Micro-fotografia

01Feb10

Până cu ceva timp în urmă nu-mi pusesem problema micro-fotografiei, dincolo de utilizarea funcţiei „macro” de pe unele aparate „point and shoot” sau folosirea de obiective cu facilitatea de „macro” pentru aparate SLR.

Acum vreo câteva luni, însa, o dată cu achiziţionarea unui microscop optic de disecţie (cu iluminare incidentă) mi-am pus problema fotografierii la nivel microscopic… Cum, până în acest moment, nu am reuşit să găsesc un adaptor cu ajutorul cărui să montez aparatul foto digital pe ocularul microscopului, singura alternativă demnă de încercat a fost să potrivesc obiectivul aparatului foto (montat pe trepied) în dreptul ocularului microscopului. Procedeul utilizat şi rezultatele obtinute le-am postat anterior în articolul „Ascuţit sau nu?„. Deşi utilizabile, imaginile obţinute nu strălucesc la capitolul claritate. În plus, cum procesul de „potrivire” a aparatului foto în dreptul ocularului, iar apoi reglarea focalizării, sunt dificile, am ales să abandonez temporar (până voi pune mâna pe un adaptor Nikon-microscop) această direcţie.

Cealaltă cale pe care am investigat-o este una foto-centrică, spre deosebire de anterioara, de tip microscopo-centrică. Aşa că, am pus microscopul la o parte şi am început să experimentez pur fotografic.

Ca echipament de bază am folosit:

* aparat foto digital Nikon D300

* obiectiv Nikkor AF 50mm/f1.8 D

* trepied Manfrotto 190X ProB

* cap trepied Manfrotto 488 RC4

* declanşator prin cablu

Restul de echipament îl voi descrie pe măsura ce va fi folosit.

Observaţie: Pentru realizarea fotografiilor macro cu focalizare manuală, modul live-view al aparatului foto este de mare ajutor. În special funcţia de zoom în modul LV este garanta unei focalizări precise.

1. Obiectiv fix, Nikkor 50mm/f.1.8 + filtru macro montat în faţa obiectivului

Nu voi intra în detalii deoarece nu merită: rezultatele, aşa cum mă aşteptam, nu au cum să se apropie de zona micro. Imagini astfel făcute sunt bune doar pentru cadre cu flori sau albine…

2. Obiectiv Nikkor 50mm/f1.8 montat invers cu ajutorul unui inel inversor Nikon BR-2A

În acest caz rezultatele sunt mult mai bune ca în precedentul. Pentru cine posedă un obiectiv Nikkor AF 50mm şi doreşte să abordeze fotografia macro, inelul inversor Nikon BR-2A este cea mai bună achizitie! Îl recomand cu căldură, mai ales că preţul este decent (~50 lei).

Deşi mărirea este semnificativă, nu suntem încă în domeniul micro.

3. Obiectiv Nikon 50mm montat invers cu ajutorul inelului inversor BR-2A + 3 inele de extensie (Nikon PK-11A, Nikon PK-12, Nikon PK-13)

Prin intercalarea de inele de extensie între obiectiv şi corpul aparatului foto, efectul macro este amplificat (prin mărirea raportului între distanţa de montare (dintre aparat şi obiectiv) şi distanţa focală a obiectivului).  Utilizând toate cele 3 inele, extensia cumulată este de aproximativ 48mm. Această valuare, în combinaţie cu un obiectiv de 50mm, duce la o mărire aproximativa în raport de 1:1 (un subiect cu lăţimea de 24 mm va ocupa întreaga lăţime a cadrului unei imagini făcute cu un senzor lat de 24mm, cum este cel în formatul Nikon DX).

Ca subiect de test am folosit o riglă din aluminiu gradată în jumătăţi de milimetru (adică două gradaţii reprezintă 1 mm).

Ca rezoluţie (parametru mai relevant decât factorul de macro şi decât factorul de mărire (utilizat la microscoapele optice)), cu această configuraţie am obţinut valoarea de 312 pixeli/mm ceea ce reprezintă un salt substanţial faţă de configuraţia de la pct. 2 !

312 px/mm

4. Obiectiv Nikon 50mm + burduf macro Pentacon Six + adaptor Pentacon Six la M42 + adaptor M42 la Nikon

În colecţia mea de aparate foto vechi se gaseşte şi un burduf macro pentru aparatele Pentacon Six. Experimentând cu el am observat că obiectivul Nikkor 50mm, inversat, se potriveşte surprinzător de bine la un capăt al burdufului de Pentacon Six. Puţina bandă izolatoare doar îmi dă siguranţa că obiectivul nu va cădea pe neaşteptate! Celălalt capăt al burdufului îl voi potrivi cu aparatul foto folosind două adaptoare separate: un adaptor de la Pentacon Six la M42 (îl aveam prin colecţie) şi un adaptor M42 la Nikon (se găseşte de cumpărat la magazinele foto).

Pe langa o extensie sporită, focalizarea este mult mai facilă datorită rotiţei de deplasare a burdufului !

Cu acest setup extensia este de aproximativ 140 mm şi permite obţinerea unei rezoluţii de 576 pixeli/mm.

576 px/mm (click pe imagine pentru mărire)

5. Toate cele de la pct. 4 + cele 3 inele de extensie

În acest caz extensia este aproximativ 190 mm şi permite obţinerea unei rezoluţii de 756 pixeli/mm:

756 px/mm (click pe imagine pentru mărire)

Cam asta este ceea ce pot obţine cu echipamentul pe care-l am la dispoziţie. O înbunătăţire a focalizării (şi, deci, o creştere a clarităţii) aş mai putea-o obţine cu ajutorul unei şine de folcalizare micrometrică cum ar fi Manfrotto 454. Sper să-mi aducă Iepuraşul una cadou! Ţinând cont de greutatea setup-ului, un trepied mai mare şi mai solid decât Manfrotto 190X ProB ar putea fi de ajutor la eliminarea vibraţiilor.

Un ultim experiment pe care l-am făcut este să fotografiez acelaşi subiect (o monedă cu diametrul de 10mm, în acest caz) cu 3 setări diferite: live-view, self-timer, mirror lock-up. Cu această ocazie am vrut să văd dacă întârzierea declanşării sau ridicarea oglinzii aduc un spor de claritate prin eliminarea vibraţiilor.

În imaginea următoare sunt lipite 3 bucăţi din imaginile făcute în cele 3 moduri. Eu nu am observat nici o diferenţă aşa că voi folosi în continuare cu încredere modul Live-View:

De la stânga spre dreapta: LiveView, self-timer, Mirror Lock-Up

La final ataşez o imagine cu configuraţia echipamentului folosit la pct.5:

Configuratia finala

Una dintre aplicaţiile micro-fotografiei este fotografierea lamelor de cuţite sau alte unelte tăioase în vederea descoperirii de micro-defecte şi a urmăririi procesului de ascuţire în mai multe etape succesive.

Lamă de cuţit ce prezintă micro-defecte şi mai multe tipuri de urme lăsate de materialele abrazive folosite la ascuţitul ei



18 Responses to “Micro-fotografia”

  1. 1 Alex

    Foarte fain articolul. Ca si blogul de altfel🙂. Eu am un Canon 450D cu obiectiv standard si sufar cand vreau sa fac anumite poze. Nu imi vine sa dau bani pe obiective (in schimb ii sparg pe alte prostii).
    Acum cam o luna un coleg de serviciu mi-a dat un link pe youtube. Am vazut ca ai o mana foarte sigura si migaloasa si sunt convins ca ti-ar iesii bine urmatoarea nebunie🙂. Lentila macro dintr-o cutie de Pringles: http://www.youtube.com/watch?v=vGdE15Qj3iA

    Sunt chiar curios de rezultat daca te incumeti😀.

    • 2 catalinsorescu

      Multumesc pentru apreciere Alex! Interesanta ideea tipului cu tub macro din cutie de Pringles! Din pacate, extensia obiectivului este doar o parte a problemei, si nu partea dificila! La macro, problema principala este focalizarea! Montand obiectivul pe o cutie de Pringles, adancimea de camp devine mai mica de o zecime de milimetru! Pentru asta ai nevoie de un fel de dispozitiv cu reglare foarte fina! Desigur se poate confectiona chiar din lemn iar reglajul sa se faca cu ajutorul unui surub… Si un trepied stabil e foarte necesar!

  2. 3 Bianca

    Foarte interesant articolul, stateam adineauri si cautam cum as putea sa fac poze in micro. Tind sa cred ca e greu daca nu ai ceea ce iti trebuie, si sa mai dau eu stiu cate milioane pe acel ceva .. nu imi vine🙂. Eu am de facut o poza in micro pentru examen si la aparatul meu Nikon D3000 cu obiectiv standard nu o sa-mi iasa.

    • 4 catalinsorescu

      Salut Bianca !
      Cea mai simpla si ieftina varianta de MACRO este sa-ti iei un filtru de macro (sau close-up, cum se mai numeste). Se monteaza pe obiectiv, dar vezi sa fie potrivit ca diametru pentru obiectivul tau. Ma gendesc la ceva de genul asta: http://www.f64.ro/products/description/Filtre_close_up_Lensbaby_Macro_Lens_Kit/index.html

      Urmatoarea varianta, mai scumpa dar mai buna este sa-ti iei un obiectiv Nikon 50mm/f1.8 si un inel inversor Nikon BR-2a. Astea doua impreuna costa vreo 130-140. Inelul inversor BR-2a costa doar 50 lei, asa ca daca ai de unde imprumuta un obiectiv de 50 mm, iesi ieftin…

  3. 5 Bianca

    Multumesc mult de tot! o sa imi cumpar cel mai bine ca nu e scump dupa cum spui🙂. Si o sa mai revin cu siguranta! Mersi mult

  4. 6 Mihail

    tare mi-ar placea sa-ti iau cateva scule si sa le analizez in laborator. Lucrez intr-un laborator metalografic si sunt pasionat de „fiare” . si cand ma gandesc ca zilnic avem probe din materiale foarte bune care din pacate se duc la remat si eu nu pot scoate pe poarta nici macar un cutit facut in fabrica🙂.

    • La firma la care lucrez se caseaza (adica se arunca intr-un final) calculatoare bune pe care nimeni nu le poate lua acasa, nici macar contra unei sume corecte de bani! Sunt stupide regulile astea de prin intreprinderi….

  5. 8 Nicu

    Salut !
    Studiez cristalele din minerale cu un microscop cu polarizare Carl Zeiss. Cunoaste cineva cum se poate realiza captare foto prin adaptarea unui DSLR in locul ocularului ? Calculul optic ar fi simplu, dar nu am informatii privind existenta unor adaptoare de acest tip.

    • Salut,
      Si eu am aceiasi problema cu montarea DSLR-ului pe ocularul de microscop si nu am rezolvat-o in mod satisfacator. La un moment dat am folosit niste tuburi de plastic (racorduri folosite la instalatia de apa) fara nici o lentila suplimentara (am scos ocularul de la microscop) dar nu e foarte stabil ansamblu si asta e o mare problema la microscop. DIn acest motiv, pentru sarcinile curente de metalografie folosesc doar aparatul foto cu burduf macro si alte trucuri. Am vreo 3 microscoape acasa dar nu am o solutie decenta pentru a fotografia sub microscop. Stiu ca exista adaptoare, chiar Nikon face asa ceava dar sunt greu de gasit si foarte scumpe!

      • 10 Anonim

        Salut Catalin,

        Daca voi gasi o solutie tehnica ok te voi anunta, bineinteles.
        Multumesc pentru raspuns,

        Nicu

        • Multumesc frumos! Am vazut pe Internet diverse adaptoare… Cele oficiale de la Nikon trec de cateva sute de dolari bucata! Au si ceva lentile interne. Sunt si unele fara lentile dar la fel de greu de dibuit… Practic sunt scule foarte de nisa si se cam comercializeaza pe cai mai putin vizibile (gen firme de aparatura de laborator)

        • 12 Anonim

          Problema este ca imediat dupa body trebuie mondat un adaptor cu filet originar, dupa care ar urma un mic burduf cu iesire spre ocular, asa cum ai spus, executat la strung, cu joc si rugozitate ff mica. Problema este ca nu cunosc nici un strungar. Asta este, mai vedem…

        • Eu am un adaptor Nikon->M42… Partea cu baioneta intra in corpul aparatului iar partea cu filet M42 se potriveste f. bine pe teava din PVC de 40mm (am incalzit putin PVC-ul). Teava de PVC am vopsit-o negru-mat pe interior si exterior (era gri la culoare initial). Cu alte mici improvizatii am montat acest ansmablu peste ocularul microscopului… Totusi, solutia nu-i grozava: mai scapa un pic de lumina, se misca, e greu de focalizat un ansamblu care nu este solidar…

  6. 14 Nicu

    Salut Catalin !
    Am intarziat cu raspunsul. Deci vom gasi sigur o solutie pentru adaptarea aceasta. Daca voi afla si eu ceva, negresit te anunt.
    Numai de bine sa auzim !

  7. 15 iustin

    Buna! In sfarsit am inteles si eu cate ceva despre macro si micro! Nu mult, dar deh…
    Intrebare: am de facut poze la niste pietre pretioase: rubine, safire si alte asemenea (transparente. Ce ma sfatui? Ce aparat, ce setari (solutii mai… muncitoresti daca se poate!).

    Merci.

    • Nu am lucrat cu pietre pretioase si nu am o reteta de fotografiere. Probabil cele transparente vor fi foarte dificil de fotografiat. Cu cele colorate va fi mai usor. Cel mai important e sa aveti o lumina buna. Lumina de bec nu este OK, chiar daca calibrati aparatul pe temperatura ei de culoare. Lumina de bec nu are spectrul de culoare suficient de echilibrat, chiar daca faceti compensarea temperaturii din aparat. Deci veti avea nevoie de o lumina buna: blitz de studio cu difuzoare de lumina sau lampa fotografica cu lumina continua sau lumina soarelui intr-o zi senina, la umbra.
      Daca lumina este OK, ar trebui un aparat care sa permita ajustarea balansului de alb (WB) astfel incat aparatul si lumina sa fie setate astfel incat albul sa fie alb, nu galbui sau albastrui. Un obiectiv cu focala fixa va merge cel mai bine. De obicei cel de 50 mm cu f1.8 este ieftin si bun la toti producatorii majori de aparatura foto.
      Un cort de lumina cumparat (nu e scump) sau improvizat e foarte util. Un filtru de polarizare circulara este neaparat necesar. Trebuie avut grija la reflexii si umbre, de la piatra la piatra.
      Succes!

    • 17 nicu

      Iustin, solutiile mai ”muncitoresti” nu sunt de recomandat. Pentru pietrele pretioase tehnica foto este mai dificila deoarece intervin aberatii optice datorate reflexiilor, refractii-dificil de corectat-care apar la esantioanele transparente, aberatii cromatice, de multe ori trebuie sa faci balansul de culoare si balansul de alb. Asa cum spunea si Catalin, adaptoarele camera-microscop originale sunt extrem de scumpe. Iar cele no-name inseamna bani aruncati dearece nu au calitate garantata. In concluzie iti recomand metode de reducere a reflexiilor-umbrelute, fotografia in lumina naturala, obiectiv macro cu performante, filtre de polarizare-se monteaza pe obiectiv si….multa rabdare la setari. Atentie la controlul adancimii campului. Iti pot recomanda o pagina personala pe mindat.org pentru exemplificare.


Lasă un răspuns

