Rindeaua de fund de sertar

02Noi09

Pe lângă multe alte scule de mână care mi-au sosit în ultimul timp din Anglia se află şi 3 rindele cu întrebuinţare foarte specifică – rindele pentru scobirea canalelor în feţele laterale ale sertarelor de lemn, canale în care se va monta fundul de sertar. Denumirea englezească pentru astfel de rindele este „drawer bottom plane”. Nu ştiu dacă există şi o denumire românească pentru ele…

Aceste rindele sunt variante specializate ale mai genericei rindele pentru canale longitudinale (eng.: „plough plane”) şi rude foarte apropiate ale rindelei de ulucit (nutuit).

Rindeaua de fund de sertar are ghidaj paralel reglabil, la fel ca şi rindeaua de canelat („plough plane”), deosebirea între cele două constă în intervalul de ajustare al ghidajului paralel care este mai mare la rindeaua de canelat (stabileşte distanţa faţă de margine a canalului). În plus, rindeaua de fund de sertar acceptă o varietate mai mică de laţimi ale cuţitului (3 – 8 mm) iar adâncimea de tăiere nu este reglabilă (nu are stop de adâncime).

Câteva imagini cu cele 3 rindele:

1. Rindea „British Made”:

2. Rindea „EMIR London”:

3. Rindea „GTL”:

8 Responses to “Rindeaua de fund de sertar”

  1. 1 paganu

    Marturisesc ca-mi curg balele de pofta, sunt in mijlocul unei comode pentru aia mica, si acum am ajuns la sertare. Iar taiatul canelurilor pentru fund cu o dalta nu e amuzant de loc. Feels a lot like working, vorba lui Schwartz.

    • 2 catalinsorescu

      Tot ce se poate face cu rindeaua asta se poate faci si cu o freza electrica… Daca vrei eficienta, faci cu freza, dar ca senzatie, e superb cu rindeaua. In principiu as avea una de dat, dar pretul reflecta si transportul din Anglia pana la noi 😦 In medie, am dat cam 80-90 de lei pe fiecare din ele, cu tot cu transport (40-50 lei). Acum cand stau sa fac calculele, au iesit destul de scump! 😉

  2. 3 paganu

    N-am freza si nici nu prea am de gand sa-mi cumpar, folosesc scule de mana cam pentru orice in afara de taiat pe lungime scanduri mai lungi de-un cot. Desi e posibil sa trebuiasca sa renunt la figurile astea, la anu’ o sa ma mut intr-o casa mare si goala si casa aia va trebui umpluta cu mobila cat mai rapid. Cat despre rindeluta de care pomenesti, imi marturisesc interesul, cu mentiunea ca il voi putea pune in practica abia peste o luna; luna asta mi-am mancat deja o buna parte din bugetul de scule. Am sa revin atunci.

    • 4 catalinsorescu

      Nu ma gandisem niciodata sa le vand, ca imi plac si ca nu se mai gasesc din astea… Dar, unui cunoscator, i-as da una cu mare placere, la exact pretul de achizitie!

  3. 5 paganu

    Iti transmit un ranjet interesat (si cunoscator :d. Desi trebuie sa marturisesc ca sunt incepator intr-ale tamplaritului, iar prin randunicile mele de pana nu demult s-ar fi putut strecura si-un elefant).

    • 6 catalinsorescu

      Si eu m-am prins abia dupa ceva timp ca la randunici trebuie sa tai pe exterior, lasand 1 mm toleranta (adica nu exact pe linie) pe care apoi il elimini cu dalta (mai exact dalta subtire – paring chisel :))

      • 7 inconel

        .. semnul iti ramane pe fiecare piesa. pe una tai la interior pe cealalta la exterior si nu mai trebuie sa corectezi folosind dalta sau adaos de material „sa nu treaca elefantii”.

        • Dupa cateva cozi de randunica te prinzi cunde sa tai ca sa „nu se vada lumina dincolo”. Oricum fundurile cozilor le ajustez cu dalta asa ca mai ajustez cu dalta si pe ici-colo la lateralele randunelelor. Fierastraul nu-i unealta de finisat, dar poate taia foarte frumos daca este bun si manuit cu atentie…. Multumesc de comentariu!


Lasă un răspuns

