DIY: mobilă făcută „pe genunchi”

11Sep09

Acum vreo 10 ani încă credeam că mobila se face doar în fabrici şi uzine, cu ajutorul unor utilaje specializate. Cam pe atuni am aflat că diverşi indivizi, persoane fizice, vorba cuiva, îti vin acasă, iau măsuri şi-ţi aduc mobila făcută pe comandă – uneori într-un mic garaj sau chiar în propria-le bucătărie.

Atunci mi-am zis că, dacă ei pot, pot şi eu… şi aşa a fost!

De atunci mi-au trecut prin mâini mai multe corpuri de mobilier, unele pentru propria mea bunăstare, dar nu numai. Puţine dintre ele au fost imortalizate în imagini, iată câteva:

120 Responses to “DIY: mobilă făcută „pe genunchi””

  1. 1 Raul

    Super! Etajera aceea de baie, cu LED-uri (cred) chiar imi place! Spune-mi te rog de unde te aprovizionezi cu materiale pt mobila? In sensul ca si eu am idei si am tot vrut sa fac cate ceva prin casa, insa de fiecare data am gasit manere si polite (de ex) destul de scumpe (pt ca am gasit doar in magazine gen Praktiker). Ori asa nu se merita, ca pana la urma conteaza si pretul, nu?

  2. 3 Mihail

    Piesele modificate sunt foarte bine realizate, cu gust si destul de originale. Vroiam sa te intreb daca accepti sa faci mobila si contracost, pe comanda (in ideea ca iti propui sa iti satisfaci nu numai nevoia de frumos ci si una financiara).

    • 4 catalinsorescu

      Am facut si mobila contra cost, dar in ultimul timp sunt f. ocupat si nu mai fac. Ideea este ca nu e foarte complicat sa-ti faci singur!

  3. despre magazinele care fac mobila la comanda ce parere ai? Probabil ca ti-ai pus problema asta la un moment dat… Am auzit ca piesele la ei sunt destul de scumpe si ca oricum nu vezi exact ce iei pana cand tranzactia nu e terminata si nu mai ai incotro. Totusi, o mobila noua nu e o investitie pe care sa o repeti prea des…

    • 6 catalinsorescu

      Nu stiu care magazine de mobila fac la preturi acceptabile…In afara de magazine mai sunt si diversi particulari/firme care fac, chiar daca nu au magazin. Dar nu stiu sa-ti recomand….

  4. 7 George

    Felicitari! Imi place foarte mult mobila si ti-a iesit foarte foarte bine. Mult timp m-am gandit sa ma apuc si eu insa nu am stiut de unde :-). Poti sa ma sfatuiesti ce unelte mi-ar trebui si de unde sa le iau? Multumesc!

    • 8 catalinsorescu

      Pai unelte nu-ti prea trebui multe. Esentiala e o bormasina si burghie de 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 si 10 mm.
      PAL-ul il cumperi gata debitat la dimensiuni de la firme care se ocupa cu asa ceva. In Timisoara eu iau de la CompletHaus (0256/275 000). Ei iti pun si cant ABS (0.5mm sau 2mm grosime)
      Accesorii (balamale, euro-suruburi, manere etc) iau tot de la CompletHaus.
      Mai sunt si alti furnizori de PAL si accesorii. Accesorii multe au si la Protege Parol.

      Iti mai este necesara o surubelnita cu biti (diverse tipuri de varfuri – in cruce, liniare, torx).
      Un alt dispozitiv oarecum necesar ar fi o mica menghina la 90 de grade ca sa fixezi placile cand le imbini la colturi. Gasesti chestii din astea pe la Praktiker, sub 10 lei/buc.

      Pentru dat gaurile de balamale iti mai trebui un cap-freza de 35 mm pentru bormasina. Din astea gasesti la set (impreuna cu alte marimi) sau la bucata. Pretul variaza mult, de la 10 la 100 lei…

      • 9 Ovidiu

        Salut!

        Cand ai vazut ultima data menghine la 90 de grade la Praktiker, ca eu am cautat si nu am gasit. Mai stii si alte locuri unde se gasesc? Te descurci doar cu o menghina sau iti trebuie mai multe?

        Merci de raspunsuri.

        • 10 catalinsorescu

          Din Practiker am cumparat doua tipuri de menghine la 90 de grade. Una, mai scumpa (70 lei produsa de Connex-Connmetal), din ceva material plastic solid si cu un singur surub de strangere si altele, mai ieftine (10-12 lei), din cele clasice, metalice, cu doua surubulete, cate unul pe fiecare latura. In general imi ajunge una singura si o folosesc pe cea cu un singur surub, ca e mai comod de folosit. Inainte sa o am pe asta, foloseam din cealalta…
          Ultima data am vazut asa ceva acum vre-un an (din cele ieftine), dar nici nu m-am mai uitat dupa ele…
          Daca esti din Timisoara, iti pot da eu o menghina de-aia ieftina (10 lei)…

  5. Te felicit pentru mobila!
    Dar ia mult timp mai ales pentru un incepator, fara experienta sa isi faca singur diverse piese de mobilier, e o provocare, intr-adevar, mai mult decat atat facand-o cu mana ta sti ca au acordat atentie detalilor, ca ai folosit materiale de calitate iar lucrarea va fi practica si trainica.
    Cu atat mai mult cat nu toti avem timpul, abilitatile, cunostintele si sculele necesare putem apela la o firma specializata care se ocupa cu mobila la comanda.
    Cu atat mai mult la un magazin online pentru ca datorita costurilor mai mici de intretinere pretul mobilierului va fi mai mic decat in magazin, cum nu este vorba de niste persoane fizice, primesti garantie, iar pentru ca prefera sa nu se intoarca clientul cu probleme de garantie al caror costuri de reparatii ar micsora castigurile se folosesc numai materiale de calitate.
    Alte avantaje sunt faptul ca mobila se face la comanda va puteti alege de la dimensiuni, compartimentare, materiale pana la culori, si sfatuit de un consultant de specialitate.

    • 12 catalinsorescu

      Atat timp cat esti interesat de aspectul vanzarii propriilor produse, comentariul este unul de reclama, si nu unul obiectiv. Fata de varianta obiectiva, de mijoc, sunt cei de stanga si cei de dreapta, evident 🙂 Asa ca depinde de partea in care te aflii ! Eu incerc sa-i incurajez pe cei care var sa faca ceva cu manutele lor, nu sa ia totul de-a gata! Nu e vorba doar de bani; poti iesi chiar mai scump facandu-ti ceva singur: de exemplu poti strica material si scule si nici nu poti achizitiona materialul la pret de en-gross. Dar exista si un castig spiritual, emotional, educational etc. Si oricum, DIY nu trebuie sa sperie producatorii comerciali: cei care sunt dispus sa investeasca timp, bani si pasiune in asta sunt foarte putini, prea putini !
      Iar daca vrei calitate cu adevarat trebui sa-ti faci singur! Calitatea inalta costa mult si nici un producator comercial nu si-o permite, deoarece ar deveni necompetitiv. mai ales ca putin clienti inteleg ce-i aia calitate…

  6. 13 niculae

    frumoasa mobila…. cred, doar ca intra in contradictie cu toate sculele pe care le ai…aaaaaaa… stai sa imi formulez mai bine ideea ca la mine e 1 noaptea dupa o zii de munca… ma uitam pe youtube la joe fusco cum facea ceava base cabinet pentru o bucatarie si folosea suruburi, si daca imi amintesc bine la un moment dat he said that there’s no intricate joinery here, just screws and …matter of fact not even glue… so what i’m trying to say is that WE NEED some dados, some dovetails, some mortise and tenons…my 2 cents when it comes to woodworking and my ideea of what furniture means. Anyway I’ll be coming home in 4 days, already sent my powertools hoping to pen a woodworking shop. more then! take care! and as for me graduated from psychology in tm, la vest, and i did had a girlfriend named ioana , but wos born in 80…. sorry

    • 14 catalinsorescu

      Multumesc pentru apreciere! Intradevar, mobila din PAL nu are nimic de-a face cu tamplaria. Mobila din PAL este facuta cu scop utilitar, tamplaria este pentru placere… 🙂

  7. 15 Lucian

    Salut,

    Imi place mult mobilierul din poze. Cochetez de ceva timp cu ideea de a-mi face singur mobila, iar faptul ca mai exista programatori care au reusit asta nu face decat sa imi intareasca convingerea ca se poate. Am colindat magazinele din Timisoara: Complet Haus, Forrest Trading, altul pe undeva pe pestalozzi n.22 si mi-am facut o idee de preturi si accesorii. Cum scule am de acum 2-3 ani de cand am inceput casa, mi-aa mai ramas doar sa iau taurul de coarne :).
    Momentan sunt la etapa in care trebuie sa pun „pe hartie” ceea ce am in minte. Poti sa-mi recomanzi vreun soft usor de folosit?
    O curiozitate este legata de acele usi de sticla, tot de la depozitele de pal se pot comanda si debita?

    Cu putin noroc in cateva saptamani ii dau bice. Mersi.

    • 16 catalinsorescu

      Spor la treaba! Eu mi-am mobilat singur apartamentul…. Sticla o iei debitata si gaurita de la Oglinda SA (P-ta Crucii, langa P-ta Balcescu).
      Nu folosesc nici un soft, dar daca vrei poti incerca
      * Google Sketch-Up (modelare 3d, pentru volumetrie – usor de folost),
      * Woody 2.0 (pentru proiectare complete, mai dificil de folosit)
      * Optimik, OptimCut Pro pentru optimizare materiale (aranjaza bucatile in coala de PAL)

      Nu uita sa verifici dimensiunile de 2-3 ori inainte sa dai la taiat! 🙂

    • 17 Silviu

      Salut.

      Si eu mi-am facut mobila singur dupa acelasi principii ca si Catalin. Eu insa am folosit niste softulete. cu PRO100 iti poti proiecta mobila. E foarte simplu de folosit, practic adaugi cate o placa si pentru fiecare placa in parte ii specifici lungime, latime si inaltime (ca si dimensiuni) si asezarea in spatiu 3D (Ox, Oy, Oz).
      Dupa ce iti faci designul, softul stie sa exporte in format .csv (recunoscut de Excel) o lista cu necesarul de placi. Lista asta, mai departe, o poti importa in alt soft Cut Master 2D PRO. Aici, ii dai ca si parametri de intrare lista de mai sus si dimensinea unei placi mari de PAL (aprox 2×3 m) si programul iti aranjeaza placile tale pe placa mare astfel incat sa ai pierderi minime. Printezi si te duci sa ti le taie 🙂

      Sunt din Brasov, aici stiu 2 firme care taie si cantuiesc: Darel si Regency. Darel cred ca sunt in mai multe orase.
      Cand folosesti softul, trebuie sa ai grija totusi sa iei in considerare cantul. De exemplu, daca o placa iti iese de 250 mm latime, dar tu pe placa aia vrei sa pui si cant ABS de 2 mm pe doua parti, cand te duci sa o tai, o tai de 246 (2x2mm). Adica ce iti exporta programul asta din urma modifici un pic manual la sfarsit pe acolo pe unde stii ca ai cant. SAU .. iei din prima in considerare cantul la proiectare si le faci mai mici pe cele care stii ca le vei cantui.

      Alt hint, parca nu am vazut nimic scris de Catalin: In Hornbach se gasesc niste placute albastre care te ajuta sa iti marchezi unde dai gaura de balama.
      Alt hint: pentru cine vrea sa isi faca mobila, neaparat dowload-at de pe net un catalog de la Blum. Le fac reclama ca utilizator de produs, nu ca si comerciant: sunt accesorii de mobilier foarte bune calitativ si catalogul lor de produse e gratis pe net, cu scheme tehnice de montare in care iti poti da seama exact cum sa faci montajul.
      Vai cat am scris .. initial voiam sa pomenesc doar cele doua softuri 🙂
      Spor !

      • Multumesc pentru comentariu! Si eu m-am jucat cu softurile de care ai scris. In plus am mai testat si Woody 2.0. Cel mai mult folosesc Google SketchUp pentru vizualizare 3D. Blum sunt de treaba la accesorii pentru mobilier!

  8. 19 bogdan

    imi plcecefaci , misto : felicitari si eu mai fac cateodata candprind

  9. 21 bogdan

    felicitari

  10. 22 mihaela

    Buna, in primul rand felicitari pt articole!

    As vrea sa fac mobila pt un dormitor mic, din PAL, si as avea niste nelamuriri:

    1. Ce tip de suruburi sunt cele mai bune de folosit pt imbinarea placilor de PAL? Holzsuruburi/eurosuruburi/imbus…? Sau nu conteaza? Nu ma deranjeaza sa le insurubez manual 🙂

    2. Pt gaurile de balamale care necesita freza speciala de 35, la ce detalii trebuie sa ma uit cand cumpar? Am de dat cam 25 de astfel de gauri, nu vreau sa se strice freza dupa primele 3 😦 Recomanzi vreo firma, sau vreun detaliu tehnic de material/varf folosit, sau sa ma orientez doar dupa pret?

    3. Ce putere minima (W) si/sau turatii trebuie sa aiba o bormasina pt a putea monta freza respectiva si da cu ea gauri (fara sa imbatranesc langa ea)? 🙂

    Multumesc anticipat!

    • Buna Mihaela,
      1. Eu folosesc eurosuruburi la imbinari. La PAL-ul de 18 mm folosesc eurosuruburi de 7 mm grosime. Sunt si unele mai subtiri, de 5 mm. Lungime 50-70 mm in functie de marimea corpului de mobila. Eurosuruburile se insurubeaza cu cheie hexagonala (zisa si inbus), de aici si denumirea gresita de suruburi inbus.
      2. Freze de 35 mm gasesti in multe variante. Pentru 25 de gauri poti lua 2 astfel de freze in varianta ieftina (10-20 lei/buc) sau poti lua una buna (80-150 lei/buc). PAL-ul e un material pacatos si consuma frezele la greu. Eu am lucrat si cu freze ieftine, dar le schimbi la 15-20 de gauri… Am luat si freza intermediara ca pret, pe la 50 lei si nu a tinut mult mai bine. Poate cele profesionale (preturile ajung si la 200 lei/buc) sa mearga mai bine… dar zic ca iesi mai ieftin cu 2 bucati a 15 lei/buc… Sa fi atenta doar sa aiba varful centrat si simetric caci altfel iti face gaura prea larga (daca se invarte excentric).
      3. 500W e mai mult decat suficinet. Eu folosesc o bormasina mica, de 350 W (Metabo, profesionala). Cu una neprofesionala de 500W ar trebui sa mearga la fel de bine. Nici nu prea gasesti bormasini mai mici de 500W…
      Spor la treaba si tine-ma la curent cu ce faci!

      • 24 mihaela

        Multumesc mult pt raspunsuri! 🙂

        O sa ma apuc de lucru cam intr-o luna sper (trebuie sa pun parchet intre timp, si momentan ma documentez inca si pt asta). Am de facut 2 birouri si un sifonier mai complicat. Mi-am propus sa incep cu un birou, sa vad daca „imi iese” pana sa ma aventurez la al doilea sau la sifonier.

        Majoritatea m-au sfatuit sa apelez mai degraba la o firma de mobila la comanda, ca „ies mai simplu si mai repede” dar asta n-a facut decat sa ma ambitioneze mai mult sa incerc eu insami. Stiu ca o sa imi mult mai mult timp, dar daca imi place ceea ce fac nu vad unde e problema. Daca voi mai avea nelamuriri voi mai reveni 🙂

  11. 26 bilt

    E o meserie frumoasa si simti ca produci ceva (stand pe scaun nu prea ai satisfactie), chiar am si eu in plan sa ma reprofilez pe domeniul asta.

  12. Salut, a iesit foarte ok mobila.

    Daca mai doresti sa iti mai faci mobila, si la balamale si glisiere folosesti blum sau hafele, pot sa iti ofer un discount 7-10 %

    Unicul lucru mai rau este ca firma la care lucrez este in bucuresti. Livram in toata Romania, dar trebuie platit transportul prin fan curier

    Daca doresti sa vb mai multe, ai adresa mea de e-mail . Te salut 🙂

    • Nu am mai facut mobila din PAL de ceva timp… De fapt de cand am terminat de mobilat casa 🙂 Numai accesorii de la Blum am folosit. Le luam de la Forest Trading… Preturi bune dar locatie si atitudine sub orice critica!

  13. 30 alx

    Ai facut o comparatie cu oferta de pe piata? Cam cat te-a costat (procentual)? Asta ai vreun exemplu.
    Sunt curios de eficienta activitatii facute o singura data sau, in oglinda, cat de profitabila e activitatea aceasta 🙂
    Mersi!

    • „Piata” in domeniul mobilei este o chestiune foarte vaga din moment ce pentru, sa zicem, un sifonier poti plati intre 200 lei si 10,000 lei. Important este sa sti cui te adresezi. Daca compari pretul de productie al mobilierului unicat cu pretul mobilierului de supermarket (Praktiker, Metro etc) o sa constati ca-ti iese mai scump sa-ti faci tu mobila. Daca compari cu pretul de la magazinele cu „steif” vei iesi cu siguranta mai ieftin. Calitatea ramane la latitudinea si puterile tale. Cu siguranta nu ai sa poti face un sifonier la 200 lei, ca cel din Metro, dar poti sa-o faci la calitate apropiata si pret mai mic decat cel de la un magazin cu prestigiu. Desigur, ai si varianta sa-ti iasa scump si prost! 🙂
      Concret, pastrand exemplul sifonierului, pot face un sifonier la 500 lei mult mai bun si mai frumos ca cel de supermarket care costa 200 lei si care sa nu se rusineze in fata celui de 1200 lei din alte magazine. Cam asa cred ca sta treaba.
      De altfel e gresit cum pun unii romani problema comparand creatile unicat, „custom” cu marfa de serie mare produsa in China sau Turcia! Spun asta ca mi-au venit clienti care vroiau, design, culori, combinatii, dimensiuni nestandard la pret de rebuturi de supermarket! I-am trimis la supermarket! 🙂
      Referitor la profitabilitate, asta tine de clientela tinta. Revenind la sifonierul din exemplele anterioare, poti sa nu vinzi un sifonier de 300 lei dar poti vinde unul de 3000 lei. Depinde cum sti sa te adresezi clientilor tinta. Un sifonier de 300 lei poate fi prea scump pentu multi si prea ieftin pentru altii. Unul de 3000 lei, cu sigurnata, nu este pre scump pentru destul de multi! Trebuie doar sa-i gasesti si sa-i faci sa si-l doreasca! Asta e secretul profitabilitatii! 🙂

      • 32 alx

        mersi de raspuns…
        comparam mere ce mere , adica mobila la comanda sau macar din materiale bune, evident ca ma refer la mobila de calitate medie. nici cea din ‘carton’, dar nici cea high-end. mobila high-end se face doar pentru altii 🙂

        de exemplu, un dulap ‘modern’ de dimenisune medie pentru dormitor este 2000+ din ce am prospectat eu. nu are prea multe elemente articulate afara de un sistem de glisare. adica, daca e sa comparam cu mobila de bucatarie unde utilitatea domina, deci si mai multe accesorii. deci, mai mult pal si poate ceva decoratii (pal lucios, oglinda, manere). din cum vazut eu preturile la baltul de pal, ar trebui sa se castige foarte bine…
        eram curios si de aceea am intrebat. poate mai voalat, asa 🙂

        • Castigul la mobila din PAL este aproximativ egal cu pretul materialelor. Adica daca materialul costa 1000 lei, pretul final va fi 2000. Asta e o abordare foarte mediatoare. Sunt unii mesteri mai disperati care lucreaza cu doar 50% adaus pe manopera ceea ce este putin. 75% este OK pentru un particular. Firmele pun de la 100% in sus.

  14. 34 just me

    Felicitari pentru indemanare si pentru aceste minunate lucruri facute de dvs. Cochetam si eu cu ideea de a face mobila si am senyatia ca fotografiile dvs. au fost acel sut in fund de care aveam nevoie ca sa prin curaj. Va multumesc

    • Multumesc pentru feedback! Iti doresc mult succes in realizarea de mobilier! Cu siguranta nu-i o mare filosofie sa-ti faci mobila din PAL, dar poti avea o mare satisfactie facand ceea ce-ti place, asa cum iti place si la un pret OK.

  15. 36 Andreass

    Bine v-am gasit in mica lume a creatorilor de mobilier!

  16. 37 Andreass

    Ofer consultanta pt realizarea corecta si durabila.Vb. reclamei de la Plus „doar preturi mici”!

  17. 38 Ionut

    In primul rand felicitari, arata super corpurile de mobila. Si eu mi-am achizitionat un apartament acum si ma gandesc sa le fac tot asa …singur..incet incet…m-am documentat un pic…nu am lucruri foarte complicate. Ex ce am inteles eu ca e esential :

    – imbinarea se face cu eurosuruburi de 5mm, se gauresc prima oara corpurile exterioare cu burgiu de 5, apoi se vine pe deasupra cu burghiu de 7-8 la jumatatea grosimii pentru a masca capurile eurosurubului;
    – la balamale gaura se face cu freza de 35 mm care se ataseaza la bormasina, la distanta cam de 23mm de margine.
    – atentie la masurare, sa se scada grosimea palului pentru bucatile interioare.
    – la sertare se scad si dimensiunile glisierelor aprox 26mm

    Acum o intrebare pentru tine :
    Am vazut corpuri cu sticla – sticla o iei de undeva deja gaurita? sunt balamale speciale pentru sticla?
    Inca odata felicitari, astept raspunsul tau…daca am gresit ceva mai sus te rog corecteaza-ma…vreau sa inteleg inainte sa ma apuc, nu cred ca e ceva foarte ushor da nici greu nu e..si eu tot programator:D..

    • E corect ce ai scris. Pentru gaurile de balamale folosesc un mic sablon din plastic pe care l-am cumparat din Praktiker. Nu am mai vazut intre timp. Este foarte probabil sa gasesti asa ceva la magazinele de accesorii pentru mobilier.
      Sticla o iau de la o mica fabricuta din Timisoara, Oglinda se numeste. Ei mi-o gauresc dupa specificatii. Exista balamale special pentru sticla. Eu am folosit marca Blum. Le gasesti la magazinele de accesorii pentru mobilier din PAL. Gaura in sticla pentru ele este de 26mm, dar stiu cei acre dau astfel de gauri.

      • 40 Ionut

        Am inteles. Multumesc de raspuns. Am sa caut acel profil pentru balamale. Ma gandesc ca daca nu am experienta sa nu stric la inceput. Cu profil cred ca ar fi mai usor. De asemeni am sa incerc la magazinul de unde iau palul sa vad daca nu dau si gauri pentru balamale, daca nu ..sper sa reusesc singur, am sa imi iau o placa mai mica de pal pentru cateva incercari.
        Oricum cred ca este realizabil mai ales ca e vb de o mobila mica de bucatarie. La partea cu sertarele cred ca o sa fie mai greu pana inteleg cum sa masor sa ies bine.
        Multumesc oricum, cand ma apuc de treaba mai revin daca am nevoie de ajutor:P.
        O zi frumoasa in continuare!

        • eu am dat singur gaurile pentru balamale, verificand din cand in cand ca adancimea sa fie buna. Nu am folosit nici un ghidaj. Le-am dat cu bromasina din mana.la sertare prima data faci corpurile, le potrivesti in cadrul corpului dulapului si abia apoi le pui fetele, ca sa se potriveasca perfect.

  18. 42 Ionut

    Inca o intrebare :

    La usile realizate din sticla dimensiunile pentru taiere sunt aceleasi ca la usa din pal ?
    Adik ex: pentru o usa de 500mmx500mm – dimensiuni 497×497, scazut 3 mm din fiecare latura pentru luft.

    Si distanta la care se monteaza balamalele e aceeasi ? 5 mm de margine? Ca la bucataria care vreau sa o fac as vrea sa fac 2 corpuri suspendate cu usi din sticla mata.

    Multumesc!

    • Si eu scad 3 mm la fiecare usa. Unii scad mai mult, adica 4,5 mm.
      Gaurile de balamale in sticla nu le poti da tu si cei care le dau stiu exact la cat sa le dea. Nu mi-am batut capul cu asta… le-am luat gata gaurite. Stiu doar ca gaurile sunt de 26 mm.

      • 44 cosmin

        Nu e mult 3mm? practic daca ai un dulap cu 2 usi, si scazi 3mm la fiecare usa, ramai cu 6mm luft intre cele 2 usi,

        • Balamalele sunt reglabile si pot compensa. Oricum, 3 mm e maxim cat lasi toleranta. Cei cu experienta lasa cate 2 mm sau mai putin.

  19. 46 Ionut

    Am facut si eu primu „dulapior” :P, incredibila senzatia cand il termini, park nu ma saturam sa ma uit la el….nu a iesit perfect bine inteles, am gresit si o placa …la usa am dat o gaura la balamale gresit cu 5 mm…asta e…asa se invata…si la imbinari,,am dat gaura cu 5mm si am pus eurosurub de 7…am mai pierdut pe ici colo cate un mm dar per ansamblu e ok…acum vreau sa fac unu mic cu sertare, acolo ink nu stiu exact cum se fac masuratorile, adik cam cat scad la corpurile de sertar,cat au glisierele astea din comert, etc…dar o sa vad eu..poate iese si ala pana la urma…
    Multumesc de sfaturi

    • Felicitari pentru demersul tau! La inceput apar unele erori… Mai nasol este cand ai ceva experienta si mai gresesti cate un calcul (din graba, neatentie)…
      Sertarele se vac cu 26 mm mai inguste decat gaura in care intra (deschiderea corpului-mama). 26 mm grosime au cele 2 glisiere impreuna. Bafta!

  20. Salut! In primul rand felicitari pentru realizari , chiar arata misto!

    Eu sunt din cluj si vreau sa incep sa fac ceva mobilier prin casa. Si vreau sa incep cu camera fetitei mele si anume prima data un dulap , cu 2 usi mari si ceva sertare si as avea cateva intrebari , asa mai generale , sigur te-ai lovit de ele , poate ma ajuti si pe mine …. merci

    1. In mare nu prea imi place sa vad suruburile pe fata mobilei si ma uitam la alte modalitati de imbinare , cred ca cele mai potrivite ar fi cu biscuite si cu cep de lemn si incleiate , dar ne avand nici scule si nici experienta , tare imi este ca nu va iesi tocmai perfect … ai ceva sfaturi cum as putea imbina cadrul dulapului astfel incat sa nu se vada elementele de imbinare ?? (in ultima instanta am sa fac cu eurosuruburi , dar vroiam sa vad daca nu pot face altcumva … )

    2. asa ca si modalitate generala de calcul uitandu-ma la fata dulapului , cand dau dimensiunile la fronturi , ca distanta trebuie sa las intre fronturi ? Am vazut in posturi 3mm , tu ce sugerezi … asa ca si rule of thumb

    3. cunosti ceva magazin online in ro unde as putea gasi: menghina de 90 , sabloane pentru balamale sau pentru glisierele de la sertare , si ceva situri de „diy” de mobila ?

    Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
    O zi faina
    Mircea

    • 1. Daca nu vreisuruburi aparente poti pune cepuri cilindrice incleiate. Gaurile le poti da cu ceva sablon confectionat de tine sai poti folosi niste piese cilindrice cu varf ascutit ca sa lasi semne pe una din part, dupa ce ai facut gaurile pe cealalta parte. Se gasesc la seturi de cate 4 in supermarket-urile de bricolaj. Sau poti folosi eurosuruburi cu cap ingropat si buline auto-adezive de mascare in culoarea mobilei. Mai ai varianta cu demontabili cu excentric pe interior, dar e mai complicat.
      2. Eu folosesc regula cu 2 mm pe fiecare muchie. De ex. daca ai un dulap cu cadrul lat de 800 mm (80 cm) si vrei sa pui doua usi, scazi de 4 ori cate 2 mm (pe fiecare latura a usii). Asta inseamna ca fiecare usa va avea (800 mm – 4* 2mm)/2 = 792 / 2 = 396 mm.
      3. Ce fel de menghina cauti? De 90 mm sau 90 cm? Eu pot sa-ti aduc menghine Stanley din acestea: https://csorescu.wordpress.com/for-sale/fixare/ Menghine gasesti si prin supermarketuri, dar majoritatea nu sunt de calitate, mai ales cele lungi (se indoaie tija).
      Eu nu am folosit sabloane pentru balamale si nici pentru glisiere, dar am auzit ca sunt. De fapt am avut un sablon de balamale pe care l-am primit de la un magazin de accesorii, dar l-am pierdut repede. Nu mai sunt la curent cu mobila din PAL. La un moment dat era un topic pe Softpedia intitulat „firma de mobila”. Poate gasesti si pe aici ceva interesant: http://forum.inginer-il.ro/

  21. 52 Bulgaru Daniel

    Felicitari pentru mobila realizata si pentru initiativa. Am cumparat de curand un apartament, m-am interesat pe ba pe la un prieten care face mobila din PAL ba pe internet despre tot ce trebuie pentru a face o mobila, luni vine PAL-ul si ma apuc de lucru, am si ceva timp liber. Pun o poza dupa ce e gata :).

    Si vreau sa te rog, daca mai ai menghine la 90 grade cu 2 suruburi, sa ne intalnim, sa cumpar una.

    Multumesc anticipat!
    Bulgaru Daniel

    • Iti urez succes in realizarea mobilei ! Asa am inceput si eu! Intre timp m-am lasat de PAL in favoarea lemnului masiv, dar mobila din casa este in marea majoritate PAL, facuta acum cativa ani.
      Nu [mai] folosesc si nu am adus menghine la 90 grade cu 2 suruburi. Sunt mult mai greu de folosit decat cele cu un singur surub, cum e asta: https://csorescu.files.wordpress.com/2011/05/0-83-122.jpg Din asta, de la Stanley, am una pe stoc la 63 lei

  22. 54 Bulgaru Daniel

    Scuze, am uitat sa mentionez ca si eu sunt din Timisoara.

  23. 55 Bulgaru Daniel

    Multumesc pentru raspuns, trimite-mi un numar de telefon la adresa bulgaru.dc (gmail), sa-mi spui unde si cand sa vin dupa menghina.

    Multumesc!
    Bulgaru Daniel

  24. 57 Iulian

    Buna seara dle Sorescu,
    Am o mica intrebare. Tocmai reconditionez un dulap de bucatarie. Va rog sa-mi spuneti cum se numeste folia aceea colorata care se lipeste pe mobila? (ex. poza a doua, cel de culoare galbena si maro). Vreau sa merg in weekend la Dedeman si nu vreau sa ma fac de ras, cerand ceea ce nu trebuie. Este forba de o folie care vine sub forma de sul, sau sunt placi gen furnir? Cam care e pretul pentru 1 m liniar? La mine in oras am gasit la 15 lei/metru, un fel de folie subtire care vine sub forma de tub peste care este infasurata.
    Cum anume se lipeste? Pur si simplu cu lipiciul de pe spate? Nu se dezlipeste in tip? E de preferat sa aplic si aracet/prenadez?
    Multumesc mult.
    O seara frumoasa. Iulian

    • Salut Iulian.
      Nu am reconditionat niciodata mobila din PAL. Banuiesc ca exista diverse culori de hartie autocolanta care poate fi folosita in acest scop. E ca un aptibild: dezlipesti hartia de protectie de pe spate si o lipesti apoi peste suprafetele dulapului tau. Nu am folosit si nici nu-ti recomand. Probabil se va vedea de la o posta ca e improvizatie!
      In Dedemna si in multe alte locuri poti cumpara PAL colorat la dimensiunile specificate de tine. Cel mai bine ar fi sa schimbi usile mobilei cu totul. Usile se vad 90% din totalitatea mobilei! Daca nu te incumeti, poti apela la o firma care debiteaza PAL sau care face mobila pe comanda. O usa e vreo 20-35 lei in functie de dimensiune.

      • 59 Iulian

        Multumesc mult pentru lamuriri. Voi merge la Dedeman si voi tin econt de recomandarea dvs. Multumesc inca odata. Noapte buna.

  25. 60 Iulian

    Inca o nelamurire. Pana la ruam, palul acela colorat galben din poza 2 este cumparat gata colorat?:)

    • Da, e cumparat gata colorat, dintr-o paleta foarte mare de culori disponivile la depozitele de PAL. Tot ei ti le taie la dimensiune si iti pun si cant de jur imprejur.

  26. 63 ionut

    cum ai facut dulapul ala verde din 3placi cu dibluri sau?

    • Nu am folosit dibluri pentru ca am pus platbanda de inox intre segmente. Pe interior am pus placute metalice de intarire (cate 3 bucati de 10×2 cm, prinse in 4 suruburi fiecare).

  27. 65 ionut

    tot nu am inteles cum se prind placile intre ele de nu se vede

  28. 67 ionut

    am inteles ,si nu se vede urat sau?

  29. 69 ionut

    am intrebat si eu :D, oricum misto sistemu 😀 si dulapul 😀

  30. 71 ionut

    am eurosuruburi de 7×50 mm cu ce burghiu trebuie sa dau gaura ms

  31. 73 ionut

    glisierele cu ce suruburi se prind ? ms mult 😀

    • holzsuruburi mici, 16×3.5 mm

      • 75 alex

        imi cer scuze ca ma bag si eu in discutia de acu 3 ani, dar pt aceste holzsuruburi mici mai trebuie dat gaura inainte? multumesc si multumesc pt toata pagina 🙂

  32. 76 ionut

    mai am 2 intrebari, daca nu te superi:( pflu care vine sub sertare trebuie sa fie cu 2mm mai mic ca serarul? hlisiera vine peste pflu ? ms mult

    • PFL-ul ar trebui sa fie o idee mai ingust ca latimea sertarului tocmai pe motiv sa nu fie putin mai lat, caz in care ar incomoda glisiera. Deci daca il faci cu 2mm mai ingust este perfect. Glisiera vine peste PFL.
      Firmele care fac asta la nivel de serie, frezeaza un canal in lateralele sertarului in care baga PFL-ul…

  33. 78 ionut

    am terminat si eu masutza de manichiura, mai am de coborat cativa milimetri glisierele ca-mi ating sertarele 😦 in rest a iesit bine o sa pun pozele pe un link;D

  34. 80 ionut

    da si nu pt ca am cumparat mobila de la bauhaus(vienna aici locuiesc)si materialele au fost cam 250 de euro 😦 enorm de mult 😦 , ei nu pun cant abs pe blat a trebuit sa cumpar placa de 19mm pt blat si canturile normale s-au cam ciupit , dar in rest ai iesit bine , azi am cumparat de la wolfcraft niste jucarii http://www.youtube.com/watch?v=_zK6smcmOtw, 20 de euro niste clesti si colturi 😀

  35. 81 ionut

    am pus linkul masa nu e gata , mai trebuie prinse sertarele in suruburi de 4*35 acum sunt in suruburi jumate prinse 4*40 am gresit suruburile si blatul prin in cepuri 🙂 si maine ma apuc de o etajera 🙂 famioasa etajera edi de pe roxymob, multumesc de sfaturi, oricum singura nelamurire e legata de glisiere care habar n.am cum se calculeaza ey le.am pus la ochi

  36. 82 ionut

    nu reusesc sa postez linkul sau nu-mi apare mie 😦 am incercat de vreo 5-6 ori

    • Arata bine. Poate ar trebui sa pui si o placa in plan vertical intre cele doua corpuri laterale. Vei mari rezistenta si stresul asupra blatului…

  37. 85 ionut

    pai nu pot pt ca e masa de manichiura, in spatele corpurilor am pus tot pal de 18 nu pfl, pal bagat 1 cm in corpuri, trebuie sa arate bine si in spate, daca pun o placa de pal in spate nu mai poate clienta sa stea cu picioarele sub masa 😦 dar eu zic ca tine 4 maini #blatul# asta de 19mm, probabil cand vin in tara iau un blat de 28 ii pun abs si sanatate 🙂

  38. 86 ionut

    apropo in romania se pune abs si pe blat de 28-36?

  39. 88 miki

    Felicitari pentru realizari. !!
    Mi-am facut si eu cateva dulapioare si seratre de unul singur.
    Problema pe care o am sunt sertarele…..unul mai in fata…. unul mai in spate…si iasa fata decalata…..Glisierele folosite sunt cu bile extractie totala.
    Exista vreun dispozitiv , sablon….pentru aceste glisiere?
    Info: Pentru eurosuruburi exista un burghiu special cu zencuitor…( realizeaza o gaura cu doua diametre dintr-o singura trecere) Era aproximativ 40 ron. Se gaseste in magazinele spaecializate de accesosrii.

    Multumesc

    • Exista sabloane pentru sertare, dar sun foarte scumpe. Merita sa iei asa ceva daca faci multa mobila. Eu amvazut sabloane de la Blum, cei care fac si accesorii pentru mobila. Eu am facut toate sertarele (vreo 6 in total) doar masurand cu ruleta si echerul…

  40. 90 miki

    Nu fac multa……,daca sunt scumpe, o sa incerc sa le rezolv cum zici si cu mai multa rabdare…

    Mi-am facut mie (cand ma speriat mesteru cu pretul la mobila de bucatarie si de atunci am trecut la sufragerie, dormitor..)..si acum la cate un amic. Prima data a fost mai greu…m-am tot dus inapoi la refacut de sau saturat de mine…..Nu am tinut cont de striatiile palului si au iesit fetele una cu dungi orizontale una cu verticale si tot asa + cote gresite…..Cu toate greselile astea si o placa in plus am iesit sub mester… :)….

    • Munca ta costa bani! Daca nu iesi la jumatate de pret fata de mester si daca nu faci chestii cu design pe care mesterul nu le face, nu prea are sens sa faci mobila din punct de vedere economic (daca iti place, asta e alta treaba).
      Mi se pare corect ca obila facuta la comanda sa nu fie ieftina (mai ieftina ca-n magazin), dar ma astept sa fie de calitate! E similar cu un costum facut la croitor versus unul de-a gata (e normal ca cel facut la croitor sa fie mai scump, dar sa fie exact asa cum il doresti)!

      • 92 miki

        Am iesit bine sub mester aprox 30%. Nu stiu ce adausuri se practica, banuiesc ca intre 50 si 100%. Eram la debitat, cand un mester i comunica pretul telefonic beneficiarului : materialele sunt 2000 si cu manopera ajungeti la 3000

        • Vreo 2 ani am facut mobila din PAL pe bani. In principiu, 50% (nu-i adaos, e manopera adica munca platita) se pune la mobila f. simpla (fara nici un detaliu de design). Daca clientul vrea chestii care implica manopera, treci usor de 100%. Iti spun asta din postura de actual cumparator de mobila din PAL si fost producator 🙂
          Astea nu sunt adaosuri ci manopera. Adaos au cei care vand PAL-ul la coala.
          La 30% mai ieftin plus munca din belsug plus unele probleme (gen fete la sertare) esti in pierdere daca nu pui si placerea de a face ceva cu mana ta! 😉

  41. 94 Anonim

    Salut,as vrea sa te iau ca exemplu si sa incerc sa fac si eu ceva asemanator.
    As avea niste intrebari iar tu care deja ai trofee sper sa ma ajuti;
    -cum faci cu gaurile pentru eurosuruburi sa le nimeri in ambele placi de imbinat,ai ceva sablon sau pe baza de masuratori?

  42. 96 danutz

    Vreau sa fac o comoda de 2600*480 ce va avea de-a lungul ei 4 sertare.Partea de jos vreau sa o dublez cu pal de 18mm stii cumva cu pot face lucrul asta? Trebuie dublata toata suprafata sau pot dubla doar sa zic asa o portiune de 10cm pe margine de jur-imprejurul unei bucati de 2600*480?

    • Poti dubla doar o margine de 8-10 cm, nu toata suprafata. Daca dublezi si partile verticale pe care vin montate glisierele pentru sertare trebui e sa ai grija sa dublezi si spre fata si spre spate, ca sa stea glisierele paralele…

  43. 98 danutz

    pot dubla bucatile cu eurosurburi sau prin lipire?
    Intre cele 4 sertare cat luft sa las?
    mersi fain

    • Dublarea o faci cu holzsuruburi de 30mm. Nu am mai facut de multi ani mobila din PAL si nu mai stiu exact cat am lasat intre sertare…

  44. 100 Dacian Halmagean

    Super discutia.
    Mi-a folosit (desi nu sunt la primul corp de mobilier). Sunt multe informatii utile. Nu stiam de CompletHaus, doar de cei de pe Pestalozzi si Proficut.

  45. 102 Raul

    Multumesc frumos pentru informatiile utile descoperite pe aceasta pagina. Ma pregatesc sa construiesc mai multe corpuri de mobila in noua casa impreuna cu un amic ce lucreaza in domeniu, dar am dorit sa inteleg mai bine etape din procesul constructiei. Menghinele cu 1 si 2 suruburi, plus cea cu snur au fost un pont foarte bun. Multumesc!

  46. 104 Bulgaru Daniel

    Salut Catatlin, am facut o mobila de dormitor dupa sfaturile gasite pe acest forum pentru care iti multumesc, acum sunt aproape gata si cu mobila de bucatarie, mai am de pus usile. Balamalele sunt in unghi de 45 grade. In link-ul http://www.facebook.com/media/set/?set=a.442641229112461.100860.100000997644927&type=3 am pus fotografii cu o balama si cu corpul de bucatatrie. Nu stiu la ce distanta se fac gaurile pentru balamale. Usile sunt aplicate.

    Multumesc!
    Bulgaru Daniel

    • Salut,
      Nu am mai montat de multi ani astfel de balamale si nu mai stiu exact distanta fata de margine. Era parca 22 sau 25 mm.Cel mai bine te uiti intr-un catalog cu bala,ale de la un mare producator. Sigue gasesti date exacte pe site-ul Blum: http://www.blum.com

  47. 106 Miki

    Sarbatori Fericite !!
    Daca tot sunt in concediu zilele astea, vreau sa modific mobila din sufragerie , dar…nu stiu cum sa fac usile din pal cu sticla incadrata ?! ( mai exact pal sus si jos iar la mijoc sticla ) cum incorporez sticla in pal? trebuie frezare sau exista baghete speciale)
    Multumesc

  48. 110 Stefan M.

    Salut. Cand am desenul cu decupajele in placa de PAL… nu trebuie sa tin cont si de cati milimetri mananca lama cand taie? Pe latimea de 1 metru a unei foi PAL n’or sa-mi intre 5 piese cu laturi de 20 centimetri, desi 20×5=100. Este? Si cum imi dau eu seama daca este bun desenul dupa care softul de optimizare imi zice ca tre’ sa tai foaia de PAL? Mai ales daca pe foaia aia am numai bucatele mici de taiat.

    • In softul de optimizare ai un parametru numit „kerf” care reprezinta latimea taieturii. Trebuie pus 4 sau 5 mm. Astfel programul va tine cont de taieturi. Sigur nu-ti intra 5 bucati de 25 cm intr-o latime de 1m. Este foarte important de stiut si dimensiunile exacte ale placilor de PAL cu care lucreaza firma care ti-l debiteaza.

  49. 112 Luciana

    Buna ziua , Am si eu nevoie de un ajutor va rog. Tocmai ce mi a sosit mobila de bucatarie si am dubiu referitor la acele glisiere blum. De ce ? Pentru ca eu nu cred ca ar fi Blum desi pretul a fost pentru ele? Cum imi pot da seama daca sunt Blum? Scrie undeva pe ele ? Eu m am uitat si am vazut ca scria pe o chestie de aceea prinsa deasupra glisierei FGV? .VNu ar fi trebuit sa scrie Blum pe undeva? Va multumesc

    • Tot ce am vazut de la Blum era clar marcat Blum (embosat in metal). Dar asta a fost acum 5 ani… Poate si Blum sa faca serii mai low-cost, nemarcate… Nu stiu…

      • 114 Luciana

        Da asa este . De asta imi pun intrebari. Pentru ca pe balamale scrie blum insa la sistemul de glisare al sertarelor scrie FGV si am zis sa ma uit atenta peste tot sa nu vorbesc cu domnul cu mobila pana nu sunt bine informata. Multumesc pentru raspuns

  50. 115 Toni

    Buna ziua,

    indraznesc sa va intreb si eu ceva…. nu am in intentie sa imi fac singura mobila, vreau doar sa aflu, inainte de a incerca si strica ceva, daca pot sa vopsesc suprafetele unui bufet fabricat din pal si furniruit cu stejar. Bufetul e cel de aici http://mobilenia.ro/lichidari-de-stoc/1291-bufet-taiga.html, cumparat la o reducere consistenta, si caruia vreau sa ii schimb fata cu vopsea cretata , de aici, http://www.pictorshop.ro/hobby/culori/culori-deco/culori-cretate-shabby-borma-bo6570.html…am niste matrite de silicon cumparate din SUA cu care vreau sa obtin cateva elemente decorative cu pasta de lem de aici ,http://www.complexart.ro/pasta-din-lemn-masserini-ptr-restaurare-si-modelare.html, si pe care sa le lipesc pe usie bugetului pentru un aspect antic. Revin la intrebare… sa ma risc sa dau cu aceasta vopsea pe suprafata de furnir?

    Multumesc foarte mult!

    • Vopsea Shabby de creta gasiti mai ieftin aici: http://www.finetools.ro/finisare-si-restaurare/shabby 🙂
      Nu va recomand pasta de lemn. E probabil sa nu iasa ce doriti, daca nu ati mai folosit. Cu shabby se pot obtine multe efecte de antichizare, de exemplu cu doua straturi de shabby de nuante diferite aplicate unul peste altul si smirgluit stratul superior pentru a lasa vizibil del de dedesubt. Exista si ceara speciala cu care se da peste shabby, de diferite culori, inclusiv aurie. Se numeste DEKIRWACHS tot de la Borma, ca si Shabby.
      Substratul trabuie smirgluit putin pentru ca vopseaua Shabby sa prinda mai bine. oricum Shabby are aderenta foarte buna!
      Eu zic sa folositi numai Shabby in stil Chic sau Provance.

      • 117 Toni

        Va multumesc foarte mult pentru raspuns! nu am stiut ca aveti si vopsea cretata, poate voi gasi la dvs. culorile pe care le caut !! am si ceara, de abia astept sa vopsesc!
        Matritele de silicon sunt destul de mari (http://www.franticstamper.com/Prima–Iron-Orchid-Moulds-and-Paper-Clay_c_8532.html), daca pasta de lemn nu e buna, nu stiu cu ce as putea sa fac formele, mai am un amestec de rasina si praf ceramic..

        • Nu conosc rasina de la Complex art, nu am spus ca nu e buna. Daca doriti sa experimentati, perfect! 🙂
          Avem in stoc vopsea de creta Shabby, Borma Wachs. 24 lei costa 375 ml si 44 lei costa 750 ml, orice culoare. Avem in stoc toate culorile, chiar daca nu apar pe site (azi am primit marfa)

  51. 119 Toni

    Va multumesc pentru oferta! deocamdata am cumparat destule cutii, nu am ajuns inca sa le folosesc,astept sa ma mut la casa noua… in sfarsit, probabil ca voi avea nevoie de mult ivory, nu stiu inca… o intrebare, am descoperit inca o gama de vopseluri , gama se numeste „Oskar Aqua Matt” prezentata ca un email pe baza de apa… o sa ma joc si cu asta, dar vroiam sa aflu de la un specialist cu experienta , care e diferenta intre email si vopsea, emailul e mai rezistentent la umiditate, se poate da pe orice suprafata… Multumesc!

    • Nu e nici o diferenta tehnica. Vopseaua si emailul pe baza de „apa” sunt ambele acelasi tip de vopsea pe baza acrilica (solubila in apa, de aia i se zice pe baza de apa). Vopselele si emailurile acrilice sunt lucioase. Vopseaua Shabby este tot acrilica dar contine si praf de creta ca sa o faca mata si sa-i dea aspect vintage.


Lasă un răspuns

