Workshop: de ce, cum si cu ce ascuţim

23Sep10

Dragi vizitatori ai blogului meu, doresc să vă propun un workshop despre ascuţirea cuţitelor şi uneltelor. Workshopul se adresează începătorilor!

Vom aborda subiecte ca:

1. Ce înseamnă un tăiş ascuţit

* tipuri de tăişuri: concav, convex, plat, cu dublu unghi,

* tipuri de oţeluri, duritate, rezistenţă, ascuţibilitate

* testarea ascuţimii, observare la microscop

* dinamica procesului de tăiere şi diverşi factori care îl influenţează

2. Cu ce ascuţim

* pietre artificiale, pietre naturale

* pietre de ulei, pietre de apă

* înţelegerea sistemului de granulaţii al pietrelor abrazive

* structura pietrelor abrazive şi felul în care ele funcţionează

* paste şi pulberi abrazive

* sistemul Scary Sharp

3. Cum ascuţim

* parte practică în care vom testa diverse tipuri de pietre în combinaţie cu diverse tipuri de oţeluri

* observare la microscop a progresului procesului de ascuţire

* utilizarea strop-ului de piele şi beneficiile aduse de acesta

* direcţia de ascuţire, side sharpening

* ascuţirea briciului

Voi pune la dispoziţie:

* cuţit şi dălţi din oţel carbon, cuţit din oţel D2, cuţit din oţel Suminagashi, cuţit din inox, cuţit din oţel Sandvik

* pietre artificiale: diamantate, Norton India, Norton Crystolon, alte pietre pietre din corundum si carborundum

* pietre naturale: japoneze, Arkansas, Thueringen, englezeasca, belgiană albastră şi galbenă

* strop şi pastă abrazivă

* brici din oţel carbon

* microscop

Workshopul va dura 4 ore şi mă gândesc să-l ţin în 23 octombrie 2010 la Timişoara. Nr. de participanţi este limitat la 6-8 persoane. Costul participării la workshop este:

* 30 lei / persoană

* 25 lei / persoană pentru cei care au cumpărat deja o piatră belgiană de la mine

Astept mail de la cei interesaţi pe adresa:

Participanţi înscrişi deja: 8

Toate locurile au fost ocupate aşa că înscrierile s-au încheiat! Dacă participanţii la acest prim workshop vor fi mulţumiţi, voi reedita evenimentul! Multumesc pentru feedback-ul pozitip pe care mi l-aţi oferit!

 

63 Responses to “Workshop: de ce, cum si cu ce ascuţim”

  1. 1 leonrussul

    super idee, pacat ca sunt departe ( bucuresti)

    • Multumesc pentru apreciere!
      Evident ca nu ma gandeam ca o sa vina lume de prin tara! Poate din Timisoara si imprejurimi…

  2. 3 TOMESCU FLORIN VASILE

    As vea sa particip sI eu cu un prieten.sunt din Severin si as vrea sa va dati cu parerea de ardezia de Podeni ,Mehedinti,detin si eu o mica colectie de brice si pietre de ascutit.Cu respect Florin

    • Salut Florin,
      Sunteti bine veniti daca nu vi se pare efortul prea mare! O sa discutam pe mail detaliile.
      Am incercat gresie de podeni ca am un prieten care e dealer de piatra naturala. Bucata pe care am incercat-o eu nu era grozava: avea granulatie neuniforma si se rodea repede. Probabil ca nu am incercat o bucata bun si cei din partea locului stiu sa aleaga bucati mai bune.

  3. 5 Alex

    Excelenta idee! Daca nu eram asa departe veneam.

  4. 7 marius

    In sfrsit si ceva practic. Sper sa urmeze si ceva de genul: restaurari pentru incepatori 🙂
    Multumim mult Catalin

  5. 9 Claudiu

    Sa fie intr-un ceas bun,astept deocamdata piatra si apoi poate prind al-2-lea curs.
    Succes!!!

  6. 10 Liliana

    Daca imi ingadui o sugestie: daca exista posibilitatea de a transmite prin intermediul unui webcam, poate s-ar gasi amatori sa participe virtual la workshop, eventual pentru un onorariu mai mic. Stiu ca afara se practica. Oricum, mult succes!

    • Liliana, iti multumesc pentru interes!
      Noi suntem tare departe de „afara”, desi suntem inauntru (membrii UE)! S-ar putea ca acesta sa fie primul astfel de workshop de pe la noi asa ca nu incerc sa ma intind mai mult decat mi-e plapuma! Workshopul il voi tine la mine in… garaj iar acolo nu am nici curent si nici webcam. Oricum, ideea este de a avea o intalnire „live” in care participantii sa puna efectiv mana si sa sa urmareasca progresul operatiei de ascutire la microscop. Transmise prin webcam toate acestea ar fi lipsite de substanta. In masura in care primii participanti vor fi satisfacuti voi mai tine si alte astfel de workshopuri.

  7. 12 Liliana

    Ai dreptate, participarea virtuala nu se compara cu una hands-on. Nu imi ramane decat sa spun ca noi, ploiestenii, suntem dezavantajati de distanta in acest caz 😦
    Dar sa speram la vremuri mai bune!

    • Sper sa-si mai „dea drumul” si altii ca doar nu sunt singurul care stie sa ascuta in Romania!!! Poate dupa ce sparg eu ghiata or sa prinda curaj si altii. 🙂

  8. 14 matei campan

    faina inititativa, cineva trebuia sa prinda taurul de coarne. ma gindeam si eu la un moment dat la ceva similar, dar nu sin un ceea ce se numeste „organizator”. totusi, cind am acazia mai initiez pe unul sau pe altul in ascutitul cutitelor. de unii se „lipeste”, de altii nu.
    oricum si cei ce vor participa la Catalin, vor avea material de digerat pe mult timp de acum incolo. e o „arta” in care se evolueaza toata viata. si da si dependenta 🙂
    pe mine ma si distreaza aia care zic ca le trebuie un cutit pe care sa nu trebuiasca sa-l ascuta – pe mine m-ar frustra cumplit asa ceva 🙂

    eu sint la dispozitie in Sibiu si ocazional in Cluj, nu la fel de sofisticat ca si ceea ce ofera Catalin, ceva mai bazic – ascutit cutite in viata de zi cu zi. asa ca puteti da un semn si proceda la o sesiune de ascutit.

  9. 18 matei campan

    s-ar putea sa fiu plecat sa „nasc” 🙂
    depinde cind de sarbatori. da ar fi tare fain. facem un „schimb de experienta”…

  10. 20 matei campan

    asa s-ar zice… si de data asta are putulica 🙂
    scuze de off topic.

  11. 21 Morosanul

    Intrebare: daca asutiti un cutit de bucatarie f. f. bine, cum zice Campan de taie firul de par – eu nu am reusit inca, dar sa zicem. Cam la cate taieturi tine tăişul la acest nivel de ascutire ?

    P.S. Mare bai am 🙂 Mi-am pierdut alalta-seara brişca. Adica una din ele.
    Catalin tu ai ai mai multe relatii cu producatori, nu stii o sursa pentru un briceag de buna calitate la un pret ok ?

    Mi-ar fi placut asa ceva: http://www.arcuri-cutite.ro/ro/produse/detalii/772-Vantage_Avid
    Dar mi se pare cam mult 210 RON.

    • Pai problema e compusa din 3 elemente: ascutimea e una, finisarea taisului e alta si unghiul taisului e al treilea. Unghiul da rezistenta in principal. Un cutit cu lama groasa si unghiul taisului mare (50 grade de exemplu) e mai rezistent ca un cutit cu lama subtire si unghiul mic (30 grade sa zicem). Un cutit ascutit bine nu taie neaparat firul de par! Pentru a taia firul de par sau chiar a-l despica e nevoie de un tais finisat. Poti ascuti un cutit pe piatra grosiera si atunci cand planurile celor doua fete se intersecteaza, poti spune ca ai un cutit ascutit. Ca sa taie firul de par trebuie sa finisezi taisul pe pietre tot mai fine astfel incat sa nu mai ai micro-seratii pe tais. Un cutit ascutit pe piatra grosiera, desi poate fi numit foarte ascutit, daca prezinta micro-seratii lasate de o piatra grosiera, nu va taia firul de par. Deci nu as lega rezistenta taisului de gradul de finisare (care permite taierea firului de par) ci de unghiul combinat al taisului. Desigut, in general cutitele care „barbieresc” au si unghiul taisului mai mic ceea ce le face mai putin rezistente la o utilizare abuziva (un cutit cu unghiul taisului mic nu e facut sa fie abuzat, pentru aia se foloseste un unghi mare)…

      • 23 Morosanul

        No vezi, de aia e bun un seminar din ăsta, ca mai intelege omu 🙂
        Sa inteleg ca nu trebuie sa ascuti un cutit ca briciul ca sa tai cu el friptura ?

        • Ai inteles perfect! In 80% din cazuri nu ai nevoie si chiar te dezavantajeaza un cutit care barbiereste. Depinde mult de tipul taierii… Daca tai prin feliere (cum faci la bucatarie de exemplu), te ajuta sa ai micro-seratii in lama lasate de o piatra mai grosiera. Astfel cutitul actioneaza ca un f.f. fin fierastrau. Daca tai prin apasare/impingere, fara miscari de dute-vino (cum se intampla la barbierit, la cioplit lemn, tocat legume) atunci te avantajaza un tais fin, fara seratii (care va si barbieri).

      • 25 Morosanul

        Da, asa e si logic.
        Mai vin cu un exemplu care sa confirme ce spui: lemnul se taie cu fierastrau, nu cu cutitul 🙂 (de fapt veti cu un cutit, chiar f. bine ascutit e greu de taiat in lemn) dar se sculpteaza cu dalta, care se finiseaza.

        • Lemnul se taie atat cu fierastraul cat si cu cutitul 🙂 Depinde ce vrei sa faci si cum vrei sa-l tai. Cutitul de rindea e tot un cutit. 🙂 Corpul rindelei este o adaptare si o extensie a cutitului care nu lasa cutitul rindelei sa intre adanc in lemn si sa se blocheze prin impanare.

      • 27 Morosanul

        Trebuia sa spun „nu se debitează” atunci 🙂

    • Nu cred sa gasesti briceag decent sub 50 euro (210 ron). Toate bricegele acceptabile pe care le-am vazut sunt mult peste 210 lei. Vad ca la arcuri-cutite sunt unele bricege chiar sub 100 lei. Unul care mi se pare decent, al 155 lei ar fi: http://www.arcuri-cutite.ro/ro/produse/detalii/827-Junkyard_Dog

  12. Salut Catalin, am aflat cam tarziu de workshop, dar doresc sa fiu pe lista pentru urmatorul, neaparat.
    Succes in 23

    Vlad Marcu

  13. 31 emil

    daca va intereseaza un tutorial video de ascutit cutite, gasiti aici http://www.youtube.com/watch?v=QuOlGGl97dI

  14. 32 Bogdan

    Salut Catalin si celor care citesc acest mesaj,

    Am participat sambata la acest prim workshop cu privire la ascutirea cutitelor si a a uneltelor si as dori sa las un mic comentariu.
    Wokshopul a fost foarte binevenit, deoarece tocmai imi achizitionasem o piatra de ascutit belgiana si mi-a clarificat multe neajunsuri personale legate de ascutirea lamelor.
    Toate subiectele abordate din tema au fost atinse (poate mai putin testarea la ascutire a briciului). Explicatiile legate de tipurile de taisuri si principalele lor avantaje au fost foarte edificatoare, la fel si cele legate de tipurile de oteluri. Totul a fost interactiv putand oricine face orice observatie.
    Am vazut la lucru (si am pus mana la ascutit si noi ) diversele pietre de ascutit: Norton India pe baza de ulei (Stanley), pietrele japoneze cu apa Naniwa (1.000/3.000), pietrele belgiene galbene (6.000-8.000) precum si una neagra de Thueringen (de 10.000). Mai erau pe acolo pietre japoneze naturale de finisare sau de intretinere otel, pietre naturale Arkansas, pietre Cerax si multe altele (o adevarata colectie, toate fiind si folosite nu numai pastrate). La final am folosit stropul de piele cu putina pasta diamantata.
    Lamele folosite la ascutire au fost: o dalta Narex de 25 si o lama de cutit, otel Suminagashi, de la Cristian Soimosan (cu aceast workshop am avut si prima intalnire cu cateva din cutitele d-lui Soimosan, care erau “in vizita” la pozat in atelierul lui Catalin – absolut extraordinare cutite, atat ca maner cat si ca forme a lamelor, material D2 sau Suminagashi, de asemenea noile teci sunt frumos realizate). Trebuie spus ca pentru fixarea daltii in unghi pentru ascutire este foarte necesar folosirea unui dispozitiv de unui sistem de ghidaj.

    Ceea ce a fost cel mai interesant a fost observarea la microscop a stadiilor de ascutire a lamei utilizate. Inainte inca de a ajunge sa utilizam piatra cu granulatia de 1000, “credeam” ca lama poate sa taie binisor. La microscop se vedea insa clar cat este de “ciobita” lama. Apoi avansand in pietrele cu granulatii ridicate, evolutia taieturilor se vedea vizibil in lemnul de wenghe, dar mai ales la microscop. La final, dupa stop, lama era neteda cam ca si aici https://csorescu.wordpress.com/2009/09/25/sharp-or-not-ascutit-sau-nu/ (microscopul din imagine cred ca este cel utilazat la workshop). Am avut la final, comparativ, si o lama de cutit din ceramica, folosita intensiv cam 1 luna, dar care arata la microsop ca si cea pe care tocmai am ascutit-o (evident ca aceasta nu mai poate fi ascutita cu unelte de mana, in caz de ciobire).

    A fost un mod foarte placut de petrecere a unei dupa-amieze de sambata (vremea a tinut cu noi, desi era destul de frig afara). Multumesc pe aceasta cale organizatorului si celorlalti participanti. Ii doresc succes lui Catalin in organizarea urmatoarelor workshopuri pentru ca sunt foarte utile si interesante.

    Bogdan

    • Bogdan, iti multumesc pentru feedback-ul consistent! Mi-ar fi placut sa mai lungim putin partea practica a workshop-ului dar frigul ne cam intrase la toti in oase 🙂
      Imaginile prin microscop pe care le-am pus in articolul amintit de tine sunt mult mai slabe calitativ decat ce se poate vedea prin microscop. le-am facut cu un aparat „atarnat” deasupra microscopului, fara nici un adaptor intre ele! Chiar ma mir ca a iesit ceva in poze! Cand te uiti prin microscopul Carl Zeiss vezi cu totul alte detalii.

  15. 34 Alin

    Buna Catalin

    As dori si eu o recomandare. Am un set de cutite Victorinox Forschner luate acum 2 ani si anume:
    http://www.amazon.com/Victorinox-8-Piece-Knife-Block-Set/dp/B0000CF9AG/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1288342249&sr=8-4
    In general folosesc pila de masat din set odata pe saptamana.
    Cred ca a venit momentul sa le ascut cu niste whetstone.
    Imi poti recomanda ceva pentru ele? Ma gandesc la 2 granulatii diferite ceva aprox 600-800 si 3000. Ce parere ai, ce imi poti recomanda?

    Multumesc!

    • Alin, eu aduc niste pietre combinate care au o fata naturala belgiana albastra (5000) si o fata artificiala (600). Sunt pietre de calitate!
      Partea fina albastra e buna pentru intretinerea saptamanala a cutitelor iar partea artificiala pentru scos ciobituri ale taisului sau pentru cutite foarte tocite.
      Dimensiunile si preturile sunt cele de aici: http://www.belgischerbrocken.de/index.php?cName=kombinationstein-cotcarb-c-12
      Nu am pe stoc dar voi face comanda cam peste o saptamana…
      In principiu, daca intretii regulat cutitele si ai grija sa nu le ciobesti, o piatra belgiana simpla este suficienta. Acum am pe stoc una 200x50mm la 168 lei : https://csorescu.files.wordpress.com/2010/04/dsc_8346_1000.jpg
      Preturile la mine sunt exact cele din Germania si putin mai mici ca cele din Belgia 🙂

      • 36 Alin

        Salut Catalin

        As vrea sa comand si eu o piatra BBW pt cutitele mele de bucatarie (lame intre 10 si 20 cm). Nu am reusit sa ma decid daca sa iau o piatra combinata cotcarb sau doar una Blue Stone. M-am documentat putin si am vazut ca ar fi utila si o piatra pt slurry ca cea din linkul

        http://www.belgischerbrocken.de/product_info.php?pName=bsb-30×30-p-29&cName=belgian-blue-whetstone-c-7

        Ai folosit la o piatra cotcarb (blue+sintetic) ma refer la fata sintetica de 600 grit? Crezi ca ma ajuta in cazul meu sau sa optez pt cea simpla BBW sau este mult prea coarse. Ce imi poti spune despre dimensiunea (lungime/latine) potrivita in cazul meu.

        In cazul unui cutit japonez ca cel pe care il ai la vanzare, si care ma tenteaza si pe mine, care ar fi piatra cu care s-ar simti cel mai bine?

        Si o ultima intrebare. Cand faci urmatoarea comanda?

        Multumesc,
        Alin

        • Alin,
          Partea artificiala a pietrelor combinate e putin cam aspra pentru intretinere. Eu o consider o piatra pentru scos defecte… Cred ca as prefera o piatra albastra simpla mai mare la acelasi pret 🙂 Se spune ca piatra ar trebui sa aiba aprox. lungimea lamei cutitului… Pentru cutite de bucatarie eu recomand o piatra albastra 200×50 mm la 39 euro: http://www.belgischerbrocken.de/product_info.php?pName=bsb-200×50-p-15&cName=bankstein-blau-c-7
          Dupa parerea mea nu e nevoie de piatra mica pentru creat pasta…
          Piatra BBW 200×50 mm o am pe stoc (de obicei aduc cate 1-2 special pentru cutitele de bucatarie). Daca vrei altceva, cam in 2 saptamani mai fac o comanda asa ca urmatoarele pietre imi vor ajunge cam in 3 saptamani…

      • 38 Alin

        Catalin

        Ia-ma atunci in calcul si pe mine pentru noua comanda pentru o belgiana albastra cu dimensiunile 200×60 mm.

        http://www.belgischerbrocken.de/product_info.php?pName=bsb-200×60-p-16&cName=bankstein-blau-c-7

        Multumesc,
        Alin

        • Te-am trecut pe lista! Sper ca in 2 saptamani sa-mi ajunga noua comanda de pietre. Multumesc!

      • 40 Alin

        Catalin

        A ajuns piatra belgiana albastra. Am folosit-o pentru a ascuti cutitele de bucatarie Victorinox. Iti pot spune cu mana pe inima ca taie acum mai bine decat taiau acum 2 ani cand au fost scoase din cutie.
        Taie parul de pe mana fara nici o problema. Am ramas fara cativa cm patrati de par pe mana 🙂

        Le recomand tuturor celor care tin la cutitele lor si pe care vor sa le aduca in cea mai buna stare.

        Multumesc,
        Alin

        • Ma bucur sa aud ca esti multumit! Si eu sunt incantat de pietrele belgiene si acesta este si motivul pentru care le aduc!

  16. 42 Daniel

    1 saptamana este mult spus, poate doar daca acele cutite se folosesc intr-un restaurant. Eu le dau pe piatra albastra cam 1 data la 2-3 saptamani. Acum cei drept am vazut multe persoane care nu stiu sa foloseasca cutitele, de pilda cand folosesc fundul de lemn freaca mult taisul cutitul de lemn, asa ca sa se asigure ca au taiat produsul complet.

    • Am vazut ca bucatarii de pe dincolo, aia cu pretentii, isi ascut cutitele in fiecare zi…
      In alt articol scria ca nu-stiu-ce-macelari stau cu piatra de ascutit la centura si-si ascut cutitul de cateva ori pe zi…
      In conditii de utilizare domestica e bine ca macar o data la 4 saptamani sa dai cutitul pe piatra fina… Cu cat mai des il dai pe piatra fina cu atat mai rar ajungi sa-l dai pe una mai grosiera!

      • 44 Daniel

        Ai dreptate, dar sunt si persoane care au „tic”, nu trebuie ascutit neaparat intotdeaunta cutitul, este un element de PR ascutirea cutitului in fata clientului. 🙂

        • Da, pentru multi gestul de a ascuti cutitul este apanajul profesionistilor… Ca bucatar castigi imediat respectul clientului daca esti vazut ascutindu-ti cutitul cu gesturi studiate 🙂
          La un moment dat am fost sa mananc shaworma la un local nou… Era acolo o „tanti” care taia carnea cu un fel de cutit electric care nici macar nu taia bine… Nu m-am mai dus a doua oara acolo! Un bucatar trebui sa stie sa foloseasca cutitul si sa stie sa si-l si ascuta! E o chestie care tine de respectul fata de meserie!

  17. 46 matei campan

    in sfirsit a aparut si feed-back-ul, ma tot gindeam s-o tinut, nu s-o tinut…
    cred ca dicolo de ce se poate invata in cele citeva ore, urmeaza o perioada de digestie. cred ca abea dupa un astfel de stagiu poti sa incepi sa inveti, incepi sa stii ce sa intrebi si unde ti-s lipsurile.

    eu zic ca cutitele (sau ce mai taie) trebuie ascutite exact de cite ori e nevoie, sint atitea de multe variabile incit nici nu poate fi vorba de retete gen „de atitea sau atitea ori pe saptamina”… apoi ma mai distreaza tare si faza cu dat taisul de atitea ori pe granulatia x apoi de atitea ori pe y si de n-spe ori pe z.
    eu prefer atingerile usoare si dese, ca-s mai maniac la faza asta, decit sa las pina simt ca-i grav si sa folosesc mijloace mai dure.

    o mare diferenta este intre ce considera unii sau altii ca ascutit. atita am mai auzit textul „mi-am luat de la magazinul x niste cutite asa de bune ca de 10 ani de cind le am nu a trebuit sa le ascut niciodata” si ma intreb ce dracu de cutite de KKO am eu ca le ascut in fiecare zi (usor exagerat, hiperbolizez de dragul efectului, dar nu e departe de adevar), pina mai aud si de vre-un cutit de al meu ca-i asa de extraordinar, ca de cind cutare il are de la mine, il foloseste in fiecare zi, taie brici si inca nu a trebuit ascutit niciodata si ma linistesc 🙂

    si de fiece data cind primesc cutite la ascutit ma minunez cum cineva poate sa foloseasca ceva in asemenea hal cind la fel de bine ar putea folosi niste cutite de lemn sau muchia palmei.

    tot zic ca desi e cea mai veche unealta a omului si cea mai raspindita, e si una din cele mai putin cunoscute, mai ales cind vine vorba de ascutit.

    iar ce face Catalin se poate numi cu adevarat apostolat.

    felicitari lui Catalin si ma bucur pt participanti. cu mare placere as participa si eu. ca si eu stiu suficient de mult ca sa pot sa mai invat.

    mai ales la faza cu privitu la microscop as participa si eu. eu acuma sint la faza cu experimentatul in domeniul bricelor si tare mi-ar prinde bine si experienta altora, pe viu, ca de pe net se gaseste usor.

    • Matei, la microscop se vede foarte fain ce se intampla cu metalul… Dar nu e un microscop obisnuit cel pe care-l folosesc eu! Microscoapele comune au iluminare prin transparenta (de dedesubt) si nu se pot folosi la metale. In plus au si adancimea de camp f.f. mica si obiectivul se apropie prea tare de specimen. Ambele aceste caracteristici il fac total nepotrivit pentru metalografie… Am un microscop special cu iluminare de deasupra, adancime de camp mare si distanta mare intre obiectiv si specimen: https://csorescu.wordpress.com/2009/09/25/sharp-or-not-ascutit-sau-nu/
      De asemenea, acest microscop are o masa pentru specimen care poate fi pusa la unghi fata de obiectiv, ca de exemplu sa ne uitam la „bevel”-ul unui cutit in acelasi plan cu obiectivul (adica inclinam masa ca unghiul cutitului sa ajunga in plan perpendicular pe cel de vizare).

  18. 48 moraklipper

    Chiar daca cu intarziere, spun si eu: ai facut o treaba extraordinara. Pacat (de mine) ca sunt departe de tine (Bucuresti).

  19. 49 Sergiu

    Daca mai reeditezi un workshop in TImisoara sau daca ai fi amabil sa tii un mini-workshop (intr-o pauza de masa de exemplu), as fi amator! Fara microscop, aduc eu ce am de ascutit – cutite si piatra, doar sa-mi spui ce nu fac corect (si cum sa corectez). Crezi ca exista vreo sansa? 🙂
    Multumesc!

    • Desigur, poti veni intr-o pauza (intre orele 13-14) la mine la lucru, langa P-ta 700. Toate informatiile pe care le detin sunt gratis. Jumatate de ora o alco iarasi gratis. La workshop am stat 5 ore si am cerut taxa pentru ca nu pot aloca gratuit 5 ore + pregatire. Timpul e o resursa pe care nu o am la discretie, dar 30 de minute nu se considera timp 🙂

  20. 51 Sergiu

    Multumesc mult pentru oferta!
    Ti-am scris pe messenger. Daca nu il folosesti cand esti la lucru, vorbim pe email?

  21. 52 Pike

    Salut
    Felicitari pentru blog.Informatiile care le furnizezi sunt extrem de interesante.
    Ce-mi recomanzi pentru ascutirea si intretinerea lamelor unor cutite de bucatarie Zwilling J.A.Henckels, dar pentru lama(CPM S30V) a unui briceag?
    Ce parere ai de :http://pentrugatit.ro/index.php?productID=910&discuss=yes.Cei de la magazin sustin ca nu trebuie udata cand ascuti pe ea.
    De ce pietrele de ascutit naturale sunt superioare celor artificiale?

    Multumesc

    • O sa-ti raspund la intrebari intr-o ordine oarecum inversa…. Nu se poate spune ca pietrele de ascutit naturala sunt mai bune ca pietrele artificiale! Si nici inversa nu este valabila! Sunt pietre naturale mai bune ca unele artificiale si altele artificiale mai bune ca unele naturale. Ce e apropae sigur este ca o piatra buna este mai scumpa ca una proasta, dar o piatra scumpa nu intotdeauna inseamna o piatra buna! De aici toata nebuloasa din jurul pietrelor de ascutit! 🙂
      Exista atat pietre naturale bune cat si pietre artificiale bune. La capitolul pietre grosiere si medii (granulatie sub 2000) as merge pe artificiale ca sunt de obicei mai performante. Peste granulatia de 4000 (de obicei 6000-10000) poti gasi pietre naturale foarte bune, atat Japoneze cat si Belgiene sau Arkansas (mai sunt si alte variante). Ce am observat eu este ca pietrele belgiene tind sa fie mai bune ca pietrele Japoneze la acelasi pret si finete. Probabil din cauza ca pietrele japoneze bune au fost expluatate asiduu timp de multe sute de ani si acum sunt chiar mai rare ca cele belgiene galbene (care si ele sunt deja rare – pret in crestere de la an la an).
      Relativ la pietrele Zwilling, am indoieli ca sunt produse de ei. Eu zic ca sunt produse de unul din marii producatori de abrazive (Naniwa, King, Norton etc) si vandute sub brandul Zwilling avand ca tinta pe cei care cumpara cutitele aceluiasi producator. In aceste cazuri pretul pietrei re-branduite este mai mare decat echivalentul vandut direct de producator. De exemplu, la furnizorul meu de pietre japoneze, o piatra King 1000/250 (cum este cea indicata de tine care costa 250 lei) costa 22 euro (90 lei): http://www.fine-tools.com/kombischleifstein.html
      Acelasi lucru se intampla cu pietrele belgiene vandute sub brandul Nesmuk! O astfel de piatra care aici http://www.fusiontechnique.ro/piatra-belgiana-pentru-ascutit-p-326.html costa 950 lei la mine costa 310 lei!!!
      Pentru cutitele de bucatarie iti recomand un set de 2-3 pietre Naniwa Superstone pe care eu le aduc de aici la preturi mai bune ca altundeva in Romania: http://www.fine-tools.com/naniwa-stones.html.
      Si o piatra belgiana fina merita incercata! Nu zic asta ca sa vand, ci vand din astea pentru ca sunt bune!
      Daca vrei o piatra mai mica si mai ieftina pentru inceput, am pe stoc una din asta: http://www.cutite-bushcraft.ro/ro/produse/detalii/959-Combo_1000-3000_Small la 67 lei (noua, evident)

  22. 54 Pike

    Lamureste-ma te rog referitor la granulatie.
    La cutitele de bucatarie ma gandeam ca un Combo 250/1000 ar fi suficient, iar pentru briceag o naturala belgiana.Producatorii briceagului recomanda pentru otelul S30V o piatra ceramica sau diamantata(astea cum sunt fata de cele naturale?)
    http://www.cutite-bushcraft.ro/ro/produse/detalii/797-Bench_Stone_Fine
    Ce parere ai de bricegele Spyderco?
    Am vazut in discutiile anterioare ca cineva si-a luat pt. cutitele Victorinox o belgiana albastra BSB si e foarte multumit.(granulatia 4000 nu e prea fina ?)
    Un Cot Carb 600/4000 n-ar impaca si capra si varza?

    Multumesc

  23. 56 Viorel

    poate un tutorial … ar fi foarte util si pentru cei ce nu pot ajunge la workshopuri, fiind din alte zone ale tarii..?!

    • Ar fi bine sa pot face un tutorial, dar efortul este foarte mare…Probabil vreo 40 de ore de lucru sau chiar mai mult… Deocamdata nu am acest timp….

  24. 58 Viorel

    ok..sper sa iasa pana la urma… Pt ascutit cutite… ce piatra ar trebui sa procur…? Mai sunt disponibile?

    • Eu iti recomand aceste 2 pietre:
      1. Naniwa GC-Grain Series Coarse 220 (20 cm lungime) – 85 lei
      2. Naniwa Homestone 1000/3000 (18 cm lungime) – 85 lei
      Cu ele iti faci treaba complet!
      Pana marti ar trebui sa-mi spui daca le vrei deoarece miercuri dau ultima comanda pe anul acesta!

      • 60 Viorel

        Multumesc pt raspuns! Nu comand acum, mai mult ca probabil o sa fac comanda anul ce vine. O seara buna!

  25. 61 Mike B

    Ma inscriu cu anticipatie la urmatorul workshop, cu atat mai mult cu cat am avantajul distantei – dupa estimarea mea cam 25 de minute de mers pe jos. Am niste dalti, lame de rindele si rindele fara lame, si cred ca ar fi loc de imbunatatiri. Evident e posibil sa exagerez, pe baza a ceea ce am citit pana acum cred ca ma voi alege cu verdictul „astea nu sunt dalti, chiar daca de la distanta pot pacali un incepator”. 🙂


  1. 1 Workshopuri… « Cătălin Sorescu

Lasă un răspuns

