Fotografierea bijuteriilor

11Dec10

După ce în urmă cu câteva zile m-am distrat manufacturând câteva perechi de Cercei din lemn şi argint, m-am aflat apoi în situaţia de a fotografia aceste tentative bijutiereşti…

Cuprins de frenezia postării rapide pe blog, am pus micile obiecte pe o coală de hârtie sub lumina becului din tavan, aparatul foto pe trepied şi am tras câteva cadre. Desigur, imaginile rezultate au fost dezamăgitoare! Din cauza rutinei de a „poza” în scopul documentării pe blog a diverselor mele hobby-uri se pare că am uitat faptul că un aparat şi câteva accesorii foto scumpe nu implică automat o imagine de calitate! Concluzia: va trebui să mă străduiesc mai mult pentru a realiza poze de care să fiu mulţumit! Nu aparatul face pozele, ci fotograful! Iar când „fotograful” se transformă într-un robot de apăsat pe declanşatorul aparatului foto, imaginile vor reflecta cu siguranţă acest lucru!

O dată recapitulate aceste consideraţii, voi intra într-o nouă şedinţă [foto]! În plus, ca pedeapsă pentru delăsarea arogantă de care am dat dovadă iniţial, mă hotărăsc să nu scot la atac artileria grea: luminile de studio, cortul de lumină şi soft-boxurile! Trebuie să-mi dovedesc din nou că poza o face fotograful, nu echipamentul foto scump şi performant! Va trebui să improvizez un sistem accesibil oricărui amator şi care să-mi permită realizarea repetată şi controlată a unor imagini cu impact vizual!

Două sunt elementele de stil pe care vreau să le folosesc:

1. O imagine in low-key (fundal inchis) care sugerează eleganţa

2. Obţinerea de reflexii ale obiectelor fotografiate. Reflexiile îmbogăţesc compoziţia altfel simplă a imaginii, fără să mai fie necesară introducerea în cadru a altor elemente care ar putea distrage atenţia! În plus, se ştie că oglinzile şi sclipiciul merg mână în mână cu glamour-ul!🙂

După câteva încercări neconcludente, am pus la punct următorul „setup” complet improvizat:

"Setup"-ul încropit din ce am găsit prin casă

Deşi, poate, nu reiese foarte clar din imaginea de mai sus, tot ansamblul este aşezat pe o oglinda. Pentru iluminare am folosit o lampă domestică comună. Pe post de soft-box (dispozitiv translucent de „înmuiere” a luminii) am folosit o coală de hârtie A4 aşezată pe două carcase goale de CD. Lampa este pozitionată cât mai aproape de coala de hărtie ca să nu împrăştie lumină nedorită în jur. Ca fundal am folosit un tricou negru.

Unghiul de fotografiere este unul destul de jos astfel încât oglinda din cadru să reflecte doar negrul tricoului, nu şi coala de hârtie de deasupra.

Este foarte important ca oglinda să fie perfect curată şi fără praf! Totul se va vedea amplificat în imagine!

Iată câteva imgini obţinute astfel (cu post-procesare minimă – funcţiile levels, blur pe reflexie şi unsharp mask):

Cercei din lemn de cedru roşu şi argint

Cercei din lemn de palmier negru

Cercei din lemn de abanos

Cercei din lemn de paduk

Imaginile de mai sus nu sunt nici pe departe „perfecte” ci, mai degrabă, un punct de plecare pentru imagini şi mai bune! Munca şi cunoaşterea sunt ingredientele primordiale; lipsa talentului doar o scuză pentru cei leneşi [ca mine]!🙂

Fotografia de bijuterii este un domeniu aflat la graniţa dintre fotografia de produs şi cea de „glamour”. Bijuteriile nu sunt simple produse cotidiene, ci accesorii ale frumuseţii – „marfa” cea mai căutată din lume! Bijutierul şi fotograful se adresează simţurilor privitorului iar afacerea lor se naşte în punctul fragil şi deseori iluzoriu în care claritatea detaliului întâlneşte dorinţa potenţialului beneficiar!




7 Responses to “Fotografierea bijuteriilor”

  1. 1 Cipm

    Minunat efectul dat de oglinda!

    Eu l-as fi realizat in gimp😛, nu mi-ar fi trecut prin minte ideea cu oglinda.
    Asta, cel putin in viziunea mea, intareste concluzia ca pe langa mana de artist aveti si oarece experienta sau „cultura” fotografica. Ma gandesc ca o carte ca Maiestria in fotografie a lui Iarovici nu va este chiar straina. Principiile de baza nu au varsta.

    Multumesc pentru impartasirea cunostiintelor!

  2. 5 campan matei

    fain, parca arata altfel…
    eu am mai auzit un proverb – cel mai bun aparat foto e trepiedul – proverb de care-mi aduc aminte de citeori fac poze la obiectele mele, cind din 10 aleg vreo doua care sa fie cit de cit clare. plus ca „pocnitoarea” pe care o folosesc are tendinta de a face clarul pe fundal si mai rar pe obiect.

    • Eu stiu proverbul astfel: „Trepiedul este cel mai bun obiectiv”. Are sens in contextul camerelor SLR, cu obiective interschimbabile. Toti alearga dupa obiective tot mai bune, dar multi ignora trepiedul…

  3. 7 campan matei

    na, mie tot un fotograf mi l-a zis – mie mi se potrivea🙂


Lasă un răspuns

