Cuţite şi pietre din Japonia

28Dec11

După ce dezamăgirea datorată neprimirii lor înainte de Crăciun s-a mai estompat puţin (cu ajutorul preparatelor culinare tradiţionale şi a băuturilor cu conţinut ridicat de alcool), iată că ziua de azi se anunţa una plină de bucurii tăioase în 32 de straturi! Fapt nemaiântâlnit, funcţionara poştală, mişcată probabil de repetatele mele vizite de dinainte de Crăciun, s-a milostivit şi mi-a anunţat prin SMS (de pe telefonul personal!!!) sosirea coletului din Japonia. Acest lucru s-a întâmplat ieri pe când eram încă în vizită la socri (la Deva). Cum am aflat această minunată veste, m-am suit la volanul maşinii şi am luat drumul Timişoarei!

Azi dimineaţă m-am prezentat la oficiul poştal-vamă plin de speranţă şi cu câteva ciocolate pentru lucrătoarele poştale atipic de amabile! Când am deschis coletul, însă, era să fac infarct! Deşi evident ne-violat, pachetul nu conţinea 5 dintre cuţitele comandate şi plătite în avans!!! Primul lucru pe care l-am făcut a fost să pun mâna pe telefon şi să sun în Japonia la furnizorul meu! Nici nu m-am uitat să văd ce oră era la Tokyo (din nefericire, nu era ora de somn – 5 PM)!😉

Aşa am aflat că, deşi cuţitele care nu mi-au sosit sunt în permanenţă pe stoc la Mr. Tanaka, de data aceasta nu au fost din cauza vânzărilor mari de dinainte de Sărbători! Nu am ştiut acest lucru până în clipa în care am văzut conţinutul pachetului! Cuţitele lipsă îmi vor fi expediate ASAP! Cu această ocazie îmi cer şi eu scuze publice pentru neplăcereile pe care le-am pricinuit celor ce au comandat aceste cuţite (toate cinci erau aduse pe comandă)!

Cuţitele care mi-au sosit (apar în imaginea de mai sus) sunt, de la stânga spre dreapta:

1x Santoku (Shigeki Tanaka) cu lama de 170 mm, oţel damasc VG-10 în 32 de straturi, mâner european (90 euro, comandat)

2x Gyutoh (Shigeki Tanaka) 190 mm, oţel damasc VG-10 în 32 de straturi, mâner european (90 euro, comandat)

3x Yanagi Sashimi 150 mm, oţel dublu-strat (miez din white-steel), mâner japonez din lemn de Magnolia, tăiş asimetric (tradiţional japonez) (35 euro, 2 sunt disponibile)

Cuţitele care nu mi-au ajuns încă:

3x Petty (Shigeki Tanaka) 160 mm, oţel damasc VG-10 în 32 de straturi, mâner european (60 euro, comandate)

1x Yanagi (Shigeki Tanaka) 240 mm, oţel dublu-strat (miez din blue-steel), mâner japonez din lemn de Magnolia, tăiş asimetric (tradiţional japonez) (90 euro, comandat)

1x Deba (Shigeki Tanaka) 180 mm, oţel dublu-strat (miez din blue-steel), mâner japonez din lemn de Magnolia, tăiş asimetric (tradiţional japonez) (90 euro, comandat)

Pe lângă cuţite am mai adus şi două pietre de ascuţit naturale japoneze de top (cariera Nakayama). Ambele sunt pietre de finisat cu granulaţie în jur de 10.000. Granulaţia este la aprecierea mea, japonezii neutilizând sistemul de granulaţii pentru a desemna fineţea pietrelor naturale. În mod tradiţional, pietrele naturale poartă numele etapei de ascuţire la care participă. În cazul pietrelor de faţă această etapă este „Uchigumori” – ultima piatră (cea mai fină) folosită în sistemul tradiţional de ascuţire japonez.

Am de ceva timp o astfel de piatra Nakayama Uchigumori şi sunt foarte mulţumit de ea (piatra de la pct. 9 de aici: https://csorescu.wordpress.com/2010/01/24/pietrele-de-ascutit-pe-care-le-folosesc/)! Îmi pare piatra ideală pentru ascuţirea finală a bricelor de bărbierit şi a cuţitelor de filetat sau feliat!

Piatra rectangulară din partea de jos a imaginii este disponibilă la preţul de 120 euro (foarte mic pentru o piatra bună, japoneză naturală, de finisat). Preţul de listă pentru o astfel de piatră este în jur de 400 USD! O piatră belgiană galbenă cu această dimensiune (123 x 75 mm) costă peste 150 euro!



10 Responses to “Cuţite şi pietre din Japonia”

  1. 1 Bogdan

    Ce duritate HRC are white-steel-ul?Cum se comporta la ascutit?Cat de repede oxideaza?Ce grosime are lama la Yanagi Sashimi?La manerul de tip japonez cu lama infipta nu exista riscul sa apara joc in timp, chiar sa iasa?

    • White-steel este un otel-carbon foarte pur. Are duritate f. mare (>62 HRC), se ascute usor (pentru ca nu contine alte elemente (de ex crom) care ar face ca otelul sa patineze pe piatra), se oxideaza repede daca nu-l intreti (dar se curata usor daca s-a oxidat). Lama are grosimea de 2.5 mm. Am si eu unul de peste 1 an si nu a iesit manerul (nici joc nu are, probabil e pus ceva adeziv epoxidic inauntru).
      Acestea sunt cutite standard de fabrica, nu hand-made ca cele facute si semnate de Shigeki Tanaka. De aici si pretul la jumatate…

      • 3 Bogdan

        In afara de faptul ca-l stergi dupa spalare mai trebuie facut ceva ca sa nu oxideze?Cum se curata daca a oxidat?Care e diferenta intre white-steel si blue-steel?

        • Japonezii il ung cu ulei de camelia dupa ce il sterg. Am astfel de ulei japonez la 29 lei flaconul: https://csorescu.wordpress.com/for-sale/accesorii-ascutire/
          Daca e oxidat se curata cu smirglu fin sau cu piatra japoneza Iyo. Asta e o piatra poroasa care abradeaza doar rugina, nu si otelul. White-steel e otel carbon pur. Blue-steel e otel carbon cu adaosuri. White steel e mai dur si se ascute mai usor si mai bine. Blue steel oxideaza ceva mai greu dar se ascute mai greu.

  2. Buna,

    as dori sa va intreb cum se ascut cutitele cu taisul pe o singura parte (asimetric).

  3. 7 alberto_de@gmail.com

    Salut!
    Inainte de a comanda, am si eu cateva intrebari la care as vrea sa gasesc raspunsuri desigur daca se poate. Au legatura cu „Gyutoh (Shigeki Tanaka) 190 mm, otel damasc VG-10 în 32 de straturi, maner european” pe care l-ai adus acum de curand.
    Ma intereseaza un cutit pentru treburi uzuale in bucatarie.
    Acest model este perfect pentru asa ceva? Otelul oxideaza in timp? Cam la cat timp trebuie ascutit? Ce piatra recomandati pentru acest model?
    Stiu intrebari cam la gramada, dar apreciez un eventual raspuns.
    Merci!🙂

    • Salut,
      Cutitul Gyutoh e un cutit specific bucatariei japoneze care este mult my „light” decat cea romaneasca. Japonezi nu mananca uzual carne de porc, vita (carne cu oase mari). Din acest motiv cutitele japoneze au lama foarte subtire, adaptate pentru a taia perfect legume, zarzavaturi, peste, fructe. Lama subtire inseamna ca va avea probleme daca tai pe farfurie cu el sau daca dai in os. Deci daca cauti un cutit gen european, adica mai „hardcore”, cu care sa nu-ti fie frica sa dai in os, metal, farfurii etc cutitele japoneze nu sunt potrivite pentru tine. Daca doresti un cutite cu care sa feliezi perfect carne fara os, peste, legume, fructe, zarzavaturi folosind un fund de lemn ca suport, cutitul japonez este unealta care iti trebuie!
      VG-10 este otel inoxidabil. Trebuie ascutit atunci cand simti ca nu mai taie, dar nu foarte repede (VG-10 e un otel care tine taisul bine). ca piatra iti recomand o Naniwa 1000/3000 la 85 lei: https://csorescu.files.wordpress.com/2011/05/dsc_2690_1000.jpg
      Cutit iti pot aduce cam in 3 saptamani. Cam atunci vor sosi si pietrele Naniwa. Astept sa-mi spui daca sa te trec pe lista cu ele.
      P.S.: Acum am pe stoc Cutit Tanaka stil Petty cu lama de 160 mm, otel VG-10, 32 straturi damasc la pretul ed 60 euro.

  4. 9 Alberto

    Din raspunsul tau mi-am dat seama ca, cel putin momentan, nu sunt in cautarea unui cutit japonez, deci o sa raman la optiunea pe care o aveam inainte, Zwilling. Poate in viitorul apropiat imi voi lua si un cutit japonez, doar pentru a le testa „head to head” sa vad diferentele.🙂
    Insa ramane acum sa imi cumpar o piatra. Cea pe care mi-ai recomandat-o mai sus, Naniwa 1000/3000 la 85lei se preteaza pentru cutitele pe care le voi lua, adica Zwilling seria Four Star?

    • Ca si calitate, VG-10 ar cam fi cel mai bun otel stainless, doar ca „japonezele” sunt mai finute, pentru munca mai delicata. Ele vin ascutite ca briciul, spre deosebire de cutitele vestice uzuale. Japonezii obisnuiesc sa felieze foarte subtire legumele, carnea etc. De asemenea ei nu mananca uzual cotlet ed porc sau alta carne de mamifere, cu iase. Asa ca cutitele lor sunt mai delicate, pentru taiere precisa. Oricum, cu nici un cutit sa nu tai pe altceva decat pe lemn sau plastic!
      Ca piatra, Naniwa 1000/3000 ar trebui sa fie adecvata pentru orice otel uzual. Te trec pe lista cu una? Soseste cam in 2 saptamani la mine.
      P.S.: De la Mr. Tanaka am pe stoc cutit Petty cu lama de 160 mm, la 60 euro. E tot din VG-10 damasc.


Lasă un răspuns

