Fotografia de produs la îndemâna oricui

01Oct09

   Nu cu mult timp în urmă, fotografia de produs era un gen al fotografiei abordabil doar de către profesionisti. Pe vremea utilizării exclusive a aparatelor foto „pe film”, nu era la îndemâna oricui procurarea şi utilizarea echipamentului necesar pentru realizarea fotografiilor de produs de o calitate decentă. Nu vreau să intru în detalii istorice, dar, principial, dificultăţile constau în procurarea de filme speciale dedicate utilizării în lumină tungsten (bec), filtre de corecţie a temperaturii de culoare, exponometre pentru stabilirea expunerii corecte, prelucrări speciale de laborator etc.

   O dată cu răspandirea aparatelor de fotografiat digitale, aceast gen de fotografie a devenit accesibilă oricui. O cameră digitală şi un trepied este tot ceea ce avem nevoie! Motivele acestei facilitări se bazează în principal pe capacitatea aparatelor digitale şi a softurilor de editare grafică de a lucra cu surse de lumina de toate tipurile (diverse temperaturi de culoare – lumina naturala, bec tungsten, neon etc) şi posibilitatea vizualizării imediate a imaginilor obţinute şi ajustarea parametrilor de fotografiere pentru corectarea eventualelor probleme de iluminare, expunere şi compoziţie. Mai nou, multe dintre aparatele digitale au funcţii avansate de genul afişarii histogramei, modul „live view”, detectarea zonelor supra şi sub-expuse etc

   Dar de ce ar avea nevoie cineva de fotografie de produs? Câteva exemple banale ar putea fi: pentru a posta imagini de calitate pe blog-uri personale, site-uri de mică publicitate şi licitaţie, site-uri ale micilor afaceri personale, realizarea de fluturaşi şi pliante publicitare, pentru imortalizarea creaţiilor proprii sau ale copiilor şi prietenilor (şi exemplele pot continua).

   În continuare o să prezint câteva variante simple pe care le-am încercat de-a lungul timpului. Nu e o lecţie de fotografie de produs şi nici o metoda ştiinţifică riguroasă, dar poate va fi folositoare cuiva… 

   O să mă axez pe infăţişarea câtorva tipuri de fotografie de produs, fără să intru în detalii de prelucrare în aplicaţii de editare grafică (Adobe Photoshop, Gimp etc). Din economie de timp, încerc să păstrez aceste prelucrări (ca, de altfel, şi procesul de captare a imaginilor) la un minim decent. Acest minim decent include:

– corectarea temperaturii de culoare (white ballance), dacă este cazul

– tăierea părţilor nerelevante din imagine (cropping)

– rotire, dacă este cazul

– ajustarea nivelelor (funcţia „levels” din aplicaţiile de editare) – prin această ajustare urmaresc obţinerea fundalului alb sau negru (după caz) şi obţinerea contrastului dorit

– ajustarea saturaţiei (mărirea sau micşorarea ei, după caz)

– redimensionarea la mărimea dorită

– sharpening utilizând metoda unsharp mask (de obicei folosesc parametrii: amount=100, radius=0.4, treshold=0, dar nu e nici o regula în această privinţă)

Toate aceste editări nu îmi iau mai mult de 1 minut per imagine!

Recomand utilizarea unui trepied pentru obţinerea unor imagini clare, nemişcate.

 

Varianta 1

   Cel mai simplu mod de a obţine o imagine relevanta a unui obiect, fără interferenţa cu alte corpuri nedorite, este plasarea acestuia direct pe podea (parchet, gresie) sau pe o alta suprafaţa liberă (masă de exemplu). Becul din tavan sau o lampă poziţionata deasupra sunt un bun început. Se va urmări ca umbrele să nu fie prea puternice şi ca părtile reprezentative ale obiectului fotografiat să fie bine iluminate. Scăderea intensităţii umbrelor (şi deci uniformizarea iluminării) se poate obţine prin mărirea distanţei dintre obiect şi sursa de lumină sau prin plasarea unei pânze albe translucide în faţa becului (lumina este „mai moale” în acest fel, lăsând umbre mai difuze). Pe timp de zi se poate fotografia şi în dreptul unei ferestre. În acest caz (lumină laterală) se poate utiliza o foaie de hârtie albă poziţionată veritical în partea opusă ferestrei (faţă de obiectul fotografiat). În acest caz, foaia albă va funcţiona ca un reflector de lumină şi va ilumina obiectul fotografiat în parţile umbrite.

   Un exemplu de fotografie făcută utilizând podeaua camerei ca „masă de lucru” şi lumina becului din tavan ca sursă de lumină:

   Acest gen de imagine poate satisface multe exigenţe, însă, în anumite situaţii, poate fi inadecvată! Deşi suficient de bună pentru a fi postată pe un blog personal sau un site de mică publicitate, nu este adecvată pentru a apare pe site-ul cu produse al unei afaceri sau în pliantul de reclamă al acesteia. Pentru aceste cazuri de utilizare, o imagine mai puţin personala (fără prezenţa parchetului/gresiei de acasă), de exemplu pe un fond neutru – negru, alb sau gri, este mai potrivită. 

 

Varianta 2

   Urmează să încercam o imagine pe fond complet negru, adecvata subiectelor mai deschise ca nunţă sau predispuse reflexiilor (obiecte lucioase). Ca fundal se poate folosi o pânză sau o coală de carton negre. Pentru iluminare, o lampă poziţionată deasupra sau una plasată lateral în combinaţie cu o foaie de hârtie albă în partea opusă (pentru luminarea părtilor umbrite) este tot ce avem nevoie. Deşi fundalul nu va ieşi complet negru în imaginea iniţială, cu ajutorul funcţiei de ajustare a nivelelor (levels) din aplicaţiile de editare grafică se poate obţine un fundal perfect negru, mai ales dacă obiectul din imagine este mult mai luminos decât fundalul (obiect deschis la culoare).

   Un exemplu de imagine realizată utilizând o bucată de pânză neagră ca fundal, o lumină laterală (lampă de birou în partea dreaptă a imaginii) şi o foaie de hârtie albă pe post de reflector (în stanga imaginii):

   O iluminare laterală (plus reflector în partea opusa) va scoate în evidenţă textura obiectului fotografiat, dacă acest lucru este dorit.

   În cazul în care obiectul are o formă mai complexa şi se doreste o iluminare uniformă, se pot folosi mai multe surse de lumină concomitent. O imagine obţinută folosind 2 lămpi (poziţionate deasupra subiectului, de o parte şi de alta a acestuia) şi un reflector (frontal, sub nivelul subiectului şi în unghi astfel încât să reflecte lumina spre baza acestuia) este aceasta:

 

Varianta 3

   Unul dintre dezavantajele fotografierii pe fundal complet negru este lipsa umbrelor în partea de contact cu solul al subiectului, obiectele fotografiate părând că plutesc în spaţiu. Când nu se doreşte acest efect colateral,  se pot utiliza diverse artificii, cum ar fi o bucată de stică sau plexiglas aşezate sub subiect. Această abordare va da naştere la reflexii ce vor elimina efectul de plutire.

   O imagine obţinută plasând o bucată de plexiglas (tăviţa de foi a unei imprimante, în acest caz) între subiect şi fundalul negru (pânză) :

   Am folosit două surse de lumină plasate în partea superioară, de o parte şi de alta. Între subiect şi lămpi am plasat o pânză alba (pe post de cort de lumină improvizat) pentru a diminua reflexiile becurilor pe porţiunile reflectorizante ale bijuteriilor.

   În lipsa unei bucăţi de plexiglas/sticlă, efectul de reflexie se poate obţine pe cale digitală, direct din aplicaţia de prelucrare grafică. Folosind două layere şi mascare selectivă pe bază de gradient am obtinut această imagine (utilizând aplicaţia Gimp):

 

Varianta 4

   Atunci când obiectul fotografiat este inchis ca nuanţa sau când, pur şi simplu, se doreşte un fundal alb din motive de estetică, subiectul se poate fotografia pe o bucată de pânză sau foaie de carton albe. Variantele de iluminare sunt aceleaşi ca în cazurile anterioare.

   O imagine obţinută folosind lumina solară şi o foaie de hârtie pe post de reflector:

   Fundalul perfect alb l-am obţinut folosind facilitatea de ajustare a nivelelor (levels) din aplicaţia de editare grafică.

 

Varianta 5

   Dacă, din contră, se doreşte eliminarea completă a umbrelor de la baza subiectului, o iluminare de sub acesta va fi de mare folos. Pentru aceasta, fundalul şi subiectul vor trebui asezate pe o masă improvizată cu blat translucent (sticlă, plexiglas etc). Acest aranjament ne va scuti de decuparea ulterioară a subiectului în aplicaţia de editare (operaţie laborioasă). Vom obţine o astfel de imagine:

 

Varianta 6

   Dacă se doreşte un fundal colorat (nu alb sau negru), se poate utiliza o coală de carton colorată sau chiar un perete.  În cazul în care subiectul poate fi plasat la o oarecare distanţă faţă de fundal, vom putea obţine o imgine fără umbre. Pentru scoaterea în evidenţă a subiectului, fundalul va putea fi luminat cu o sursă de lumină separată de cea (cele) ce luminează subiectul. 

  Pentru imaginea urmatoare am folosit un perete colorat ca fundal, o sursă de lumină pentru subiect şi o sursă de lumină pentru luminarea fundalului:

 

Varianta 7

   În cazul în care se doreşte sau este nevoie de o bază pentru subiect, se poate folosi o carte, o bucată de lemn, o piatră (postament ales în funcţie de subiect). Utilizând acelaşi perete colorat ca fundal, o placă de lemn ca postament, o sursă de lumina în partea frontală superioară şi o coală de hârtie ca reflector în partea inferioară (pentru eliminarea umbrei  subiectului pe postament) am obţinut imaginea următoare:

 

Varianta 8

   Atunci când se doreşte realizarea unei imagini mai putin impersonale cum sunt cele pe funadal perfect alb sau negru (eventual şi fără umbre sau reflexii)  ci, mai degrabă, una dramatică, prezentând un grup de subiecte în interacţiune cu contextul, se poate opta pentru o abordare de tipul „still life„. Această abordare permite o compoziţie mai creativă a conţinutului imaginii, depăşind nivelul de pezentare directă a subiectului. În general se preferă tonalităţi inchise şi umbre pronunţate (fotografie in „low-key”), ca în genul de pictură cu acelaşi nume – Still life (natură moartă, în traducere). 

   În general se va folosi o singură sursă de lumina poziţionată la nivelul subiectului (pentru obţinerea de umbre dramatice cu efect tridimensional) şi un reflector în partea opusă (blendă, coala de hârtie etc). Imaginile în acest stil vor avea contraste puternice (zone luminoase şi zone întunecate). Obiectele din scenă vor fi aranjate cu grijă pentru obtinerea unei compoziţii interesante. Fundalul, deşi nu va mai fi complet negru, va fi simplu astfel încat să nu distragă atenţia mai mult decat este necesar.

   Imaginea următoare este obţinută folosind o lampă poziţionată puţin deasupra nivelului subiectului, în partea dreaptă şi o coala de hârtie albă ca reflector în partea opusă. Am folosit o bucată de catifea neagră ca fundal. Obiectele din scenă au fost aranjate astfel încat să umple imaginea şi să li se perceapă formele, texturile şi culorile definitorii.

 

Varianta 9

   Continuând idea anterioară de „still life”, se poate rafina compoziţia prin adăugarea de elemente decorative în scenă. Picturile gen „still life” ale maeştrilor renascentişti pot fi un bun subiect de studiu şi inspiraţie pe această temă. Obiectele suplimentare plasate în cadru vor avea legatură directă cu subiectul sau legăturile pot fi subtile. De aici încolo un nou nivel de complexitate compoziţională intră în scenă, în funcţie de creativitatea fiecăruia.

   Atunci când se doreşte obţinerea unei imagini cu adancime de claritate mare (atât subiectele poziţionate în faţă cât şi cele din fundal să fie clare) se va utiliza o diafragmă îngustă (f16, f22) pentru obţinerea unei adâncimi de câmp mari. Din păcate, insă, utilizarea unei astfel de diafragme scade calitatea imaginii obţinute (se stie că obiectivele au calitate maximă în zona de mijloc a câmpului de diafragme). Acest inconvenient se poate evita prin captarea unui set de imagini (în loc de una singura) cu diverse puncte de focalizare şi folosind o diafragmă medie. Aceste imagini vor fi apoi utilizate în aplicaţii specializate (de ex. Helicon Focus) pentru a obţine o singură imagine cu adâncime de câmp foarte  mare.

Aceasta este una dintre încercările mele:

   Imaginea este obţinută din 4 imagini cu puncte de focalizare diferite (în adancime) făcute cu un obiectiv 50mm/f1.8 la o diafragmă f5.6.

Vă doresc succes şi multe imagini interesante!

 

Anunțuri


16 Responses to “Fotografia de produs la îndemâna oricui”

  1. 1 b0gdan

    Hey, nu stiam toate astea.

    Multumesc, sper ca voi face fotografii mai frumoase.

  2. 2 KenZen

    Am un Nikon D5000 cu un 18-55 si mi-am construit un lightbox am pus un fundal alb,iluminat cu 2 lampi in el si am tras mai multe cadre.Ce nu-mi place e ca albul de pe fundal nu se vede alb cum as vrea.Crezi ca e din cauza lipsei un blitz extern?

    • 3 catalinsorescu

      In imaginea initiala, asa cum iese din aparat, albul fundalului nu iese chiar alb, ci un gri deschis. Asa iese si la mine, cu Nikon D300. Chestia se rezolva cu functia „Levels” din Photoshop sau alte programe de editare (de ex. GIMP sau AcdSee). In Photoshop functia „Levels” o gasesti in meniul Image/Adjustments. In acest tool, comprimand histograma in partea dreapta -> se lumineaza zonele luminoase (fundalul devine mai alb) iar comprimand histograma in partea stanga -> se intuneca zonele intunecate. Practic din functia Levels maresti contrastul imaginii.

      • 4 Melize

        Am incercat si eu sa folosesc functia „levels” la fotografii cu bijuterii, dar se deschide foarte mult si culoare bijuteriei si nu mai reflecta realitatea, cum pot face doar fundalul alb fara sa schimb culoarea fotografiei?

        • Bijuteriile sunt un caz aparte, mai special 🙂
          Sunt doua variante:
          1. varianta „hard work” prin care decupezi fundalul si il pui ce culoare doresti. In timp se poate capata destula indemanare ca sa mearga satisfacator
          2. varianta „smart work” prin care fundalul este decuplat de subiect si iluminat separat. Eu am facut cateva imagini in care am pus subiectul pe o bucata de sticla, fundalul sub sticla la vreo 50 cm. Cu o lampa am iluminat subiectul de deasupra si cu o lampa am luminat fundalul de sub subiect si am avut grija ca lumina de jos, pentru fundal, sa nu urce si la subiect (am pus un paravan). E un setup mai complex dar salveaza multa munca.

  3. 6 KenZen

    Mersi.O sa incerc deseara.Inca o intrebare:care mod de focalizare il folosesti pt fotografia de produs?

    • 7 catalinsorescu

      Folosesc AF-S ca modalitate de focalizare. D300 are 51 de puncte de focalizare ceea ce ma ajuta foarte mult. Banuiesc ca D5000 are mai putine… Expunerea o fac in modul manual.
      Cand am o lucrare care vreau sa iasa f. bine fac mai multe imagini ale subiectului (3-5 imagini), din exact aceiasi pozitie si cu aceiasi iluminare, dar cu puncte de focalizare diferite, de la cel mai apropiat punct al subiectului pana la cel mai indepartat. Apoi combin imaginile cu Helicon Focus (http://www.heliconsoft.com/heliconfocus.html). Rezulta o imagine cu camp de claritate f. mare. In acest caz foloses un obiectiv cu focala fixa (50 mm/f1.8) si diafragma f5.6, care e optima dpdv. al claritatii.
      Succes!

  4. 8 Alex

    Excelent! Imi scapase articolul asta. Am sa incerc si eu cateva variante.

  5. 9 matei campan

    spre rusinea mea si mie mi-a scapat, mai ales ca e un subiect fierbinte pt mine. din pacate eu am la dispozitie doar o „pocnitoare” pe care o pot folosi. cam ce aparat ieftin si bun mi-ai recomanda pt astfel de fotografii. un fel de minimum rezonabil. e drept ca-i greu de recomandat, ca se schimba de la o luna la alta si pina am eu bani recomandarea devine obsoleta…
    lumini?

    • 10 catalinsorescu

      Matei, pentru un aparat ieftin si bun m-as ghida dupa urmatoarele:
      – sa fie Canon, Nikon, Panasonic sau Fuji (cred ca in aceasta ordine)
      – sa aiba control manual pentru timp, diafragma, white ballance, ISO
      – as prefera sa aiba mai putini megapixeli (mai bine 6 MP decat 12 MP !!!). Cum senzorul e mic, mai putini MP capteaza mai bine lumina si imaginea este mai putin zgomotoasa.

      Alt sfat: ia-ti trepied, chiar unul ieftin. Cat mai stabil, cu atat mai bine. Ca sa ai imagine clara va trebui sa pui camera pe trepied si sa declansezi pe self-timer…

      Din pacate, nu e chiar minimal un astfel de aparat, ci costa in jur de 800 lei:
      http://www.f64.ro/canon-powershot-sx120-is.html
      http://www.f64.ro/fuji-finepix-s1500-sd-sandisk-4gb-std-tamrac-5294-rosu-kaiser-6046.html
      http://www.f64.ro/products/description/FujiFilm_Finepix_S2100_HD/index.html

      Ai mai putea lua un DSLR Nikon sau Canon, entry-level pe la 2000 lei, sau chiar un second-hand…

      Ca lumina, cea mai accesibila, mai ieftina si mai buna e lumina solara, afara sau in fata unui geam. Perdeaua e buna ca difuzie, sau poti folosi o panza alba translicida… Desi am lumini de studio, toate pozele de pe blog sunt facute in fata geamului. Mi-e prea lene sa scot tot echipamentul din cutii 😉

  6. 11 matei campan

    in general si eu fac pozele afara cind e mai inorat. am mfacut si in fata geamului, dar au iesit cam intunecate. acuma e drept ca trebuie sa ma invat si cu programele de prelucrare.

    • 12 catalinsorescu

      Cand e innorat, norii actioneaza ca difuzori de lumina. Adica fac lumina mai moale si micsoreaza contrastul. Ca sa obti acelasi lucru pe soare, poti pune o panza alba intre lumina si obiectul fotografiat. O perdea nu foarte transparenta e foarte buna!

  7. 13 matei campan

    tare faina poza asta ultima, intradevar iti da senzatia de pictura. nu stiu daca ai facut-o doar ca sa exemplifici subiectul tratat, dar mi se pare o imagine demna de expus 🙂
    dalta din imagine e una japoneza veche?

    • 14 catalinsorescu

      Dalta e japoneza, oarecum veche. Probabil are vreo 50-70 de ani…
      Poza am facut-o ca sa vad la lucru HeliconFocus – un soft care compune mai multe imagini identice, focusate diferit pe adancime, ca sa obtii o imagine finala cu claritate mare si in foreground si in background. Am folosit 3 imagini pentru a o obtine pe aceea.
      Nu reusesc sa-mi fac timp sa fac un review al lui HeliconFocus… Cei de la casa respectiva de software mi-au propus o licenta de HeliconFocus daca-i fac un review …

  8. E geniala ultima poza. Nu stiu cum a alunecat si a ajuns direct la mine pe desktop. E o natura moarta ca in vremurile bune :D.

    • Multumesc Victor. M-am distrat intr-o seara cu fotografie in gen „natura moarta”. Testam un soft de combinat mai multe imagini pentru adancime mare de camp…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: