Restaurarea unei nivele clasice cu bulă

10Iun10

John Rabone & Sons din Birmingham este una dintre cele mai vechi şi cunoscute companii britanice producătoare de instrumente de măsură. De-a lungul a peste 200 de ani de existenţă, compania a folosit diverse mărci sub care şi-a comercializat produsele: J. Rabone & Sons, Hockley Abbey, Rabone Chesterman. Cele mai uzuale produse ce poartă una dintre aceste mărci sunt nivele cu lichid şi bulă de aer.

Design eminamente britanic, nivela în formă de vapor („boat shaped level”, în lb. engleză) prezintă numeroase variaţiuni în domeniul de lungimi 15-30 cm (nivele scurte). Aceste instrumente, realizate din lemn nobil (mahon, nuc, teak, rosewood, abanos etc) şi elemente din bronz sunt atât utile cât şi decorative, găsindu-şi cu elegantă locul chiar într-o vitrină.

Pentru a fi folosită pe post de obiect decorativ (pe lângă valoarea funcţională) o astfel de nivelă, ce poate avea vârsta de 30-100 de ani, va trebui restaurată cu discernământ. O nivela în stare originală bună, cu toate componentele originale, va uşura mult această procedură!

Printre operaţiile necesare sunt:

* Curăţarea de murdăria acumulată în timp. Atenţie, lemnul nu se spală cu apă ci cu terebentină (produs obţinut din lemnul de răşinoase).

* Climinarea urmelor de lac vechi. Se poate face pe cale chimică (diluanţi), termică (pistolul cu aer cald) sau abrazivă.

* Finisarea părţilor din lemn cu hârtie abrazivă (granulaţii: 100, 250 şi 400)

* Lustruirea părţilor din bronz cu hârtie abrazivă.

* Curăţarea recipienţilor cu lichid, de obicei destul de murdare.

* Chituirea eventualelor defecte în lemn. Se foloseşte chit de culoare potrivită.

* Aplicarea de lac sau ulei de in pe părţile din lemn.

* Fotografierea de la final :

Nivela restaurată, în trei ipostaze diferite

Nivela restaurată, vedere perspectivă

Have fun!

13 Responses to “Restaurarea unei nivele clasice cu bulă”

  1. 1 Y x K

    Arata ca noua!
    De ce nu pui si poze dinainte si din timpul procesului de restaurare?

    • 2 catalinsorescu

      Nu am facut poze inainte si nici in timpul, deoarece a fost o „restaurare” ad-hoc, intre doua vizite la maternitate 🙂

  2. 3 campan matei

    bula nu se scrie cu „B”?

    nu arata ca noua, ca de noua nu arata asa bine 🙂

    primul lucru cind am vazut imaginile, inainte de a citi textul, mi-a venit in gind cuvintul „vapor”. oricum si in afara de forma de vapor, lemnul cu alama si stilul designului imi evoca, mai degraba decit o nivela, ceva instrumente marine, atmosfera de yacht… foarte frumos obiect si faina restaurare!
    cred ca daca as avea una, mi-as face un buzunar special la haina/pantaloni si as purta-o la mine 🙂

    subscriu si eu la pozele de dinainte de …

    • 4 catalinsorescu

      Daca era „nivel lu’ Bula” in loc de „nivela cu bula” atunci se scria cu „B” majuscula. Si, oricum, eu nu atentez la nothttps://csorescu.wordpress.com/wp-admin/edit-comments.php#comments-formorietatea lui Bula…

  3. 5 Cornel Zarescu

    Apropos de restaurari: m-am apucat si eu de o menghina veche, de pe la tara, cu bacuri de 120 mm. Acuma ca sa fie treaba completa ar cam trebui sa-i schimb bacurile pt ca sunt uzate cumva inclinat si ea strange saraca baza bacurilor, dar sus mai ramane luft cativa mm. Si acum vine problema: de unde sa cumpar eu bacuri de 120 mm?
    Am cautat pe net peste 3 ore in mai multe reprize si am gasit numai bacuri de 125mm de la UNIOR, care nu sunt convins ca se potrivesc la gauri, dar care au un pret exorbitant.
    Daca ma scoate cineva din dilema, dau o bere.
    Deci bacuri de 120mm pt o menghina model vechi (cum zicea cineva pe un forum: ca alea pe care pileam la atelier la generala). Merci!

    • 6 catalinsorescu

      Ai putea incerca la piata de vechituri sau pe la vre-un combinat fost comunist… Nu se pot rectifica bacurile vechi sau sa le intorci cu josul in sus?

  4. 7 Cornel Zarescu

    In final m-a ajutat un prieten si le-a frezat pe toate partile pe un zburator.
    Nu se puteau intoarce pt ca gaurile nu sunt chiar in jumatate.
    Oricum in cautatrile mele pe net am descoperit ca e mai ieftin sa cumperi o menghina (sau alta scula) la mana a doua, dar in stare perfecta de la unii care le-au tinut pe acasa pana s-au plictisit de ele, decat sa cumperi componente de scule (de ex bacuri) noi.
    Ca si comparatie: bacuri la ~70lei (magazin electronic) fata de menghina in stare f buna la 100lei (forum).
    Aviz amatorilor.

    • 8 catalinsorescu

      Cand nu ai nevoie de ele (de bacuri) le gasesti pe nimic in piata de vechituri… Cand le cauti… coco…

  5. 9 ZARESCU CORNEL

    Am o mica propunere, nu stiu daca e locul aici s-o postez. Am incercat si pe forumul despre prelucrarea lemnului, dar cred ca l-au sters adminii (mesajul meu).
    Mi-ar placea sa citesc despre ascutirea fierastraielor de mana. Am gasit niste articole destul de bunute (zic eu care nu ma pricep) in engleza, dar nimic in romana.

    http://www.onlinetips.org/sharpening-hand-saws

    Inclusiv niste filmulete, dar nu foarte edificatoare.
    Presupun ca nu e vreun secret de stat sau ceva de genu’.
    Crezi ca se poate?

    • 10 catalinsorescu

      Salut,
      Eu sunt „admin” pe blogul de prelucrarea lemnului si am vazut mesajul tau. Ti-am si raspuns ca as face un astfel de articol, dar nu am timp in acest moment (am un bebelus mic de 2 luni).

  6. 11 Ionut aka "cumantu ' "

    Salutare tuturor,

    Ca sa va starnesc invidia si mai mult, tin sa va anunt ca in urma unui moment de darnicie si generozitate dusa la extrem, minunatul meu cumnat ( Catalin Sorescu ), mi-a facut cadou instrumentul din imagine, prea furmos pentru al numi simplu nivela cu bbbbbula 🙂

    Nivela sade frumos la mine pe birou, indeplinind functia relativ nobila de obiect decorativ !

    Multumesc,

    Spor !!

  7. 12 ZARESCU CORNEL

    Scuze, n-am mai gasit mesajul meu pe celalat forum… Atunci sa-ti traiasca bebeul si voi avea rabdare, ca tare astept sa ma luminez cu niste treburi si sa reusesc sa ascut un fierastrau pe care cred ca l-am facut cam varza 😀
    Numai bine!


Lasă un răspuns

