt si daca isi merita banii!

  13. 31 Mihai

    Buna Catalin. Ce spui de firma Kremer http://kremer-pigmente.de/ ?
    Ar fi prima adresa utilizata de lutieri, renovatori si alchimistii care-ti viziteaza blogul. Vad ca e reprezentata la noi de S.C. Golden Glass Services S.R.L. – Odorheiu Secuiesc pe care-i poti ocolii cu siguranta. Cei de la Kremer sunt mai dezghetati – comercializeaza chimicale, terepentine, importa uleiuri, pigmente si rasini din toata lumea.

    • Salut Mihai! Multumesc pentru pontul cu firma Kremer. O sa iau legatura cu ei sa vad daca sunt dispusi sa-mi ofere preturi de revanzare!

  14. 33 Ardes Alexandru

    Nu vor unii colaborare frate, de ce sa colaboreze? ca simt ca le iei din profit, kut! In loc sa vanda mai mult sa se bucure de online publicitate si sa faca profit si mai mult, ei nu si nu, vand mai putin dar mai prost si scump. Suna a romanescul familiar nu?

    Scrie fraticule tot ce ai pe suflet e blog personal, nu le face sectiune separata personal de restu articolelor, aia care se plang ca sa nu citeasc ceva potential interesant util si educativ, ci doar lamentari despre ‘oooooff business-viata meaaa’ sa se duca altundeva ca’s bune si articole de astea. Stii la ce si la cine sa te astepti.

    Counting done: 34 de semne de exclamare :)) lol imi place cica nu dam nume dar scriem in taguri ca e vorba de naturalpaint hehe, serious business is serious.
    Macar acum stim pe cine sa evitam.

  15. Te inteleg Sorine si eu m-am lovit de atitudine de genul asta, din pacate nu numai in Romania ci si pe dincolo (este adevarat ca intr-o proportie mai mica) … asa ca astfel de articole sunt bine venite.
    Toctomerius.

    • La noi parvenitismul a luat o ampluare de neimaginat! Toti alearga dupa rezultate imediate fiind atat de batuti in cap incat nu inteleg ca educarea clientului e calea cea mai buna pe termen lung! Totusi, nu as identifica omul cu firma. Cu alta persoana din aceiasi firma am avut un schimb de mesaje excelent!


Lasă un comentariu