Fotografia de artă, nu ca artă

16Apr10

După jocul de cuvinte din titlul acestui articol nu se ascund genuri pretenţioase ale tehnicii fotografice, aşa cum ar putea induce în eroare o formulare  de genul „fotografia de artă…”. Din contră, este vorba de un tip de fotografie de produs ce doreşte a imortaliza digital  creaţii artistice, în speţa picturi şi sculpturi.

Profit de cele mai recente două angajamente pe care le-am avut pe această temă – fotografie de pictura la dna. Georgeta Cocean şi fotografie de sculptură la dl. Constantin Grangure – pentru a prezenta succint cele câteva aspecte demne de reţinut pentru cazurile când avem de fotografiat tablouri sau sculpturi.

Fotografia de pictură

Prin aceasta se urmăreşte obţinerea unei copii digitale cât mai fidele a unui picturi. Ca să ies din domeniul generalităţilor voi prezenta în continuare o lista  cu ce trebuie avut în vedere atunci când fotografiem pictură:

Se doreşte:

* o imagine de rezolutie mare ce permite printarea ulterioară de calitate (pliante, cataloage)

* culori identice celor originale

* contrast bun între nuanţele deschise şi cele închise şi o plaja dinamică mare (cu multe nivele de luminozitate între alb şi negru)

* saturaţia suficientă a colorilor, cu păstrarea corectă a balansului de alb (albul să ramana alb)

* păstrarea texturii în relief a unei picturi (de exemplu la pictura în ulei)

Trebuie evitat:

* reflexii nedorite cauzate de surse de lumină (becuri, blitz-uri, ferestre)

* umbre datorate unor obiecte din mediul înconjurător situate între o sursă de lumină şi obiectul fotografiat

* erori de paralaxă datorate poziţionării defectuoase a camerei faţă de lucrare

* defecte optice datorate utilizării unui obiectiv neadecvat, în speţă este vorba de erorile de tip „pernă” sau „butoi”

Îndeplinirea dezideratelor de mai sus este posibilă prin:

1. Utilizarea unei camere foto din clasa superioară (semi-profesională sau profesională). Eu am folosit Nikon D300 (semi-pro)

2. Obiectiv de calitate, cu focală fixă (focală din domeniul semi-tele: 75-135 mm echivalent formatului foto pe 50 mm)l. Eu am folosit un obiectiv Nikkor 50 mm/f1.8 care, în combinaţie cu senzorul DX al lui Nikon D300 (factor de multiplicare: 1.5x), dă o focală efectivă de 50 x 1.5 = 75 mm.

3. Trepied stabil. Eu am folosit un Manfrotto 190x ProB cu cap de trepied cu bilă, Manfrotto 488 RC4. Camera o plasăm paralel cu lucrarea şi pe axa mediană a acesteia. Verificăm pe ecran ca imaginea să nu prezinte erori de geometrie (paralaxa, efecte de pernă sau butoi).

4. Iluminare uniformă din 4 părti a lucrării fotografiate. Pentru iluminare nu se vor folosi blitz-uri montate pe aparat deoarece acestea produc reflexii şi umbre puternice.

Două sunt modurile de iluminare pe care, personal, le-am utilizat cu succes:

Iluminare naturală folosind lumina solară şi reflectoare albe

În cazul fericit în care putem folosi lumina solară (condiţii meteorologice bune, spaţiu iluminat natural) este indicat să profităm de acest fapt. Lumina solară este „standardul de facto” la care sunt adaptaţi şi ochi noştri astfel că, acest mod de iluminare, nu poate da greş atunci când este folosit judicios. Deoarece lumina solară vine dintr-o singură direcţie sau câteva direcţii bine definite (ferestre), vom plasa reflectoare albe în părţile opuse, pentru o iluminare uniformă.

Iluminare cu lumini de studio echipate cu soft-box-uri.

În celălalt caz fericit în care, deşi nu avem condiţii bune de iluminare naturală, dispunem de 2 lumini de studio echipate cu difuzoare de lumină de dimensiuni adecvate (soft-box-uei sau umbrele), putem utiliza un set-up ca în imaginea de mai sus.

În situaţia concretă pe care vreau să o prezint, deşi m-am prezentat la locaţia de fotografiat înarmat cu 2 lumini de studio şi soft-box-uri de 1.4 m, am putut beneficia de lumină naturală satisfacatoare provenind din 2 direcţii (ferestre generoase în stânga şi deasupra). Am mai folosit două reflectoare albe în dreapta şi dedesubtul lucrărilor.

Iată cum arată o imagine a unei picturi aşa cum iese ea din aparatul foto setat într-un mod neutru, în care face cât mai putine prelucrări interne (permiţându-mi mie să fac aceste prelucrări în programe specializare gen GIMP sau Adobe Photoshop):

Imaginea originală (redimensionată)

După câteva prelucrări în GIMP (crop, white-balance, levels, curves, saturation, unsharp-mask) am obţinut următoarea imagine finală:

Imaginea finală

Şi acum un alt exemplu:

Imaginea originală (redimensionată)

Imaginea finală

Ca o ultimă impresie personală: de fiecare dată sunt uimit de prelucrabilitatea imaginilor realizate cu o cameră foto din clasa superioară! Ţin minte că am fost relativ dezamăgit de primele imagini pe care le-am făcut după ce am achiziţionat Nikon-ul D300: mi s-au părut plate, nesaturate, fără contrast şi foarte „soft” (opusul lui „sharp”). După câteva prelucrări elementare în GIMP, însă, imaginile prind ca prin minune viaţă! De fiecare dată când prelucrez imagini realizate cu D300-ul încerc aceiaşi senzaţie de uimire şi bucurie!

Fotografia de sculptură

Fotografierea sculpturilor este o cu totul altă „distracţie”! Prin definiţie, sculpturile sunt obiecte cu contur şi textură complexe. Problemele care se pun sunt în principal de iluminare iar mai apoi de decupare  digitală a conturului pentru obţinerea unei imagini pe fundal neutru (alb, negru, gri).

Iluminarea trebuie să fie tri-dimensională pentru o bună vizibilitate a tuturor zonelor. Nu trebuie să fie, însă, plată, pentru a scoate în evidenţa formele complexe prin jocuri de lumini şi umbre. De asemenea, trebuie prezentată lucrarea din unghiul cel mai favorabil, nu întotdeauna uşor de ales!

Pentru iluminarea zonelor de interes se vor folosi mai multe surse de lumină cu intensităţi reglabile sau lumina solară în conjuncţie cu diverse reflectoare ce se vor poziţiona selectiv, pentru accentuarea zonelor de interes.

Pentru uşurarea decupării digitale ulterioare, este de dorit fotografierea lucrărilor pe un fundal uniform, închis la culoare, dacă imaginea finală va fi pe un fundal închis (negru, gri inchis etc) sau deschis la culoare, dacă imaginea finală se va dori a fi pe un fundal deschis (alb, gri deschis etc). Pentru lucrările de dimensiuni mari, logistica operaţiunii de fotografiere poate fi una destul de complicată şi poate implica transportul cu maşina/camionul pană la un studio foto dotat cu lumini şi fundaluri de dimensiuni generoase.

Prima încercare de fotografiere a unei sculpturi a fost una conjuncturală: pur şi simplu ma aflam cu aparatul foto atârnat de gât în atelierul dlui. Constantin Grangure. Asa că am scos câteva lucrări afară şi le-am asezat pe jos pentru a le fotografia.

Prima încercare folosind lumina solară difuză (vreme înnorată)

Deoarece imaginea este destul de ternă şi cu zone mai întunecate decât mi-aş fi dorit, am încercat să aplic tehnica HDR (High Dynamic Range). Pentru aceasta, am realizat două imagini identice compoziţional cu excepţia expunerii diferite cu 1/3 paşi. Rezultatul procesării în aplicaţia Photomatix a celor două imagini expuse diferit este:

Imaginea obţinută folosind tehnica HDR

Efectul dramatic rezultat ne-a plăcut, atât mie cât şi dlui. Grangure!

Ulterior am încercat şi o decupare manuală, operaţie migăloasă şi consumatoare de timp:

Imaginea decupată manual în GIMP

Pentru următoarele câteva lucrări am încercat să folosim o bucată de catifea veche şi destul de ponosită, pe care o aveam la îndemână la atelier:

Imaginea originală, pe fundalul improvizat

În urma decupării manuale şi a câtorva foarte subtile editări (levels şi unsharp-mask) am obţinut următoarea imagine:

Imaginea finală, pe fundal complet negru



12 Responses to “Fotografia de artă, nu ca artă”

  1. 1 Marian

    Educativ.
    Imi pare tare interesant cum micile detalii fac diferenta. Voi tine cont de tot ce ai spus pentru a realiza fotografii cat mai reusite.
    PS: In cazul meu de programe de prelucrare a fotografiilor nu se pune problema.

    • 2 catalinsorescu

      Succes la pozat! De ce nu se pune problema de programe de prelucrare in cazul tau?

  2. 3 Marian

    Merci.
    La capitolul calculatoare si folosirea programelor pentru diverse aplicatii sunt afon.

  3. 4 matei

    si eu sint afon, dar incerc sa invat acu la „batrinete”…

  4. 5 Chibitii

    1.La HDR poate ar fi fost mai indicat sa fi facut 3 expuneri (una expusa corect si inca doua dupa ea). De la diferentele de lumina dintre subiect/pavaj si perete ti-a aparut un efect de aura (cliping).
    2.La ultima imagine a mai ramas un coltisor de catifea pe mijloc-sus.
    3. Mi-a placut articolul🙂 – dupa cum se vede – l-am parcurs cu atentie.

    • 6 catalinsorescu

      1. Nu aveam de gand sa fac HDR, ca nu sunt un mare fan al acestei tehnici. Am incercat doar cu cateva imagini la care am facut bracketing si aura chiar mi s-a parut OK pentru a separa obiectul de fundalul incarcat (pavaj). La decupare nu se mai vedea aura, insa…
      2. Jur ca nu vad nici un coltisor de catifea pe LCD-ul meu de la lucru, marca BENQ
      3. Multumesc!

  5. Salut Catalin,

    Mai intai doresc sa-ti spun ca mi-ai facut impresia unui specialist. Te felicit pentru aceasta si ma grabesc sa-ti solicit expertiza in fografierea unor tablouri in relief pictate. Nu e cazul sa-ti spun ce doresc de la fotografii, deoarece am remarcat ca esti in deplina cunostinta de cauza. Intrebarea mea este asadar: ce echipament minim trebuie sa utilizez pentru aceasta si, deoarece trebuie sa prelucrez vreo 110 fotografii pentru website-ul meu, care ar fi operatiile necesare pentru prelucrarea acestora in Phoshop.
    Iti multumesc,

    Titel Gurici

    • 8 catalinsorescu

      Salut Titel,
      E greu sa-ti dau un raspuns scurt la intrebarile tale. In principiu: foloseste aparatul pe care-l ai, in ideea ca ai deja un aparat foto digital. Daca poti imprumuta unul mai bun (DSLR), fa-o!
      Lumina este cel mai important actor in fotografie, mai importanta ca aparatul foto in sine. Lumina solara este excelenta dar vezi sa nu ai diferente foarte mare de luminozitate intre zonele luminate f. tare si zonele umbrite din imagine. Aparatul foro stie sa reproduca un domeniu limitat de luminozitati intre alb si negru.
      Pentru ca subiectele tale 3D sa apara tridimensiunale, lumina nu terebuie sa fie uniforma, adica trebuie sa ai zone luminate mai tare si zone umbrite (totusi nu umbrite f. tare incat sa iasa intunecate). Aparatul tinde sa exagereze diferenta de contrast intre zonele luminate si cele umbrite, asa ca o diferenta mica de luminozitate pentru ochi va apare mai mare in poza (din cauza aaptabilitatii ochiului care are diafragma reglabila – iris).
      In Photoshop sau GIMP va trebui apoi sa ajustezi contrastul (functia „Levels” din meniul Image/Adjustments) si poate saturatia (din acelasi meniu). Mai poti folosi apoi Unsharp Mask (meniul Filters/Sharpen). Iar apoi faci redimensiunarea la dimensiunea dorita folosind metoda „Bicubic”. Salvarea o faci in format JPEG la calitatea 80%.
      Cam asta ar fi, pe scurt….

  6. Iarasi salut,
    Multumesc mult pentru raspuns dar as mai avea nevoie de un sfat: cum e mai bine sa le fotografiez, cu softbox-uri (3 buc?) sau in cort de difuzie?
    Toate cele bune!
    Titel

    • 10 catalinsorescu

      Eu as alege suftbox-uri (cumparate sau improvizate). Cortul de lumina uniformizeaza prea tare lumina si dispare o mare parte din senzatia de tridimensionalitate. Doua (2) softbox-uri sunt suficiente. Unul mai aproape si altul la distanta mai mare, in partea opusa. Distanta mai mare inseamna lumina mai slaba dintr-o parte si deci vor aprea niste umbre pale, numai bune pentru efectul 3D.

  7. 11 cazac viorel

    vreau dalti de strujit lemn manuoal va rog sa ma sunati la nr 0728102379 va rog frumos

    • 12 catalinsorescu

      Dalti de strung nu mai am momentan pe stoc. Cam intr-o luna fac o noua comanda la Narex. Setul de 6 dalti de strung in cutie de lemn costa 300 lei.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: