Stanley #4 se întoarce

09mai14

Acum vreo 2 ani am cumpărat de pe okazii.ro o rindea Stanley #4 despre care proprietarul scria că este „în perfectă stare de funcţionare” (negustorul îşi laudă marfa). Iat-o:

Stanley #4 în starea iniţială - 1

Stanley #4 în starea iniţială  (1)

Stanley #4 în starea iniţială - 2

Stanley #4 în starea iniţială (2)

Deşi nu am dat puţini bani pe ea (150 lei cu transport inclus – sunt destul de rare astfel de rindele pe la noi prin pieţe) pe mine m-a atras faptul că părea nefolosită în ultimul timp, adică cu probabilitate mare să aibă toate piesele originale (ceea ce s-a şi adeverit). Faptul că era ruginită l-am considerat numai o provocare, nu o piedică!

Deşi ruginite, toate componentele sunt originale şi în bună stare structurală

Deşi ruginite, toate componentele sunt originale şi în bună stare structurală

După studiul atent al fiecărei piese am conchis că este vorba de Stanley #4 tip hibrid (fapt destul de comun) între tipul 19 (1948 – 1961) şi tipul 20 (1962 – 1967). Aş zice că rindeaua a fost fabricată undeva în jurul anului 1960. Detalii despre datarea rindelelor Stanley pot fi găsite aici.

Weekendul trecut i-a venit şi ei rândul la recondiţionarea standard: demontare, baie în soluţie diluată de Renaissance Metal De-corroder (fără mânere), frecare cu perie de alamă sub jet de apă, uscare, ungere cu ulei de camelia (pentru protecţie contra oxidării ulterioare). Mânerele le-am şlefuit cu hârtie abrazivă cu granulaţiile: 120, 240, 400, 800 după care le-am finisat cu ulei de in Kreidezeit în 2 straturi.

Rindele pregătite de baia în Renaissance Metal De-corroder

Rindele pregătite pentru baia în Renaissance Metal De-corroder

Cuţitul era puţin îndoit şi l-am schimbat cu unul nou (rindeaua este una comună, ce va fi folosită în atelier, nu expusă în muzeu). Apoi am verificat planeitatea tălpii, am ascuţit cuţitul (cu f. puţină curbură, pentru finisare) şi am ajustat contra-cuţitul pentru o potrivire perfectă.

Iată rezultatul a 3 ore de muncă:

Rindeaua Stanley #4 recondiţionată şi ajustată pentru folosire

Rindeaua Stanley #4, recondiţionată şi ajustată pentru folosire

Mânerele date cu ulei de in se simt incredibil de confortabil în mână, iar sunetul pe care il scoate când taie este ca o muzică pentru cei împătimiţi! 😉

Cu şiguanţă această rindea este mai bună şi mai frumoasă decât o Stanley #4 modernă, cu mânere din plastic, finisaj grosier şi care nici nu vine perfect ajustată şi ascuţită pentru folosire imediată!

În plus, o rindea veche de peste jumătate e secol s-a întors din uitare, ceea ce este o bucurie pentru mine şi pentru cel care o va folosi mult timp de acum încolo!



8 Responses to “Stanley #4 se întoarce”

  1. 1 Andrei Tamplaru'

    Frumos ,Catalin…foarte fain!

  2. 3 Borcea Toma

    Ma scuzati,aveti cumva un chipbreaker pentru acest tip de rindea de vanzare?

  3. 6 Serafim Dragan

    Salutare, domnule.
    Ma bucur foarte mult ca mai exista oameni dedicati lucrurilor vechi, de calitate si care mai si impartasesc experienta lor.
    Chapeau!
    Eu sunt Serafim, am inceput de curand munca in tamplarie, desi am ucenicit multi ani pe langa socrul meu, un meserias in adevaratul sens al cuvantului.
    Am achizitionat de curand o masa nemteasca de lucru, foarte veche si intr-o stare deplorabila, pe care am reconditionat-o partial, iar procesul continua, masa insotita fiind de o multime de scule vechi si foarte vechi, unele cunoscute, altele carora le ghicesc utilitatea, iar unele ma lasa ca gaina-n lemne, ca nu stiu ce este cu ele si ce utilitate au.
    Tot ceea ce fac este la nivel de hobby, desi am impresia ca, placandu-mi asa mult, va deveni activitate principala.
    Refuz sa folosesc scule electrice, totul este manual si facut cu scule vechi, in lemn vechi.
    Culmea, am si comenzi, nu ma asteptam.
    Mi-ar face mare placere sa ne cunoastem personal si sa pot vedea colectia ta.
    Banuiesc ca nu vinzi, dar cred ca nu ai refuza o anumita scula, dedicata unei anumite operatiuni, unui coleg in nevoie.
    Sper sa avem o colaborare faina.
    Toata stima,
    Serafim Dragan.

    • Felicitari pentru pasiunea pentru lemn si tamplarie cu unelte manuale.
      Eu sunt din Timisoara si esti binevenit pe la mine la magazin/muzeu.
      In general nu vand unelte vechi, dar am si unele pe care le-am adus special pentru vanzare, in general rindele metalice.
      vezi si magazinul meu online: finetools.ro
      Spor!


  1. 1 Restaurare Stanley #4-1/2 – Partea 1 | Bogdan Pătru

Lasă un comentariu