Revoluţia a murit! Happy Shopping!

08Sep09

   Suntem în mijlocul unei crize globale majore şi totuşi este atăta linişte! În trecut, o astfel de criză ar fi fost un bun prilej pentru revoluţionari de toate soiurile să iasa la rampă, propovăduind o lume mai bună. Unde oare or fi acei revoluţionari dispuşi să se jerfească pentru idealurile lor?!

   O criză globală fără perspectiva unei revoluţii este o premieră istorică, cred!

   Istoricul şi eruditul Neagu Djuvara, intrebat fiind despre ce crede despre tănara generaţie, spunea acum caţiva ani într-un interviu că, spre dezamagirea sa, tinerii de azi nu mai au idealuri – nici bune şi nici rele. Idealurile stau la baza revoluţiilor. De unde revoluţie daca nu mai sunt revoluţionari?!

   Dar unde sunt revoluţionarii? Să se fi ajuns oare la masa critică de oameni care o duc suficient de bine încat sa nu mai fie o masă suficientă pentru a hrăni ideea unei revoluţii? Să fie bunăstarea generala factorul pentru care tinerii nu mai au idealuri? Să fie, oare, orânduirea actuală cea din urma?! Căci nu văd cine ar încerca să o mai schimbe!

   Mai sunt oameni cu idealuri şi cu forţa de a lupta pentru ele sau toţi suntem la shopping sau în faţa televizoarelor şi calculatoarelor?!

   Însusi Che Guevara – revoluţionarul prin excelenţa, postmortem, s-a pus în slujba regimului: imbogăţeşte câţiva capitalişti vânzând tricouri revoluţionarilor de „club de noapte” : http://www.thechestore.com/



2 Responses to “Revoluţia a murit! Happy Shopping!”

  1. 1 Dacian Halmagean

    Bravos !!!
    Sunt de acord cu tine. Il stimez si eu pe Neagu Djuvara si cred si eu ca Che Guevara este acum doar un biet produs de marketing, de consum.
    Si partea periculoasa este ca cei care il consuma, psihologic se pot crede rebeli, revolutionari, etc. E doar o parere.
    Intr-o lume deja virtuala de mult, ei sunt doar virtual rebeli, etc. Starea de rebel a fost si ea demult confiscata de industria de consum, de cea de „entertainment”.
    Che Guevara este mai mult ca niciodata prezent ca simbol, peste tot. Si totusi nu m-as baza parca pe cei care adera cu usurinta si superficialitate la el. Nu cred ca ar face de o revolutie.
    Cum bine ai punctat si din Neagu Djuvara, nu cred ca mai sunt multi care sa aiba puterea sa lupte pt ceva – ce nu este al lor. Dar lupta serioasa nu „revolutionari de club de noapte” – cum foarte bine ai punctat.
    Si de aceasta situatie este „responsabila” si industria de entertainment, inteligent croita sa asigure eliminarea tensiunilor sociale prin tot felul de supape, sa asigure diluarea valorilor, sa impiedica focalizarea printr-o varietate prea mare de „distractii”, etc.

    Intr-o lume in care devin valori de prim rang
    – faptul ca totul trebuie sa fie ieftin si bun, gratis daca se poate,
    – timpul liber si hedonismul, distractiile in general
    – comoditatea
    – bunastarea individuala si usurinta obtinerii ei
    nu se vor mai face revolutii decat pe facebook, … poate.

    In 89, am iesit si eu putin pe strazi si am simtit emotia uriasa a strazii. Astazi ma intreb chiar si eu, cum era posibil ca oamenii sa iasa si sa riste sa moara. Pentru ce ?
    Consider ca pentru societatea din ziua de azi pare deja greu de inteles cum a fost posibil asa ceva. Atat de mult ne-am schimbat. Chiar si noi. Am fost obisnuiti cu greul atunci, am acceptat ideea de jertfa. Suntem acum integrati intr-o lume tehnologica – menita mai mult sa asigure comoditate parca – , unde bunastarea individuala e mai presus de orice: nu ne mai intereseaza multe.

    Evolutie, ce mai.

    La sfarsitul imperiului roman, granitele imperiului erau aparate de triburi de barbari cu care romanii aveau „contracte de outsourcing”.
    Nu mai erau in stare sa puna ei osul la bataie, plateau pe altii, dar daca iti iesi din mana …

    • Multumesc pentru comentariul foarte elaborat!
      Intradevar,totul s-a virtualizat si s-a pseudonimizat. Oameni anonimi urmaresc „la rece” (pe Internet, Facebook, bloguri, presa online) cursul evenimentelor „de afara” fara sa para ca ceva ii atinge sau atrage! In lumea vestica, civilizata, omul e tot mai mult un spectator pasiv incapabil de sentimente proprii, puternice… de sacrificii, de idei etc. Viata omului vestic este tot mai polarizata de coordonatele: serviciu, salariu, concediu, statut social! Si pe tot mai putini ii pasioneaza ideile abstracte de genul „libertate”, „liber arbitru”, „cultura”, „sensul existentei”, „etica” etc😦
      Cred ca o promotie Coca-Cola de distributie gratuita de bauturi racoritoare scoate mai multi oameni in strada decat o lovitura de stat sau o revolutie impotriva unui regim corupt!😉


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: