Cuţit japonez de bucătărit

03Iun10

Când mă gândesc la obiecte tăietoare primele două lucruri care-mi trec prin minte (deşi, la fel de bine mi-ar putea trece prin inimă) sunt săbiile japoneze de samurai (katana) şi oţelul multi-strat (cunoscut şi ca Damasc, cu toate că e impropriu spus). Cum o katana mi-ar fi destul de puţin folositoare (şi poate prea tentantă să o folosesc pe vreun vecin care ascultă manele cu boxele scoase pe fereastră) cel mai simplu mod de a testa oţelul japonez în varianta multi-strat este să iau un cuţit de bucătărie direct din Japonia. După îndelungi căutări si beneficiind de sprijinul unui cunoscut din Japonia, m-am hotărât să iau un cuţit clasic, cu lama lată şi subţire realizat din super-lăudatul oţel VG-10, în 32 de straturi.

Cuţitul are lungimea lamei de 190 mm şi ajunge în Romania, cu tot cu transport, pe la 90 euro. Nu mai este nevoie să spun că un astfel de cuţit costă peste 300 euro în magazinele româneşti de profil!

Iată şi cuţitul:

Cuţitul vine frumos ambalat într-o cutie neagră cu caligrafie japoneză şi este însoţit de certificatul de autenticitate.

Maestrul fierar care produce aceste cuţite este dl. Tanaka din Miki City, Japonia. Lama prezintă un frumos model datorat celor 32 de straturi de oţel intercalate şi are grosimea de 2.5 mm. Secţiunea lamei este dublu-convexă ceea ce permite o re-ascuţire facilă.

Lama este inscripţionată manual cu ideogramele producătorului.

După ce m-am delectat cu estetica cuţitului şi a modului de prezentare, a urmat testul de tăiere. Concluzia este foarte scurtă şi fără nunaţe: lama taie înfiorător de bine! Asta înseamnă că barbiereşte fără să fie nevoie de spumă de ras sau alte artificii! Dă senzaţia că părul este tăiat chiar înainte ca lama să-l atingă! Tot ce-ţi trebuie ca să foloseşti acest cuţit este îndemânarea dublată de… curaj!

A nu se lăsa la îndemâna copiilor şi a persoanelor neîndemânatice!

P.S.: Oţelul VG-10 pare a se simţi deosebit de bine pe piatra belgiană albastră !

128 Responses to “Cuţit japonez de bucătărit”

  1. 1 emil b

    Sa-l folosesti cu placere, este o senzatie interesanta in momentul in care verifici un cutit si firul de par parca sare de la locul lui inainte de a-l atinge de lama cutitului.
    PS Nevasta zice ca nu ma duce in concediu daca mai verific mult cutitele si nu las parul de pe mana stanga sa creasca, asa ca le verific si pe dreapta sa fiu epilat simetric 😀
    Am gasit in sfarsit ceva care ascute usor HSS-ul, piatra belgiana galbena, stii tu care 😉

  2. 4 paganu

    Oooo, arată într-un mare fel! Mânerul din ce e?
    Să ciopârţeşti bine!

    • 5 catalinsorescu

      Manerul este din ceva gen micarta si este dupa modelul european, prins cu nituri. Manerele japoneze se infig pur si simplu in lama…

  3. 6 campan matei

    felicitari pt cutit. cataloagele mele Dick sint sint bine uzate la paginile cu cutite japoneze de bucatarie si la topoare, astfel ca acuma se deschid direct la subiectele cu pricina, nu trebuie sa mai rasfoiesc 🙂
    eu nu mai am nici pe picioare par…
    taisurile le testez altfel – dupa testul de barberit, iau un fir de par de la nevasta (par de pe cap), il tin de un capat, celalalt atirnind liber, si incep sa-l ciopirtesc incepind de la capatul liber. in functie de ce viteza loviturii am nevoie ca sa fac asta, imi dau seama cit de bine taie. citeodata se intimpla sa le despic si pe lung 🙂 glumesc, da nu-i gluma.

    cutitul de mai sus e un model mai „occidentalizat”, mai apropiat stilului nostru de folosire si ascutire, deci mai potrivit noua. cele traditionale sint mai speciale si ca geometrie si ca ascutire si ca utilizare.

    am avut de-a face cu niste cutite KAI din gama Shun tot din VG10 laminat cu „damasc” si mi-a placut si mie cum reactioneaza la ascutit.

    acuma am sa ma falesc si eu cu ceva cutite de bucatarie, daca mi se permite:

    http://s908.photobucket.com/albums/ac287/matei-campan/cutite%20bucatarie%20-%20kitchen%20knives/

    va rog insa sa ignorati, daca se poate calitatea jalnica a pozelor…

    mai am ceva cutite de bucatarie care ar merita pozate, „de colectie”, dar pe care le folosesc.

    am noroc ca nevasta, inca de cind ne-am cunoscut, a prins schema cu cutitele si n-am probleme. in schimb socru-meu… am si renuntat sa-i mai ascut cutitele.

    • 7 catalinsorescu

      Matei, trebuie sa le spun cititorilor ca acest cutit japonez este unul de serie, fara detalii elaborate si materiale speciale pentru maner. Unora le poate parea mare pretul de 85 de euro pentru un cutit, dar acesta este un pret mic pentru un cutit de calitate iari pretul acesta se datoreaza productiei in oarecare serie. Exista cutite unicat sau de serie f. mica care „se mananca” cu altceva. Cutitele tale se incadreaza in clasa unicat si nu exista termen de comparatie cu cutitele de serie!
      Oricand sunt binevenite creatiile tale pe blogul meu!

  4. 8 campan matei

    pai le-am pus ca sa ma laud, nu ca sa comparam. vreu sa pun, asa cum am mai spus si niste poze cu cele de serie (dar totusi le consider de „colectie”, asa cum sint si sculele tale) pe care sint mindru sa le posed…

    cu toate ca cutitul tau e unul de serie, totusi e implicata si mina omului, la forjat lama (subtierea barii din laminatul industrial, care e „perfect” si va da niste linii regulate folosit ca atare), gravat semnatura, probabil si ascutit. de aceea nu vor fi doua chiar la fel, mai ales in privinta „desenului” dat de partile multistrat. e un cutit de serie, dar nu anonim.

    in plus imi place tare si cutia – la asta-s tari japonezii – cutiile si alte ambalaje

  5. 9 Morosanul

    Poti sa mai aduci acest cutit la un pret asemanator ?

    • 10 catalinsorescu

      Desigur. Chiar am primit cateva comenzi… 😉

      • 11 bradut

        1. felicitari ptr postare;
        2. tocmai m-am uitat peste http://www.knifecenter.com/
        si
        http://www.fallkniven.com/
        adica tot caut 3 cutite:
        – de bucatar
        – de transat carnea
        – de folosinta dura, unu gen military use, sa-l am in masina, sa tai tabla, sa-l folosesc pirghie, sa tai orice…..
        astept citeva sugestii
        multumesc

        • Japonezii sunt renumiti pentru cutitele de bucatarie. Cutite de outdoor nu prea am vazut facute de japonezi. Outdoor-ul si bushcraft-ul nu sunt chiar asa de populare pe la ei. Fostii fauritori de sabii au trecut pe cutite de bucatarie, arta culinara fiind la mare pret la asiatici. Asa ca iti recomand cutite japoneze pentru bucatarit. Eu pot aduce mai multe modele de cutite japoneze, cumparate direct din Japonia de la atelierul mesterului care le face.
          Cutit dur, gen survival, outdoor, military iti recomand ceva din vest. Fallkniven sunt bune din cate am auzit. Totusi, iti recomand un cutit din D2 de la Cristi Soimosan (Arad) – http://www.myknife.ro/. Ti-l face cum doresti la pret mai mic ca unul de la Fallkniven sau echivalent.

  6. 13 rip-cut-saw

    Problema cu cutitele astea este ca arata asa de bine… Nu suntem noi obisnuiti cu ele si parca ne e mila sa le folosim. Cel putin asta e senzatia mea.

    Iti recomand ca al doilea cutit japonez sa mai iei si un Deba. De preferinta unul traditional cu lama groasa. Este excelent pentru zarzavat si dezosat parti de animale mari. Are unghiurile de ascutire mai mari si e foarte robust. N.B.: manerul pare rotund dar de fapt are 2 fatete ovale pe o parte si pica foarte bine in scobitura palmei.
    Un Sashimi stil Yanagiba lung (30 cm) e ideal pentru portionat pesti mari: somn, crap.
    Amandoua sunt cutite traditionale ascutite numai pe o parte. De serie dar forjate, cam $50-60 bucata. Am remarcat ca sunt ideale si pentru taiat cascaval.

    In privinta ascutirii, eu incerc sa pastrez unghiurile cu care au venit. Pe langa unghiul principal au venit si cu un unghi secundar (cam 0,5 mm) care este taisul propriu zis. Unghiul principal il finisez pe piatra de 2000-4000 pentru efectul decorativ. Unghiul secundar, adica taisul il prefer cu un pic de „dinte” (pentru ca tai chestii moi), deci il dau pe piatra mai grosiera de 800. Spatele care este scobit il dau pe piatra ultra fina de 15,000-20,000. E o chestie de preferinta.
    Astea doua (Deba si Yanagiba) nu le dau pe mana sotiei dintr-un singur motiv. Daca le scapa pe gresia din bucatarie e jale. Am cutite braziliene clasice din otel carbon mai moale care nu se ciobesc si nici nu-si rup varful.
    La Deba i-am facut o teaca din lemn de pin. E din doua bucati scobite separat si incleiate. E usor de facut intr-o dimineata.

    Sa te bucuri din plin de cutitul japonez!

    • 14 catalinsorescu

      Cutitul din post e convex pe ambele parti si se simte bine pe piatra belgiana albastra. Pe piatra japoneza nu l-am incercat inca 🙂 Oricum, otelurile astea noi gen VG-10 nu cred sa aiba vreo legatura spirituala intrinseca cu pietrele japoneze…
      Or sa urmeze si altele japoneze… in prima faza unul putin mai scurt (160 mm lama)

  7. 15 campan matei

    te invidiem… eu n-am decit cutite din otel japonez dar nu si cutite japoneze si nici n-am folosit de cele traditionale. adevaru-i ca mie cel mai mult imi plac cutitele de bucatarie pina la urma. sint cutitele cele mai folosite si care intradevar merita sa fie de calitate deosebita, daca as fi macar 10% asa bun bucatar fata de ce cutite am 🙂 si nu-s cine stie ce cutite. va dati seama ce bucatar sint… in oricecaz eu simt placeri vecine cu orgasmul cind tai diferite chestii la bucatarie si ma gindesc cum naiba poate sa folosesca cineva un cutit rau si sa nu-si dea seama ce rau e.
    lumea-i innebunita de tot felul de cutite „tactice” si alte avioane,,, cu oteluri pe masura industriei spatiale, cutite pe care de fapt nu le folosesc niciodata, in schimb au niste rahaturi de cutite la bucatrie, si care sint cele care duc greul.

    totusi pt amatorii de „tactice”, s-a creat special:

    http://www.boker.de/us/kitchen-knife/boker/gorm.html

    🙂 🙂 🙂

    cred ca trebuie sa mentionezi ca atunci cind ascuti taisul principal pe 2000-4000, o faci pe piatra japoneza…, nu?

    totusi cum impaci 15000-20000, de pe spate cu 800 de pe fata cind e vorba de a finaliza taisul, sint curios de tehnica, cum scoti „ata”?

    • 16 catalinsorescu

      Matei, sa nu aud de tactice ca imi vine sa imi fac harakiri ! „Febletea” mea e un tactical-bowie cu dosul zimtat, lama innegrita, desfacator de bere pe undeva la baza lamei si busola in capul manerului… Fara [mare] legatura: http://www.jurnalul.ro/stire-miscarea-de-rezistenta/cum-sa-ucizi-ciocanitoarea-ca-sa-i-vezi-limba-539622.html

      • 17 campan matei

        in linkul pe care l-am postat, poate nu te-ai prins, dar erau cutite de bucatarie, totusi.

        noroc ca la gaura din lama i-au mai facut un mic decupaj, nu-i un cerc perfect, ca altfel ii dadeau Spyderco in judecata, firma care a reusit sa breveteze gaura 🙂

        merita in oricecaz citita si „gargara” de prezentare a seriei, tare m-am distrat…

        • 18 catalinsorescu

          Evident ca m-am prins ca sunt de bucatarie 😉
          Cu cei de la Boker chiar am luat legatura acum ceva timp…

    • 19 rip-cut-saw

      Da, obligatoriu piatra japoneza. Cea de 800 e banala King. Cea de 15,000 e naturala.
      Nu obtin deloc „ata”. Totul tine de tehnica. Ascut in bucatarie langa chiuveta (spre disperarea sotiei). Doua trei treceri pe 800 apoi imediat la 15,000, clatesc cutitul la robinet si repet asta de cateva ori pana obtin taisul. Chestia asta am invatat-o de la daltile si rindelele japoneze. La astea, daca ai ajuns sa obtii o „ata” cat-de-cat, esti „terminat”. Otelul lor e prea dur si se va micro fractura cand incerci sa-i scoti „ata”. Daca obtii o „ata” semnificativa, pana s-o tai, ea va flexa repetat (work hardening) si otelul se va intari si mai rau. Pe la inceputurile mele, cand verificam taisul cu microscopul portabil 30x eram pur si simplu disperat de micro ciobiturile din tais. Dupa ce-am discutat pe cateva forumuri m-am prins de fenomen si ma feresc de „ata” asta ca dracul de tamaie.
      Pur si simplu le ascut des, raportat la cat le folosesc (rar 🙂 ). In plus nu ma sperii de micile ciobituri care apar pe tais la utilizare. Le las acolo, nu sunt tentat sa ascut la nivel estetic, sa le fac sa dispara.

  8. 21 rip-cut-saw

    Este destul de Ok sa ai „ata” la otelurile moi. La otelurile dure era o „pedeapsa” primita pentru tehnica mea defectuoasa. Orice otel peste 65Rc e clasificat dur si merita o atentie deosebita. Acum, nu am auzit de cutite care sa depaseasca 61Rc. Cel putin asta a fost experienta mea. Personal, am golit atunci complet paharul cunosterii si am apelat la adevaratii experti japonezi ca sa il umple la loc. Suna pretentios, posh, snob, stiu, dar nu am inceput sa obtin rezultate reale decat copiind experienta (de sute de ani) japoneza.

    Ascutirea frecventa ajuta deasemeni enorm.

    Side sharpening… Mama, ce discutii au mai fost pe net despre subiectul asta 🙂 Personal accept side sharpening numai pentru partea concava a lamelor de rindea sau a daltilor japoneze si, numai pe piatra ultra fina (peste 8000). Toshio Odate recomanda si argumenteaza ca la honuirea finala taisul sa fie cat mai perpendicular (oblic spre perpendicular) pe directia de ascutire. Totusi nu zice nimic despre spatele lamei care se ascute paralel cu directia de ascutire…
    Se pare ca la nivel microscopic, rizurile paralele cu taisul il slabesc. La unghiurile foarte mici (22 grade) ale lamelor japoneze e un inconvenient. La unghiurile de 30-35 grade ale otelurilor moi europene tehnica asta e acceptabila. Asa cum acceptabil este ca in situatii de criza (graba extrema de a termina un proiect) se accepta si honuirea pe hartie cu praf de honuit. Asta din urma strica geometria lamei dar ne permite sa ne continuam lucrul imediat. Dupa aia urmeaza chinul refacerii geometriei initiale. Trebuie sa avem in minte atunci raportul performanta/pret sa fie cat mai mare. Americanii au si o expresie: „The law of diminishing returns”.

    Discutia asta e luuunga rau. Adevarul e la mijoc pentru ca nu exista o tehnica anume universala, ci doar tehnici specifice cu scopul propus. Dar ne intalnim aici pentru lucrurile astea.

    • 22 catalinsorescu

      Multumesc pentru informatii!

    • 23 Paul Grigorescu

      Cu tot respectul, am vazut cutite japoneze si de 66 HRC. Vezi gama ELITE de la SHUN, dar si multe altele. http://www.chefknivestogo.com/ sau http://www.cutleryandmore.com/cutlery.htm
      Aveti dreptate intro oarecare masura, deoarece se prefera in bucatarie cutite cu duritate de 58-61 RC deoarece se intretin mai usor, se ascut mai usor si nu ruginesc, asa cum se intampla cu cele foarte dure care au un procent mai mare de carbon in compozitie.

      • @Paul: treaba cu duritatea e mult mai complexa. Orice calitate extraordinara vine intotdeauna cu dezavantaje. Fiecare alege compromisul pe care crede de cuviinta. In general japonezii prefera otelurile mai dure. Ca sa scape de dezavantajul de a fi foarte casante, le lamineaza pe oteluri mai moi si mai elastice. Acesta este unul dintre motivele pentru care uneltele si cutitele japoneze sunt atat de scumpe. Eu personal prefer, ca multi altii, un cutit de pana in 61 hRC. Peste 62 hRC otelurile sunt excesiv de casante si trebui avuta excesiva grija sa nu se ciobeasca. Nimeni nu-si doreste o ciobitura de 1mm intr-o lama de 65 hRC! Ruginirea nu are nici o legatura cu duritatea, chiar din contra otelul dur rugineste mai greu ca otelul moale. Otelul dur aliat puternic cu carbon tinde sa ofere mai putina libertate elementului Fe (fier) sa reactioneze cu oxigenul din apa care are ca rezultat rugina (oxid de fier). Am multe lame laminate (otel dur lipit pe otel mai moale) si intotdeauna rugina este mai puternica pe otelul moale.

  9. 25 campan matei

    eu vorbeam nu de formarea atei ci de scoaterea ei odata formata, ma gindeam cum faci de dai pe o parte cu 800 si pe ceealata cu ‘shpemii, nu eram lamurit cu faza „cea mai finala” ca sa fortez limba.
    si eu o folosesc doar ca indiciu ca pot trece la finisat, adica la scoaterea ei, in sensul de a scapa de ea 🙂

    ceea ce caut sa obtin dupa un tratament termic, in afara adecvarii in vederea utilizariilor presupuse, este si un tais care sa raspunda cit mai bine la ascutire. un otel prea dur si se intimpla ceea ce pomeneai mai sus, unul prea moale si te chinui sa scapi de ata la infinit. eu incep sa fiu multumit cind reusesc cu usurinta sa scot un super tais utilizind doar pietrele pe care le am, fara a fi nevoit sa le trag pe piele. daca trebuie sa le tragi si pe piele ca sa iasa ceva decent, inseamna ca-i deja cam moale (in general). la otelurile prea casante poate sa nici nu se formeze ata, sa se tot rupa inainte de a se forma.

    am sa ma laud acum, dar daca n-o fac eu, la faza asta n-are cine sa ma laude, ca nu stie :), dar sa ascut am invatat in clasele 1-4, cind bagam plict la ore si cu cite o piatra de ascutit imprumutata de la taica-meu (si acuma am una…) imi ascuteam diferitele lame folosite la ascutit creioanele (in general facute de taica-meu din tot felul de oteluri hss, dar si din lame de brici, deci tot oteluri dure). si cu timpul mi-am data seama ca, la ceea ce am ajuns e corect. e interesant ca la finisat, ca si „strop,” am folosit si hirtie in diferite variante (normala, coperta de caiet, hirtie cretata, hirtie data cu creionul, etc) dar am incercat si partea „activa” a cutiilor de chibrite si tot felul de chestii inclusiv lut uscat, nears. atunci am observat si eu chestia aia cu dificultatea ascutirii otelurilor prea dure. cu timpul am banuit si eu cam ce se intimpla.

    asa cum ai mentionat mai sus, de cele mai multe ori, cele mai bune rezultate la finisare, le obtii repede, daca insisti prea mult mai mult strici. chiar ma distram ca Ray Mears recomanda la trasul pe piele vreo 50 de treceri, cind in mod normal sint suficiente citeva.

    ceea ce mi s-a parut intotdeuna ciudat e tehnica de ascutit prin miscari de rotatie pe care am vazut-o la unii. mie intotdeauna mi s-a parut firesc si normal asa cum e normal…

    in oricecaz ma bucur sa ma aflu intr-o companie asa aleasa, oameni de la care inradevar sa am ce invata!

    • 26 rip-cut-saw

      O mai fi invatat si Ray Mears pana acum sa ascuta 😛

      Apropo de ciudatenie, sar la o a doua pasiune a mea, pescuitul si fac o paralela. Am ramas cu gura cascata cand intr-un documentar despre carp-fishing, Matt Hayes recomanda „nodul bunicutei” pentru a face bucla pe nailon. Ori asta e un nod care se taie singur, scade rezistenta nailonului la 30%. Nodurile adevarate le aveam in cap deja de la Bob Nudd. Il judecam pe Matt… Faza ironica e ca Matt Hayes e un „guru” real care prinde orice peste imaginabil (sa-l vedeti in „The Great Rod Race”), un tip sincer, deci explicatia este ca restul tehnicii lui compenseaza.
      Am un sifonier englezesc de nuc. E in familia mea de 100 de ani. Nici pana acum nu-mi explic ce scule au folosit ca sa scoata panel perfect neted, de parca e taiat cu laser. Si nu aveau pietre sau aliaje din era spatiala asa cum avem noi. Dar aveau tehnica…

      • 27 catalinsorescu

        Si eu am un mare respect pentru maestrii din vremurile prelucrarii manuale a lemnului si metalului. Omul este mai important decat tehnologia. Tehnologia te ajuta sa faci lucrurile mai repede, dar, daca nu sti sa faci acel ceva si fara ajutorul tehnologiei (de ex. cu unelte de mana) nici cu tehnologie nu-l vei face. Adica vei face mai repede aceeasi dihanie pe care ai fi facut-o si doar cu unelte de mana…
        Ma intreb cati tamplari din ziua de azi au folosit la viata lor (sau macar stiu ce-i aia) o panel-raising-plane: http://farm3.static.flickr.com/2170/2467001551_dc7bdf5933.jpg !?
        Chestiile astea se fac acum cu fierastraul circular electric si nu mai sunt finisate ulterior… Finisaj din fierastrau, auzi tu! 🙂

  10. 28 campan matei

    chiar ma tot gindesc R-C-S, sa fac ceva lama sa o incerci la ascutit.

    • 29 rip-cut-saw

      Uite, iti raspund cu intarziere. In ultima vreme serviciul imi mananca viata. Doar ce mai arunc o vorba doua pe aici.

      Mi-a venit o idee care cred ca nu a aplicat-o nimeni in RO. Cutit de bucatarie din bronz. Vreau sa zic bronz forjat, fara plumb desigur.
      Si sa-l ascut si eventual facem un articol impreuna. Ce zici?

      • 30 catalinsorescu

        Cand ti-a venit ideea cu cutitul din bronz, ca eu m-am gandit inca de acum vre-un an 🙂 De fapt cam pe atunci vazusem pe ceva site-uri japoneze cutite din bronz….

    • 31 rip-cut-saw

      Cutite de bronz am vazut de mult. La Dick sunt de mult in vanzare, la niste preturi de te doare capul…
      De curand am luat de pe bay un briceag stil Laguiole cu lama din damasc in straturi. E din alea pakistaneze la 35eur bucata (shiping inclus). Arata binisor, e bunicel ca duritate/tenacitate/rezistenta la uzura a lamei dar are un defect major. E facut dintr-un otel care in contact cu alimente acide (fructe, legume, peste marinat) are o reactie chimica si degaja un miros… Aduce mirosul ala cu solutia de brunat cu care mai dau pe scule. E clar ca nu prea e sanatos.
      Ma gandeam la un folder tot stil Laguiole (e o forma care-mi place cum cade in palma) dar nu de inox. Ar fi prea banal. Cu lama din bronz forjat! Asta chiar n-am vazut nicaieri. Si sa pot taia si rosii si alte chestii si sa arate fain. Stiu ca bronzul se forjeaza la rece, vreau sa spun temperatura mai scazuta, e dificil. Nici nu am ascutit asa ceva.

      • 32 catalinsorescu

        Poate se baga Matei la un cutit din bronz!
        RCS, cu ce solutie brunezi sculele? Comerciala (Feruginol, Rostisol, Neofer etc) sau facuta de tine (acid fosforic, acid tanic, acid acetic, acid azotic etc) ?

      • 33 rip-cut-saw

        Folosesc solutia asta: http://www.arw.ro/produs.php?p=4881
        E brunare la rece de-aia e asa scumpa. Merge pe suprafete mici. Am un Ka-Bar cu lama complet neagra. Am brunat inclusiv taisul.
        Solutia asta e toxica! A nu se atinge pielea. Aici fac o paranteza: nici nu aveam idee cat de multe pot intra in corp prin piele. O data, acum doi ani, intr-o zi calduroasa am fost la peste. Am intrat in apa in tenisi pana la genunghi si asa am pescuit toata ziua. Vreau sa spun ca nu a mai fost nevoie sa beau apa in restul zilei. Practic organismul a tras apa necesara prin piele. Deci, mare atentie la ce substante atingem pe piele!

        • 34 catalinsorescu

          Eu am cumparat ceva solutie de la un magazin de piese auto, dar nu am testa-o inca… Am vazut ca acidul fosforic e la baza acestor solutii…

          -C

      • 35 rip-cut-saw

        Daca s-ar gasi si la noi asta: http://www.brownells.com/.aspx/pid=1072/Product/OXPHO_BLUE_reg_
        Mereu am fost frustrat ca la noi gasesti tot felul de chestii de fite dar produse bread&butter foarte greu. De exemplu e imposibil sa gasesti un banzic de 14″ cu riser blocks; scula la limita dintre amator si pro. In State calci pe ele.
        Am fost sambata la Mr.Bricolage. Clei poliuretanic pauza. De fapt nu aveau decat clei de parchet… Noroc ca mi-am gasit bidonul cel vechi, prin mormanele de talas.
        Ce-o fi in mintea comerciantilor, n-am idee. Poate doar cifre, nici vorba de satisfacerea pietei. Sau poate nici piata nu mai exista.

        • 36 catalinsorescu

          Si eu am cautat Oxpho-Blue dupa ce am citit un articol al lui Bob Smalser.
          La noi nu exista nici piata si nici traditie si pe masura ce aflu mai multe se naruie tot mai mult mitul traditihttps://csorescu.wordpress.com/wp-admin/edit-comments.php#comments-forme mioritice de prelucrare a lemnului 😉
          Eu am luat ceva adeziv clasa D4 facut de Bizon. Parca e pe la 60 lei/750 ml…

  11. 37 rip-cut-saw

    Catalin,
    Blogul tau a devenit prea popular. Daca vrei sa lansam forumul trebuie sa ne bagi ceva bete in roate :)) pe aici.

    • 38 catalinsorescu

      Important e sa schimbam impresii, nu conteaza locul. Pe un blog/forum dedicat presupun ca ar fi utile mai multora astfel de discutii/informatii… Pofta vine mancand asa ca poate ii facem si pe altii sa guste putin ca sa le vina pofata!

  12. 39 rasebo

    Hehe, iar eu eram mândru de Victorinox-ul abia cumpărat dar şi puţin speriat că am putut să dau 100 de lei pe un cuţit de bucătărie…

    Sincer să fiu, aşa cum spunea şi rip-cut-saw, mie mi-ar fi milă să folosesc unul ca cel de mai sus la tăiat legume si carne. :))

    • 40 catalinsorescu

      Tinand cont ca te tine o viata si te va bucura la fiecare folosire, imi pare chiar ieftin 🙂
      Mi se pare scump per total un cutit care ma enerveaza la fiecare folosire…

  13. 41 campan matei

    daca iesi la un restaurant, lejer poti lasa 100 de lei odata…

  14. 42 Vlad

    Salut,

    stiti cumva daca cutilele Zwilling de se vand la http://www.kitchenshop.ro sunt pe masura preturilor?

    • Sunt convins ca sunt bune cutitele la acele preturi ! 🙂 Tehnologia realizarii cutitelor bune nu mai este un secret pentru nimeni ! La 250 euro oricine poate face un cutit foarte bun, chiar si chinezii.
      Singura observatie pe care ti-o pot face este ca, in general, preturile de Romania sunt mega-umflate. De exemplu, la Fusion Technique (Romania), o piatra belgiana pe care eu o aduc la 235 lei costa 950 lei: http://www.fusiontechnique.ro/piatra-belgiana-pentru-ascutit-p-326.html.
      Din acest motiv cred ca cutitul pe care eu il aduc din Japonia la 417 lei : https://csorescu.files.wordpress.com/2010/04/dsc_7540_1600.jpg este cel putin la fel de bun ca acesta: http://www.pentrugatit.ro/index.php?productID=2551&discuss=yes , care costa peste 1000 lei

      • 44 Paul Grigorescu

        Domnule Sorescu, cutitul Myabi 7000 MC de care ati pomenit este (foarte) scump la(pentru) noi. In SUA il gasesti la 200 USD. Este un cutit foarte frumos si foarte dur. Are 66 HRC.
        In legatura cu cel pe care-l aduceti dvs. v-am facut deja o intrebare si astept un raspuns.
        Cu multumiri Paul G.

        • Cutitele pe care le aduc eu sunt facute intr-un mic atelier din Japonia. Am un prieten care le ia cu reducere de la magazinul atelierului. Cutitul Gyutoh de 21 cm pe care eu il aduc la 125 USD costa in State peste 200 USD (otel VG-10 damasc).

  15. 46 matei campan

    care-i poanta cu 2012 si cutitul japonez de bucatarit?

  16. 48 landlord

    Cutitele Shun tot VG-10 si duritate 61 HRC sunt printre cele mai bune, Global din care am si io vreo 10 tipuri, Whustof-Le cordon bleu, Henckels… . Acest cutit japonez e facut in serie limita cum spuneai si tu de un maestru fierar si care sunt necunoscute pe piata internationala. Cutite profesionale high end si …originale nu falsuri… am gasit la Londra, Manchester la super pret , buy 2 get one free. http://www.richmondcookshop.co.uk/index.php?cPath=23_477_284 ori pe ebay gasiti iara lucruri bune si autentice , aceleasi lucruri din romania le iei de 2-3 ori mai scumpe. http://www.globalknives.uk.com/ http://gourmetfood.about.com/od/wheretobuygourmetfoods/tp/chefknife.htm d De pe ebay doar la lama VG 10 cu jde straturi damascus gasesti si la 40 – 50 de euro, manerul ti l poti pune tu din ce vrei ..Daca tot ne dam cu totii parerea si vorbim de top range.

  17. 49 eugen

    Am un cutit bushcraft din otel ZDP-189, scrie ca are duritatea Rockwell-68, la m cumparat din Germania de la un magazin special de cutite , outdoor…, pe langa el mi au dat si o saracie de pila diamantata gratis , din cea ieftina de care gasesti si pe la noi pe la Praktiker. Cum drak ascut acest cutit ca tablita asta diamantata e coarse si zgarie lama care e polisata tip oglinda. Am incercat pe foi de glasspaper de 1000-2000 si nu merge de ascutit varful , mai am o [piatra fina de 2000 norton care iara nu merge nici cu ea, mi ar trebui o pila diamantata super super fina am vazut pe net. Cutitul e super fain , are maner de fildes incrustat si cu ornamente de turcoaz, apoi lama e gravata partea de la jumatate in sus. Nici nu vreau sa l ascut in polizor la viteza mare sa i ia din ,,carne,, prea mult. Tu ce zici Catalin , ce sfaturi imi dai ca vad ca esti meserias in din astea .?

    • @Eugen: la cutite speciale ai nevoie de pietre speciale, cam asa sta treaba! Iar ZDP-189 este cu adevarat un otel special. Ma gandesc ca cutitul tau poarta un nume mare, deoarece otelul asta e foarte scump el in sine. Daca ai luat cutitul sub 200 euro e mai greu de crezut sa fie ZDP-189.
      Oricum, ai nevoie de o piatra diamantata policristalina super-fina, de calitate. Eu m-as orienta spre produse DMT. E posibil sa gasesti si prin Romania asa ceva. In vest gasesti sigur. Ai grija ca un otel atat de dur e putin mai casant ca otelurile comune, chiar daca ZDP exceleaza la acest capitol!

  18. 51 eugen

    mersi .E mai mult de 300 euro…..cutitul e intr un penar de lemn cocobolo, lama are 5,5mm grosime si vreo 12cm lungime, scrie si pe el ca e ZDP-189 , pe hartia din interior scrie ca e otel de la HITACHI, are garantie ca e original si garantie pentru uz normal si fara abuzuri lifetime . O fi casant dar nu il folosesc pe post de ranga , apoi e si foarte groasa lama. Lama e ascutita ca la cutitele lui Ray Mears, doar baza intr un unghi scurt. Mersi mult Catalin.

  19. 53 campan matei

    un prieten si-a luat un briceag din ZDP-189, un Rockstead, cred ca a fost undeva in jur de 1000euro – dupa febra achizitiei, puseurile de incintare s-au mai rarit cind a constatat ca la taitul cirnatului in farfurie tine taisul tot cam ca la un cutit normal – adica dupa prima miscare de taiere ai facut taisul praf, doar ca e f greu de ascutit. a incercat cu tot felul de ascutitori, care mai de care mai smechere, stricind taisul din ce in ca mai tare. intr-un final mi l-a dat sa i-l ascut, de fapt chiar sa i-l reprofilez la un tais mai fin. a mers ok pe polizorul cu banda si apoi pe pietre normale, atita ca mie mi s-a parut destul de greu de obtinut un tais de ala de despicat firul in patru. intr-un final, prietenul meu a fost mult mai fericit cu un briceag din otel carbon simplu, pe care putea si el sa-l ascuta usor si cu o geometrie a taisului net superioara. nu zic asta ca sa-ti stric bucuria.

    daca e ascutit ca si cutitul lui RM, adica intr-un singur unghi, fara unghi secundar, prin urmare ascutirea trebuind facuta pe intreaga suprafata a planurilor taisului, atunci situatia e cam grava, e un exemplu de neadaptare a tipului de otel la design – pt orice mica ciobitura, chiar si pt ascutirile usoare, de intretinere, te vei munci enorm, avind de inlaturat material de pe suprafete mult, mult mai mari comparativ cu un tais cu unghi secundar, unde lucrezi pe o suprafata f mica. si chiar daca reusesti, iti va fi greu sa scoti ceva estetic (daca asta conteaza pt tine, ca banuiesc ca fiind un cutit cu gravuri, suprafete polishate, etc, tii la estetic…). acest tip de profil de ascutire, dupa parerea mea, e potrivit pe lame nu mai groase de 2,5mm, oteluri nu extrem de dure, si, nici intr-un caz, lame cu finisaje de nivel de expozitie. daca aveai un profil de ascutire de tip „V” plat sau usor convex, cu unghi secundar sau un profil concav, de asemenea cu unghi secundar, treaba era infinit mai usoara si se putea face pe pietre normale.
    dar, na, daca e „bushcraft”, e musai „scandi”, chiar daca nu e cea mai fericita alegere pt situatia data.

    • Si mie imi plac lamele „scandi” doar daca sunt pana in 3 mm si otel carbon. In aceasta varianta sunt bune pentru sioplit lemn si alte operatii de finete. Lamele de 3-5 mm grosime le prefer convexe. Daca cumva mi-ar trebui un cutit de peste 5 mm grosime, l-as alege dublu-bevel, dar nu stiu inca de ce as putea avea nevoie de un cutit de peste 5 mm grosime 🙂

      • 55 Patriciu

        La dezosat (miel de exemplu) folosesc cu incredere un „Deba”. Lama groasa de 8mm e perfecta pentru ca indeparteaza oasele suficient ca varful sa taie tendoanele greu accesibile. E rapid in executarea sarcinilor iar datorita unghiului destul de mare al lamei nu e predispus la ciobire. Si staaaa acutit o vesnicie.
        Stiu, e cutit de zarzavat dar eu il folosesc la dezosat. Nu 2 centi de informatie ci 100 de euro, zic eu…

        • Eu nu am incercat inca un cutit deba, dar nici nu i-am simtit lipsa pana acum. Adevarul e ca la noi acasa nu se face bucatarie hardcore: mancam mai mult pui, peste iar carne de mamifere mancam doar din aia din supermarket, fara oase.

  20. 57 eugen

    asta e cutitul , -Mr. Itou IT-170 4-1/4″ Drop Point Hunter, Ivory Tusk Handle-
    http://www.japaneseknifedirect.com/ItouDropHunters.html si manerul e ca -Mr. Itou IT-285 Utility Hunter, Mammoth Ivory Tusk Combination Handle- de aici http://www.japaneseknifedirect.com/ItouUtilitySereis.html doar ca e sculptat fildesul si lama e polisata oglinda si gravata si nu e damascus. Oricum la m luat ca arata estetic si nu stiam de ZDP 189 ca e cel mai tare otel si se intretine greu.

  21. 58 campan matei

    eu, dupa cum vad, e ascutit cu unghi secundar, deci n-ar trebui sa fie o problema mare intretinerea daca ai ce-ti trebuie si te stii cit de cit. doar daca cutitul tau o fi in alta varianta de ascutire decit ce vad eu pe „sait”.
    deci nu pare ascutis „scandi” ca pe al lui RM, poti sa-l intretii, in principiu, atingndu-te doar de partea aia de unghi secundar. deci vestile nu-s chiar asa rele 🙂

    sfatul meu e, daca ai posibilitatea, participa la urmatorul workshop despre ascutire, pe care am inteles ca are de gind Catalin sa-l organizeze. iei si cutitul cu tine, poate ii dati de capat.

  22. 59 campan matei

    nu stiu daca ZDP e cel mai tere otel…

    • 60 eugen

      sunt ofiter la marina si nu prea am timp de workshop-uri, am intrat pe blogul asta pentru ca vazusem multi pasionati de cutite si vroiam sa ma documentez putin. Oricum prin bagajele mele prin meseria ce o am, detin multe unelte sa zic utile , Letherman charge AL, Gerber diesel multi-plier,Gerber suspension, Victorinox-uri , Letherman fuse….am gasit oricum pe youtube si alte situri tot felul de tutoriale de ascutit- intretinere, cutite si unelte. Acum doar ce va scriu din Port Said , Egipt. 🙂

  23. 62 eugen

    🙂 sunt sub pavilion grec.

  24. 64 eugen

    mai am ceva sa va intreb , am un cutit tanto tactical si e acoperit cu oxid negru , asta e http://www.coldsteel.com/recontanto.html dar arata jenant dupa vreo cativa ani de utilizare si as vrea sa i dau jos oxidul negru sa ramana lama lucioasa, de la ascutit pe tot felul de pietre de polizor 🙂 la m cam zgariat peste tot si arata tare urat. Ma gandesc la vreo solutie in care sa i bag lama si sa curat acel oxid negro, nu smirgheluit ca il rotunjesc la acele margini, ceva simplu. Mersi

    • @Eugen: Logica imi spune ca e destul de greu de gasit o metoda chimica sa dai jos acel oxid fara sa ataci metalul! Unul dintre motivele pentru care acel oxid este pus pe lama este sa protejeze lama de coroziune iar asta ma duce cu gandul ca acel oxid este mai inert decat metalul de sub el. Asta inseamna ca o eventuala solutie de curatare (acid) ar ataca mai mult metalul decat oxidul de protectie. E posibil sa ma insel pentru ca fac doar presupuneri!

    • 66 Patriciu

      Eugen,

      Ia uite ce au baietii de la Arrow pentru tine: http://www.arw.ro/produs.php?p=4881
      Eu folosesc. Produce un oxid negru foarte bun. Si eu am un Ka-Bar cu lama data cu epoxy negru. In zonele unde s-a zgariat i-am dat cu solutia asta si arata foarte bine.

      Am mai protejat si carlige de pescuit cu ea. Ascut varfurile boante si apoi le brunez impotriva ruginei. Merge perfect si la asta. Seamana ca efect cu pasivarea aluminiului. Face metalul mai putin reactiv.

  25. 67 eugen

    intrebarea era cum dau eficient jos acel oxid? 🙂

  26. 68 campan matei

    in unele cazuri e oxid, in altele vopsea. despre Recon Tanto zice ca e acoperit cu vopsea epoxi. eu l-as lasa cum este, lama fiind din otel carbon si se oxideaza usor, mai als daca o iei cu tine in mediul marin. asa ca impaca-te cu aspectul. daca nu, o solutie ar fi sablatul, ma gindesc

    solutia de brunat pomenita mai sus, nu stiu cit e de buna pt cutite care vor ajunge in contact cu mincarea…

    pina la urma cum e cutitul tau japonez, are un mic unghi secundar in „gura” sau nu? asa cum am vazut in pozele mesterului japonez, el exista, chiar daca e tare mic si poti avea impresia ca defapt cutitul are un ascutis „dintr-una”, spre deosebire de cutitele unde acest unghi secundar e f evident si relativ mare. de obicei la taisurile secundare f mici le zice „micro-bevel”.

    pacat ca nu poti participa la workshop – una e sa vezi pe yputube si alta sa fie cineva linga tine si sa-ti arate/corecteze.

  27. 69 Andrei

    As dori sa cumpar si eu acel cutit, ma poti ajuta?
    Din ce am citit ai mai primit comenzi.Te rog sa imi dai un raspuns, aici sau pe mail.
    Va multumesc anticipat!!!

    • Salut Andrei. Aduc regulat astfel de cutite, pe comanda. Sunt facute manual in Japonia de dl. Kazuyuki Tanaka. Costa 90 euro/buc. Te trec pe lista cu unul la urmatoarea comanda? Cam in 3-4 saptamani va sosi.

  28. 71 danc

    Apropo de ascutit cutite de bucatareala.
    In primul weekend al lunii ascut cutitele de bucatarie pe
    King granulatie 800, in al doilea pe Suehiro 1200, urmatoarele pe
    Belgian Blue Waterstone 4000+ (multumesc Catalin).
    Luna viitoare o iau de la capat: King, Suehiro, BBW.
    Lustruirea lamelor o fac o data pe luna, primul weekend,
    cu smirghel granulatie 2000 marca
    Klingspor (asta am gasit in Galati).

    • Vad ca esti foarte organizat si consecvent! Eu le ascut doar dupa ce ma enervez in mod repetat ca nu taie! 😉

      • 73 danc

        Mai mult dureaza pregatirea pietrei (artificiala o tin in apa cam jumatate de ora), decat ascutitul propriu-zis.
        Am vreo 3 cutite cu lama in jur de 9 cm si vreo 3 cu lame de 17 – 20 cm.
        Ascutitul pt. toate lamele dureaza undeva in jur de 20 de min.
        Odata am lasat in apa piatra Suehiro 1200, am uitat de ea si am
        plecat la o petrecere, m-am intors dupa 5 ore.
        A ramas la fel, nu am gasit-o transformata in namol.

        • Eu nu las pietrele in apa mai mult de 5 minute. Depinde de tipul de liant felul in care se comporta piatra uitata mult in apa. Majoritatea nu patesc nimic, dar sunt si unele care se pot inmuia (apoi se consuma mai repede).

  29. 75 dancaldes@yahoo.com

    Depinde de piatra.
    Cerax 1000 / 6000 se inmoaie in 5 -6 minute.
    King si Suehiro care sunt de fapt niste caramizi dupa 20 minute
    sunt inca uscate, abia dupa 30 min. sunt ok.
    Apreciez timpul dupa bulele care ies.
    Cand nu mai ies bule pot fi folosite.
    Unii le planeizeaza inainte de fiecare folsire.
    Eu le planeizez la inceput de an, dupa care le tocesc marginile
    cam 0,5 mm.
    Cand dispar aceste margini e semn ca trebuie planeizate din nou.
    Daca le-as planeiza de fiecare data cand le folosesc
    s-ar duce muuult prea repede.
    Planeizarea o fac cu smirglu.
    Am vazut un articol la dvs. cu piatra de planeizat cu striatii.
    Nu este dificila ?
    Piatra cu striatii nu trebuie planeizata la randul ei ?

    • Eu folosesc in principal Naniwa Superstone si astea nu trebuie lasate in apa. E supicient sa pun apa pe ele (putina). Nu absorb apa mai deloc. Naniwa Homestone absoarbe apa, dar mai putin ca Cerax sau King. La cutite nu e critica planeitatea, dar la lame de rindea este foarte critica! E OK sa faci planeizarea cu smirglu. Cu piatra e mai comod. Pietrele alea cu striatii sunt mult mai dure ca pietrele de ascutit japoneze asa ca nu se deplaneizeaza semnificativ.

  30. 77 danc

    Referitor la cutitele ascutite convex.
    Toate care au ajuns la mine au micro-bavel.
    Tanaka, Mora, Fallkniven, Opinel, Kobayashi – toate au.
    Cel mai usor se scoate cu smirghel pe suport moale – „mouse pad”.
    Sau se poate intretine acel microbavel pe piatra.
    Sau se poate fateta pe piatra modificandu-se unghiul de ascutire.
    Decizia va apartine

  31. buna ziua, unde se poate comanda totuși acest cuțit?

    • Salut Marius! In primul rand felicitari pentru cariera ta si pentru felul admirabil in care scri pe blog!
      Din pacate nu am cutite japoneze pe stoc pentru ca nu reusesc sa aduc mai multe decat vand. Aduc cam 6 buc/luna si toate cutitele care vin saptamana viitoare si cele care vin luna viitoare sunt aduse pe comanda. Daca doresti unul din acesta te pot trece pe lista de comenzi si-ti aduc unul pe la inceputul lui octombrie. Costa 90 euro. Aduc si alte modele, de ex: https://csorescu.wordpress.com/2012/03/08/cutite-japoneze-din-greu/

  32. 81 buzdugan marius

    sa ne traiesti chef.m-ar interesa si pe mine un cutit asemanator.deocamdata folosesc global dar m-ar incanta un model ca al tau.crezi ca voi fi si eu pe lista?multumesc

  33. 83 marius buzdugan

    da catalin.chiar te rog sa ma treci pe lista.eu sunt din bucuresti si ma intereseaza metoda de plata si cum intru in posesia lui.stept un rspuns.merci

  34. salut Catalin , sunt interesat si eu de un cutit ca cel din imagine ; spune-mi te rog , cum trebuie sa procedez? cu respect , Mihai

    • Salut,

      O sa comand unul pentru tine si te anunt cand soseste (cam in 3 saptamani). Mi-l platesti doar cand il primesti, nu iau avans. Multumnesc!

  35. imi po.ti lasa un id sa te contactez personal , doresc si eu sa comand si eu unul ! 🙂

  36. 91 mihai

    oare este nevoie sa-l ascuti in fiecare seara dupa folosire???ca asa stiu eu ca se intretine bine orice fel de cutit.sau nu e nevoie?

    • Se ascute dupa un anumit nr. de ore de folosire. In uz casnic eu il ascut cam o data pe luna. Daca ai lucra in restaurant 6h/zi cu el, probabil ca ar trebui sa-l ascuti o data la cateva zile.

  37. 93 Mihai Leolea

    As dori daca se poate , sa
    Comand si eu un cutit.

    Cu respect

    Mihai Leolea

    • Exact la fel (Tanaka) nu mai pot aduce. Brandul Tanaka a crescut intre timp si producatorul nu mai onoreaza comenzile mici, ca ale mele (50 de cutite/an). Am gasit intre timp un alt brand, tot hand-made in Japan. Azi am prijmit primul cutit de acest tip spre evaluare. Manerul este mai elaborat facut. Lama este ceva mai rigida (cea e la Tanaka mi se parea putin prea flexibila). In principiu as zice ca acest cutit nou este cel putin egalul lui Tanaka. Va trimit poza pe mail imediat ce o fac. Pretul este 99 euro. Atat ar costa si Tanaka acum, dar nu le mai pot aduce.

  38. 95 Dan

    Bună ziua
    Iertați deranjul însă m-ar încânta ideea de a deveni posesorul unei asemenea minunății și v-aș ruga dacă îmi puteți da furnizorul. În sinceritatea mea trebuie sa recunosc că eu aspiram la un Tojiro Damas Pro SGPS, insă nu reușesc sa găsesc un furnizor civilizat în zona în care locuiesc (respectiv țara. …. Franța )
    Mulțumesc frumos și scuze încă o dată pentru deranj
    Dan

  39. 97 mihai leolea

    Salut , doresc sa comand acest cutit , cu rugamintea de a fu insotit si de teaca pt el.

  40. 98 mihai leolea

    La ce pret ma duce cu teaca ?

  41. 100 mihai leolea

    Vreau sa comand si eu una bucata

  42. 102 mihai leolea

    Cand il poti livra ?

  43. 104 Bogdan Ionescu

    Posesor de Tanaka. De vis! Fara alte comentarii..

  44. Cum pot comanda si eu un cuțit?
    Multumesc,

  45. 107 Cristian Baltes

    Buna ziua,

    Va rog daca imi puteti spune daca produsul cu codul TNK-GVG1032-190W ( cutitul Gyutoh Shigeki Tanaka 190 mm) se mai poate comanda sau daca va reveni pe stock. Mulumesc anticipat.

  46. 112 Bob

    Buna ziua !
    Sunt departe de a fi un bucatar de masterchef dar imi place sa ma joc uneori si mai ales sa am unelte de calitate (macar atat Posted Image ). Am achizitionat pentru mine un cutit Kasumi – Santoku – Damas Standard – 18 cm si nu am cum sa fiu nemultumit. Sotia incearca tot felul de retete mai speciale, ii plac emisiunile culinare dar imi spune ca desi taie foarte bine nu se prea impaca cu lama si prefera un cutit de chef european. M-am gandit sa-i fac cadou un astfel de cutit si am comandat pe Amazon un Kai MGR.200.C cu maner din lemn rosu. As dori sa stiu o parare avizata despre calitatea acestor 2 cutite si mai ales pentru sotie sper ca am facut o alegere corecta.. atat din punct de vedere al calitatii dar si ca design. Multumesc si astept cu nerabdare opiniile voastre .

    • Nu cunosc cele doua kutite, dar cu siguranta sunt bune si calitatea reflecat pretul platit. Japonezii nu fac lucruri sub pretul cerut!

  47. Salutare Catalin.
    Vad ca postarea e de acum cativa ani… daca as vrea si eu un cutit ca asta ma poti ajuta?
    Chiar caut un astfel de cutit si preturile din Romania sunt aiurea umflate de 2-3 ori pretul real!
    Astept un semn de la tine.
    Seara frumoasa.

  48. 118 Anonim

    Vreau sa cumpar si eu cutitul din pozza a doua

    • Este acelasi cutit in ambele poze. Nu am pe stoc dar primesc in 2 saptamani. Trimite-mi mail ca sa-ti rezerv unul. Doar pe mail fac rezervari.
      Costa 95 euro. Multumesc!

  49. 122 Anonim

    cum este acest cutit fata de cel de la global ??

    • Nu l-am folosit pe cel de la Global.
      Diferenta ar putea fi ca cel de la Tanaka, fiind lucrat manual in Japonia, are mai multa personalitate si e mai autentic.

  50. 124 Cristian

    Cum pot comanda un cuti de mai sus ?

  51. 126 Chihai nicolae

    Mai aduceți cuțite de vânzare dacă da lăsați mi un mesaj la nr 0742408364


  1. 1 despre 2012

Lasă un răspuns

