All About Hammers

05Dec08

   The modern day hammer is the synthesis of all the striking tools developed by the man during its multi-millenary evolution.

  The striking tool was undoubtedly the first tool ever used by any tool-using creature. First it comes in the form of a stone or a wood stick and may served to crack nuts, to hunt or as a weapon for attack or self defence. It is said that nothing else, more than tools and tool-using, has shaped our brains and bodies to the actual form.

   During our over 2.5 million years history as humanoids, the striking tool took many shapes, from the raw stones to the modern days ultra specialized hammers. But, no mater how many types of hammers we developed, they still have one single and very simple purpose: to strike other objects.

   From my childhood I am fascinated by the tools we make and use. And at one moment, realizing how many types of hammers there are, I was amazed by the multitude of shapes such a very simple and limited tool can take. I am pretty sure there are not many people that are using more then several types of hammers, usually less then four such types. Also, there is no factory that is producing all the types of hammers one can found or need. Independent craftsmen of toolmakers may create new and specialized types of hammers every day.

   Even if most types of hand tools we used today are known since the time of the Roman Empire, the craftsmen of the last 3 centuries developed a multitude of specialized shaped tools derived from the base model. This is true also for the hammers and the shapes we can found today are based on the models created one to three centuries ago. Below, I’ll try to review as many types of hammers as I can find, in no particular order.

Hammer types

1. Claw Hammer

2. Framing and Roofing Hammer

3. Ball Pein Hammer (or American Style Machinist hammer)

4. Joiner (or Warington) Hammer

5. Machinist Hammer (DIN or German Style)

6. Machinist Hammer (French Style)

7. Bricklayer’s Hammer

8. Mason’s Club Hammer

9. Mason’s Bush Hammer

10. Mason’s Embosing Hammer

11. Scutch Hammer

12. Mason’s Straight Pein Hammers

13. Mason’s Spalling Hammer 

14. Stone Sledge

15. Stone Breaker’s Hammer

16. Hand Drilling Hammer

17. Geologist Hammer

18. Chasing/Repousse hammer

19. Silversmith’s Planishing

20. Silversmith’s Chasing

21.  Goldsmith’s Cross

22. Watchmaker’s Hammer

23. Ball Pein Pin Hammer

24. Cross Pein Pin Hammer

25. Blocking Hammer

26. Rivetting Hammer

27. Boilermaker hammer

28. Planishing hammer

29. Polishing Hammer

30. Stretching Hammer

31. Embossing Hammer

32. Bording Hammer

33. Grooving Hammer

34. Large Tray Hammer

35.  



8 Responses to “All About Hammers”

  1. 1 emil b

    Nu ai si poze cu modelele de ciocane enumerate? ar fi interesant de vazut.

  2. 2 emil b

    Revin, am crezut ca ai postat ieri articolul dar defapt a trecut un an🙂
    am zis de poze deoarece am gasit la piata de vechituri un model interesant de ciocan despre care inca nu am aflat la ce se foloseste, dupa ce-mi repar calculatorul de acasa daca vrei am sa-ti arat si poze.

    • 3 catalinsorescu

      Salut Emil ! E un articol pe care l-am inceput dar nu l-am terminat… Stau cam rau cu timpul liber si doar in weekenduri ma mai joc de-a meshterul. Sper sa fac poze si sa le pun pe blog. Trimite-mi poza cu ciocanul tau si poate stiu despre ce e vorba. Nu trebui sa-l repari, poti sa-mi trimisi poza asa cum l-ai gasit. De unde esti?
      P.S.: Astazi, ceva mai tarziu, o sa postez pe blog un articol cu reconditionarea unui topor cumparat din Anglia…

  3. 4 emil b

    Ciocanul este intr-o stare surprinzator de buna dupa ce am indepartat straturile de ciment si glet de pe el, nu avea coada cand l-am cumparat, dar ma atras forma interesanta, intre timp am mai vazut la un amic unul acelasi model dar mai mare, ci acela tot de la piata de vechituri achizitionat, tatal prietenului meu a spus ca este din material foarte tare (a fost forjor inainte de pensionare)
    Sunt de langa Satu Mare.

    • 5 catalinsorescu

      Astept o poza cu capul de ciocan🙂. Ca sa vezi daca e dur materialul din care e facut incearca-l cu o pila. Daca pila aluneca pe otel, fara sa prinda, inseamna ca otelul e dur. Ar trebui sa fie dur in zonele de lovire dar mai putin dur in rest, ca sa preia socul.

  4. 6 emil b


    cel din stanga seamana cu al meu

  5. 7 emil b

    ce mi se pare interesant la al meu este ca nu are nevoie de pana, are un umar ce impiedica coada sa iasa

    • 8 catalinsorescu

      Am si eu unul din asta, tot de la vechituri luat. Imi pare un ciocan normal de origine englezeasca, tip cross pein. La noi sunt mai rare pentru ca la noi e comun modelul german, cu sectiune patrata in partea plata. La englezi e comun acest tip, cu capatul pentru batut, cilindric.
      Fiind ciocanle mai mari cred ca sunt folosite mai mult de zidari (pentru spart caramida, beton, batut cuie, indoit fier beton etc). Cred ca pe calea asta au si ajuns in RO, aduse de lucratori in constructii prin Anglia.
      Relativ la pana, cred ca la orice ciocan/topor trebuie pana. Adica daca poti baga, chir fortat, capul ciocanului pe maner, acesta poate iesi daca nu e asigurat cu o pana al carui scop este sa largeasca lemnul manerului, impiedicand capul sa alunece in afara… Umarul de care vorbesti este in interiorul gaurii pentru maner, la mijlocul adancimii?


Lasă un răspuns

