Ciocane de pantofar

03Noi09

Acum câţiva ani am văzut în piaţa de vechituri un ciocan care arăta puţin ciudat: avea ciocul lung şi în unghi ascuţit faţă de mâner. Vânzătorul mi-a spus ca este un ciocan de pantofar. Era pentru prima dată când vedeam un astfel de ciocan şi, evident, l-am cumpărat.

Între timp, alte câteva ciocane de pantofar mi-au căzut în mâini… Ceea ce m-a uimit a fost faptul că, deşi prezentau caracteristici asemănătoare, unele dintre ele aveau forma semnificativ diferită.

Intrigat de aceste deosebiri am întreprins o mică cercetare pe Internet ca să mă dumiresc cum stă treaba cu aceste ciocane de pantofar. Ceea ce am aflat este că, în principal, exista trei forme distincte şi specifice, în funcţie de tara de origine. Una dintre aceste forme este cea specific germană, alta este specific franceză iar ce-a de-a treia este forma engleză (da, exact ca în bancurile care încep cu „un francez, un neamţ şi un englez…”). Interesant este că ele prezintă însuşiri pe care tipic le-am asocia cu poporul care le-a dat naştere!

1. Ciocanul de pantofar german (de: Schuster Hammer)

Modelul german de ciocan de pantofar are forme simple şi clare cu linii drepte şi unghiuri bine definite. Pare un obiect judicios conceput şi făra artificii de „design”.

2. Ciocanul de pantofar francez (fr: marteau de cordonnier)

Varianta franceză a aceluiaşi tip de ciocan are forme cursive, rotunjite, evazate. Mânerul este mai scurt ceea ce duce la un control mai bun. Este mai puţin precis realizat dar, în acelaşi timp, are o silueta mult mai placuta unui ochi de artist. Se pare că pantofarul francez e mai „artist” din fire şi nu realizează doar „încălţăminte” ci accesorii vestimentare demne de o prezentare de modă! 🙂

3. Ciocanul de pantofar englez (en: cobbler’s hammer)

Forma acestui ciocan este una compactă, reţinută dar în acelaşi timp butucănoasă. Suprafeţele de contact sunt mai largi decât la variantele anterioare iar coada de lemn mai lungă ceea ce mă duce cu gândul la o utilizare mai puţin delicată.

2 Responses to “Ciocane de pantofar”

  1. salut…sunt nou pe acest blog si as dori si eu de la tine daca se poate cateva idei,am si eu un plan in desfasurare si as avea nevoie de ceva idei sau sugestii daca esti disponibil si ma poti ajuta,ti-as fi recunoscator..astept un raspuns de la tine.multumesc


Lasă un răspuns

