Recondiţionarea unui topor vechi

07Dec09

Uneori, pe site-urile de licitaţii online, apar spre vânzare scule vechi cu mare potenţial de recondiţionare. La o astfel de licitaţie am cumpărat un mic topor englezesc cu gândul de a-i reda o parte din frumuseţea de odinioară pe care o merită o unealtă de calitate.

Toporul are lungimea totală de 33 cm si o greutate de doar 350 grame! Este atât de uşor deoarece este realizat din platbandă de oţel (4mm grosime) şi nu din oţel masiv, ca topoarele uzuale. Această greutate redusă îl face foarte util pentru activităţile outdoor, drumeţii, camping etc, dar mai puţin util pentru a despica lemne (în acest caz, o lamă groasă este un avantaj) sau alte sarcini unde masa este un avantaj.

Toporul este într-0 stare destul de bună… Lama este doar puţin ruginită şi mânerul poartă amprentele trecerii timpului, dar nici una dintre componente nu are defecte structurale. Pe lamă sunt marcate numele producătorului şi ţara de origine: „J&C Made in England”:

 

Cu ceva insistenţă şi utilizând instrumente neortodoxe (vârful unei şurubelniţe) am reuşit să scot vechea pană care fixa lama de mâner. Nu intru în detalii deoarece nu există o metodă pentru această operaţie; merge dupa cum ţi-e norocul şi dacă găseşti improvizaţia potrivită. De data asta mi-a ieşit dar s-ar putea să nu mai fiu la fel de norocos şi data viitoare!

Am continuat cu şlefuirea mânerului din lemn cu hârtie abrazivă (am folosit succesiv granulaţiile 80, 180 si 320). După şlefuire am aplicat 3 straturi de ulei de in sicativat. După fiecare strat am lăsat mânerul să se usuce peste noapte. Uleiul de in mi se pare cel mai potrivit tratament pentru mânerele de scule. Nu îmi place lacul deoarece este foarte alunecos iar un mâner trebuie să aiba o priză bună.

Lama din oţel am şlefuit-o cu ajutorul unui polizor unghiular (flex) şi a câtorva discuri abrazive (din cele care se prind pe platanul flexibil, cu scai). Am folosit granulaţiile 100 şi 250. Unele urme de la rugină sunt destul de adânci şi nu am reuşit să le elimin în totalitate. Dar, până la urmă este un topor, nu o sabie de samurai!

Deoarece vechea pană, deşi intactă, nu mai reuşeşte să fixeze cu fermitate capul toporului (probabil s-a contractat în timp, slabind priza) mă hotărăsc să o înlocuiesc. Vechea pană şi lăcaşul pentru ea (din capul mânerului) au secţiune triunghiulară iar potrivirea este perfectă, după cum se poate vedea în imaginea următoare:

Va trebui să cioplesc una similară, dar puţin mai groasă. Voi folosi o bucată de lemn de stejar iar cioplirea o realizez manual, cu cuţitul. Am grijă să fie doar puţin mai groasă şi mai lungă decât cea originală:

 

Înainte să montez noua pană, o las pe calorifer peste noapte ca, prin contractarea datorită pierderii din umiditate, în momentul montării să aiba dimensiunea minimă. În acest fel ea nu se va mai contracta ulterior, slăbind fixarea lameni:

 

După ce mă asigur că noua pană este doar puţin mai mare decât lăcaşul din capul mânerului în care va fi montată, aplic adeziv (tip Aracet) atât pe pană cât şi pe pereţii lăcaşului:

Pana o bat folosind un ciocan din aluminiu, pentru a nu lăsa eventuale semne pe capul toporului. După ce pana este bătută atât cât se poate, las adezivul să se întărească câteva ore, apoi tai pana la nivelul capului toporului:

Ascutirea o fac folosind excelentul „The Puck” de la Lansky.

Treaba este gata în acest moment! Iată şi două imagini de ansamblu:

 

 



23 Responses to “Recondiţionarea unui topor vechi”

  1. 1 emil b

    Interesant model, acum arata gata de iesit la padure sa taie lemne pentru un adapost😉

  2. 3 Korbin

    A iesit nemaipomenit, iar micile imperfectiuni ramase nu fac decat sa-i arate varsta si valoarea.
    In alta ordine de idei…te rog, ca rugaminte personala, sa faci un tutorial despre cum se poate ascuti cu acea piatra de la Lansky (daca se poate, pe forum, unde sa serveasca si altora ca ghid) .

    Cu stima,
    Korbin

    • 4 catalinsorescu

      Korbin,
      Multumesc pentru apreciere!
      In legatura cu un tutorial despre ascutit: problema principala este ca ascutirea nu prea are „substanta”. Adica e vorba mai mult de „simtit” si pipait decat de explicat. Mai mult ca un review, mi s-a parut ca „The Puck”, fiind rotund, il ti cu totul in palma si ai mai mult simt al taisului decat cu o piatra rectangulara, mai mult lunga decat lata. La pietrele lungi pe care le ti de o parte iar cu cealalta parte ascuti toporul, nu „simti” asa bine unghiul taisului si ai tendinta mai mare de a balansa (a varia unghiul). Cu piatra rotunda de la Lanski, mana este deasupra taisului, nu de o parte a lui si il simti mai bine. In rest trebui incercat! Asta am facut si eu. Piatra rotunda am luat-o de la http://www.arcuti-cutite.ro si mi se pare o investitie excelenta si deloc scumpa (29 lei): http://www.arcuri-cutite.ro/ro/produse/detalii/332-The_Puck
      Succes!

  3. 5 Alex

    Superb. Foarte frumos l-ai facut. Si faci si poze faine🙂

    • 6 catalinsorescu

      Multumesc! Sper sa-i fac si o teaca din piele cat mai curand.

  4. 7 Dragos Stefan

    Felicitari! Foarte frumos!
    Personal mi-ar fi placut sa-i dai putin ulei si in cap sa nu se vada pana aia mai deschisa la culoare.

    As fi curios sa pui pe blog o poza cu raftul/rastelul/debaraua unde iti tii toate sculele.
    Banuiesc ca ai cateva mii deja.🙂

    Mult success pe viitor!

    • 8 catalinsorescu

      Multumesc pentru feedback!
      Am mii de scule deja, camara e ticsita de ele🙂
      Sper sa-mi inchiriez un garaj din primavara…

  5. 9 Eugen

    Frumos,imi place si cum scrii
    Felicitarile mele.Daca as fi avut acel topor as fi urmat aproape aceeasi pasi de restaurare,mai putin unul.Nu as fi pus aracet pe pana si pe pereti…sau as fi pus doar o picatura mica cat sa fixez pana pe despicatura ptr ca sigur cineva candva va fi nevoit sa faca ce ai facut tu acum ,adica sa-l restaureze din nou…si va fi nevoit sa foloseasca probabil o dalta de lemn ptr a scoate pana.Sper sa nu iei comentariul meu ca pe o critca ptr ca nu e.Felicitari inca odata.

  6. 11 moraklipper

    Frumoasa lucratura. Si review-ul este suuuper.
    Totusi pun si eu aceeasi intrebare: de ce ai pus aracet? La umezeala oricum nu tine aracetul!

  7. 13 Theodor

    Daca pui pana bine de ce trebuie sa folisesti aracet? Data viitoate foloseste o coade de nuc american , o pana de stejar si fixeaza tot cu o pana metalica

    • Theodor, iti multumesc pentru mesaj, dar e genul de mesaj complet fara sens.
      1. Daca vroiai sa ma ajuti, era mult mai eficient sa scri sub forma „eu as face asa si asa”, nu „data viitoare fa asa”. Atitudinea imperativa este nepoliticoasa si, de obicei, starneste aversiune.
      2. Informatiile pe care mi le dai sunt incomplete si eronate:
      2a. Penele de lemn se lipesc intotdeauna, la fel cum se face la orice „wedged tenon joint”: http://www.americanwoodworker.com/blogs/techniques/archive/2009/09/08/wedged-mortise-amp-tenon.aspx

      2b. Suntem in Europa, nu in America, deci nu prea cresc arbori americani pe aici. Inainte sa se foloseasca lemn american pentru cozi, europenii au avut o traditie de mii de ani in confectionarea de topoare si alte unelte. Deci trebuie sa fie lemn bun si pe aici (de exemplu frasin). Probabil ai citit niste forumuri de peste ocean (acolo unde cresc arbori americani) si ai preluat mot-a-mot ideile.
      2c. Faci confuzie intre nucul american (black walnut: http://en.wikipedia.org/wiki/Juglans_nigra) si Hickory (http://en.wikipedia.org/wiki/Hickory). Primul e Genus Juglans iar al doilea e Genus Carya. Imi recomandai in mod eronat Nuc American, vrand sa-mi recomanzi de fapt Hickory!🙂

      • 15 Theodor

        Scuze,
        Nu am vrut ca si commentul meu sa creeze disconfort.

        Ok,
        Chestia cu Hitckory e adevarata. Asa l-am gasit eu tradus. Cozi de Tennessee Hickory gasesti ff usor on line si chiar bucati daca vrei o coada f custom made.
        eu as fi facut altfel:
        As fi dat pana si interiorul taieturii cu ulei de in sicativat, as fi batut pana pana la refus avand grija sa nu o crap si la urma taiat capatul cozii + pana la +5 mm fata de topor. 1 sau 2 pene metalice puse in diagonala fata de pana ( sa prinda si pana si ambele parti ale cozii) si gata. Pana acum nu prea am avut proble me metoda asta. Mentionez ca asta am invatat dupa ce mi-am luat primul topor facut calumea.

        Ps:
        http://www.tennesseehickoryproducts.com/

        Transportul nu e asa scump.

        • Theodor, am inteles mesajul tau de la inceput si stiu ca ai in mare parte dreptate, dar nu in totalitate. Skill-urile celui care fac toporul/monteaza coada sunt foarte importante iar materialele folosite sunt doar o parte a ecuatiei. Sunt lemne bune de maner si in Romania si este absolut absurd sa aduci lemn din State. Asta mai alesc cand nu tai 8h/zi lemn in padure. Toporul pentru noi e o jucarie dragalasa. Acum 200 de ani taiau conationalii nostrii copaci la scara mare cu toporul si nu aveau maner de hickory. Acum e la moda. Orice bushcraftist cu respect de sine are un Gransfors forjat manual si cu maner din hickory, pe care il foloseste 2h pe an…
          Am si eu 2 topoare Gransfors si nu cred ca au lucrat mai mult de 30 de ore in 3 ani. Am si un Wetterlings foarte fain (nu are pana metalica). Am montat mai multe manere cu pana metalica si clar sunt mai rezistente, dar as insista pe asta la topoare mari, nu la hatchet-uri cu care tai crengute de 2-3 cm diametru.
          Intamplarea face ca am fost solicitat sa ascut cateva racing-axe-uri pentru echipa nationala de Timbersports a Romaniei. Nu aveau pene metalice niciunul ci niste pene de lemn lasate intentionat mai lungi ca sa poata fi scoase sau rebatute cu usurinta. Vorbesc de topoare de 1500 euro pentru care astepti 2 ani sa-ti vina, dupa ce ai platit banii.

          Fara nici o emotie mi-as pune maner de frasin la topor! Este obscen sa aduci lemn din State intr-o Europa cu istorie in unelte mult mai veche decat a Statelor.
          Multumesc ca ai revenit cu mesaj!

      • 17 Theodor

        Uite si o poze cu o asamblare clasica facuta de mine in lemn wenge:

        In cazul asta da se foloseste adeziv. Dar la topoare lemnul trebuie lasat sa lucreze si din cauza vibratiilor din timpul utilizarii , daca lipesti pana, ai foarte multe sanse sa apara crapaturi si coada sa capete joc.

      • 18 Theodor

        Mai jos gasiti 3 videuri facute de un tip din America care chiar depinde de topoare. Cred ca cum pune el cozile e „the proper way”:

        How To Fix A Loose Axe Head | Wranglerstar: http://youtu.be/wpoy79DdNKU

        How To Fix A Loose Axe Head | 2 Wranglerstar: http://youtu.be/PLN1g7unUEg

        How To Fix A Loose Axe Head | 3 Wranglerstar: http://youtu.be/AUz7BV4vOyo

        • Stiu canalul Wranglerstar, desi nu vazusem filmele cu toporul. E OK ce face omul, dar orice alta metoda care functioneaza este OK. Niciodata nu e o singura solutie la o problema. Solutia americanilor e sa foloseasca hickory american. In Europa sunt si alte solutii, nu neaparat luate mot-a-mot de pe forumurile americane. Insist pe asta! Natura nu a creat un singur arbore bun pentru cozi si nici nu cred in coincidenta ca acel arbore creste chiar in tara cu cele mai populate forumuri de specialitate! La inceput e bine sa copiezi o tehnica care functioneaza, ca sa sti ca daca ceva nu iese bine, tu esti de vina, nu materialele. Dar nu dupa mult timp vei descoperii ca sunt multe solutii viabile. Asta cred eu, la cat inteleg eu acum!

  8. 20 adrian

    Salutare Catalin si multumim pentru site. O intrebare : pana facuta de tine – are granulatia corect orientata ? Ca sa fiu mai explicit : oare conteaza orientrarea granulatiei ? Cu precizarea ca sunt incepator – multumesc anticipat pentru raspuns. Adrian

    • Ai remarcat corect ca fibra este de-a latul penei, nu in lungul ei. Daca nu se rupe la batere si nu vrei sa bati si pana metalica, nu cred ca are mare importanta directia. Dar cel mai bine e sa pui fibra in lungul penei, adica invers decat am facut eu!🙂

  9. 22 Stefan

    Buna ziua. Chiar daca risc sa fiu pe langa subiect, stiti cumva unde pot sa gasesc pene metalice pentru cozi de topor (in Romania)?


Lasă un răspuns

