Yarikanna – rindeaua antică japoneză în formă de suliţă

28Ian10

Deşi nu arată nici pe departe ca o rindea, yarikanna este totuşi clasificată de japonezi ca fiind o rindea. Unealtă străveche, cu origini ce datează de peste 1200 de ani, yarikanna este încă folosită în zilele noastre atunci când se doreşte obtinerea unor texturi specifice pe suprafaţa lemnului (de exemplu la restaurări, dar nu numai).

Cum îi spune şi numele (yari = suliţă), yarikanna are o formă simetrică, îngustă, puţin curbată spre vârf, tăioasă pe ambele laturi:

Yarikanna – faţa superioară

Yarikanna- faţa inferioară

Yarikanna din imaginile de mai sus are lungimea de aprox. 18 cm şi lăţimea de 15 mm. În tradiţia uneltelor japoneze, faţa inferioară este concavă pentru o ascuţire mai facilă (mai puţin material de eliminat prin abraziune, doar de pe margini). Este realizată din oţel Hitachi yasuki blue steel #2 – oţel carbon cu adaosuri de alte elemente pentru mărirea rezistenţei la abraziune.

Yarikanna se foloseşte montată într-un mâner din lemn pentru una sau două mâini, în funcţie de dimensiunea lamei. Lama de mai sus este o lamă pentru o singură mâna. Poate fi folosită şi ca un cuţit de cioplit, uşor curbat.

În arhitectura tradiţională japoneză, yarikanna se foloseşte pentru texturarea decorativă a suprafeţelor. Urmele lăsate de ea se aseamănă mai mult cu cele lăsate de o daltă de sculptură decât cu cele lăsate de o rindea în accepţiunea comună: http://www.ksk-group.co.jp/images/carving_construction01_big.jpg

Urmează sa-i pun mâner, să o ascut şi să o pun la lucru…

14 Responses to “Yarikanna – rindeaua antică japoneză în formă de suliţă”

  1. 1 rip-cut-saw

    Frumoasa yarikanna. De mult am avut curiozitatea sa pun mana pe una. Poti pune si o poza cu o bucata de lemn trecuta prin taisul ala?

    • 2 catalinsorescu

      Sper ca in weekendul care vine sa gasesc timpul sa o ascut… O sa pun apoi o poza cu urmele pe care le produce yarikanna.

  2. 3 Morosanul

    Eu a gasit poze cu lemn astfel prelucrat, dar nu am gasit cum se foloseste, cum se tine in mana, care e miscarea.

    • 4 catalinsorescu

      I se pune un maner de lemn de 25-50 cm (in functie de marimea lamei). Se foloseste de obicei tinuta cu ambele maini:
      poza
      poza
      poze

  3. 5 Morosanul

    Impresionant, acum mi-am dat sema exact ce forma are si cum se foloseste.
    Nu am stiut de unealta asta pana acum, are un aspect foarte ancestral, si mi se pare foarte greu de folosit – in sensul ca ai nevoie de multa indemanare 🙂
    Mie imi plac uneltele cat mai simple si mai primitive (desi rindeaua exista cel putin din vremea romanilor) eu de ex. prefer cutitoaia (mezdreaua) pentru finisari „rustic”.
    Mi-am si facut o anumita indemanare cu ea, ce-i drept, si de asta e ceva subiectiv 🙂

    • 6 catalinsorescu

      Da, cere oarecare indemnare sa folosesti Yarikanna! E o miscare compusa: la inceput intrii cu „burta” lamei (mai spre mijlocul ei) si faci o miscare de feliere spre varf, pana intrii la adancimea dorita (f. mica). Apoi, doar cu varful lamei, faci doar miscare de translatie astfel incat vei avea ca rezultat nishe spirale f. fine si lunigi din lemn.
      O sa vina si randul cutitoaielor sa le pun pe blog ! 😉 Am vreo 5 bucati, toate englezesti vechi (Marples, Sorby, Ward) …

  4. 7 Morosanul

    Sincer ma maninca mana sa incerc asa ceva 🙂
    Ce-mi place e ca-i foarte portabila, se ascute ca un cutit,
    cam la pret e una ?

    • 8 catalinsorescu

      Pretul de retail cred ca e pe la 180 lei
      Eu am luat-o la pret de distribuitor, cu 120 lei. Eram curios cum merge, dar nu cred ca ai la ce sa o folosesti!

  5. 9 Morosanul

    Intrebam doar de curiozitate, stiind ca sculele japoneze sint in general scumpe.
    Eu m-as bucura sa pot folosi uneltele pe care le am deja, si pentru care am o oarecare indemanare, dar dupa cat ma vezi ca scriu pe aici, cred ca iti dai seama ca nu lucrez cu lemnul 😀

  6. 11 matei campan

    am auzit mai demult ceva povestire despre maiestria timplarilor japonezi la lucrul cu rindeaua, adica despre nivelurile de maiestrie – cum unul mai incepator scoate tot fulgi pina la maestru care scoate spirale lungi – si ma gindeam ca totusi ce-i asa mare lucru sa impingi o rindea, fie ca esti ucenic fie ca esti maestru, dar, cind am vazut prima data despre ce „rindea” e vorba, m-am lamurit.

    ai facut deja incercari?

    de mic aveam tot felul de senzatii „orgasmice” sa cioplesc lemn si alte materii, nu neaparat sa fac ceva cit pt senzatia pura. si acum imi amintesc cum pe la 4 ani am facut praf tot sapunul facut de bunica-mea si pus la uscat pe balcon, scotind „span” din el cu cutitul si retraiesc senzatia. cred ca asa ar trebui sa fie si cu yarikanna cind prinzi un lemn fain si te stii deja.

    • 12 catalinsorescu

      Cam asa ies spiralele!
      Doar ca trebuie indemanare si lama foarte ascutita. Se face o miscare compusa: prima data faci o miscare de feliere pana prinzi adancimea buna, iar apoi conduci cu varful spirala (doar translatie, adica tragi spre tine fara sa mai feliezi). Primele 20 taieturi nu mi-au reusit, apoi a inceput sa-mi iasa cate o spirala, dar scurta. Acum, dupa vreo jumatate de metru patrat de „distractie”, imi ies cam 2 spirale din 3 incercari, dar destul de scurte si nu foarte paralele intre ele. Intradevar, nu am pus maner la yarikanna inca…

  7. 13 Sorin R

    Gasisem filmuletul asta inainte sa citesc aici ca este o rindea pe bune:


Lasă un răspuns

