În vizită la fabrica de scule Narex

12Feb10

Dintotdeauna mi-a plăcut lemnul şi prelucrarea lui. Mă refer la lucrul manual, făcut cu grija, respect şi unelte de calitate pe care îl merită acest minunat material natural.

Din păcate, în România anilor ’90 uneltele de calitate erau cvasi-inexistente… Primele dălţi pentru lemn mi le-am luat cam prin 1995 şi erau, probabil, nişte chinezisme groteşti cu mânere din plastic, butucănoase, de un albastru fosforescent care îmi dădea dureri de ochi. Metalul din care erau făcute era un fier moale care nu reuşea să-şi păstreze tăişul la contactul cu un lemn mai dur.

Următoarele dălţi, pe care le-am cumpărat prin ’98 cu ocazia unui drum în Germania, erau ceva brand nemţesc, anonim… Totuşi, pentru mine, reprezentau culmea calităţii pe atunici: erau făcute din „uluitorul” aliaj CrV (Crom-Vanadium). Cu strângere de inimă, ţin minte, am dat 50 de mărci pe 3 dălţi!

Dălţile germane din CrV, deşi evident mai bune ca cele chinezeşti, totuşi, nu „ţineau” tăişul aşa cu mi-ar fi plăcut! Ulterior am aflat că aliajul CrV nu este grozav pentru unelte tăioase, deşi este cel mai comun aliaj pentru uneltele din segmentul mediu de piaţă.

Acum vreo 2 ani, pe când eram în căutarea unor dălţi de calitate (oţel cu conţinut ridicat de carbon, de origine controlată şi prelucrate cu discernământ), am citit un review realizat de prestigioasa revistă americană „Fine Woodworking”, care mi-a atras atenţia asupra dălţilor marca Narex: http://www.finewoodworking.com/ToolGuide/ToolGuideArticle.aspx?id=31448.

În acest review au fost testate 23 de mărci diferite de dălti, iar cele de la Narex au primit calificativul „Best Value Western-style Chisels”. La acest lucru a contribuit, fireşte, calitatea acestor dălţi, dar şi preţul lor rezonabil (~5$/bucata). Ochii mi-au sclipit atunci: calitate bună şi preţ mic era exact ce căutam eu!😉

Investigând puţin în jurul fascinantelor dălţi Narex, am aflat că sunt produse în Cehia, într-o făbricuţa cu tradiţie îndelungată în manufacturarea sculelor pentru lucrul în lemn. Parcă de prin 1919 se ocupă, neîntrerupt, cu asta!!

Cum Praga era deja pe lista obiectivelor de vizitat, la un moment dat al anului trecut, m-am hotărât să fac o vizită în Cehia, vizită care, musai, trecea prin Bistrice, satul de lângă Praga unde se gaseşte fabrica Narex.

Între timp, am luat legătura prin email cu cei de la Narex… Mi-a răspuns managerul lor de vânzări, Filip Stanek – un tânăr de vreo 25 de ani, cu minte deschisă, şcolit prin Anglia şi, întâmplător sau nu, fiul directorului general care este şi co-proprietar al afacerii. Cu Filip m-am înţeles de minune, inclusiv în privinţa preferinţelor muzicale : Pink Floyd!😉 De altfel, Filip face parte şi dintr-o formaţie care cântă rock alternativ!! După câteva schimburi de mail-uri şi telefoane cu Filip, acesta m-a invitat cu amabilitate să vizitez fabrica din Bistrice.

După câteva zile minunate petrecute în Praga, iată-ne (eu si Ioana) pe drumul de la Praga spre Bistrice, echipaţi regulametar cu un GPS. Aflat la vreo 40 de km de Praga, Bistrice este un sătuc dărăpănat, muncitoresc, aflat pe nişte drumuri naţionale lăturalnice. Fabrica Narex, compusă din câteva clădiri vechi, este destul de mică şi aş fi putut trece pe lângă ea fără să o observ! Deşi privatizată complet încă din 1994, fabrica are un aer arhaic, de intreprindere comunistă.

Am ajuns la fabrică într-o zi de vineri, zi nelucrătoare în această perioadă de criză, când comenzile sunt destul de „subţiri” (practic, în anul 2009 fabrica lucra doar 3 zile pe săptămână). Cu toate acestea, am fost întâmpinat atât de Filip cât şi de managerul general, dl. Stanek. Am fost foarte uimit de acest lucru, mai ales că anunţasem dinainte că o să fac o comandă de scule destul de mică pentru o fabrică (aprox. 2000 euro)! Probabil din cauza crizei!😉 Dar poate, totuşi, nu! Filip şi tatăl sau, dl. Stanek, mi-au părut nişte tipi de treabă iar amabilitatea lor una sinceră!

Vizita a fost una foarte interesantă pentru mine! Chiar dl. Stanek,  m-a plimbat vreo 2 ore prin toate cotloanele fabricii, complet pustii în acea zi. Am putut vedea şi palpa în voie toate utilajele oprite, materialele gata pregătite în jurul punctelor de lucru, pietrele de şlefuit imense, încă ude după ziua precedentă de lucru, rastelurile pline cu dălţi care aşteptau să li se usuce stratul anti-coroziune cu care sunt tratate! Totul, în afara celor patru persoane care ne plimbam de colo-colo, era complet încremenit!

În cursul acestei plimbări prin ateliere, am remarcat utilaje vechi înca de la începuturile fabricii (anii ’20) , dar şi unele aparate noi, computerizate (în special pentru injectarea mânerelor compozite la dălţi, şurubelniţe şi alte unelte). Partea primară, de forjare şi tratare termică a oţelurilor părea, însă, ca teleportată din secolul XIX ! Utilaje gigantice, din otel masiv, dominau hala înaltă de 10 metrii. Trebuie să fie un zgomot infernal în acel loc, într-o zi normala de lucru! Într-una din sali, chiar, era un utilaj impresionant de masiv, încărcat de praf combinat cu vazelină. Am înţeles că nu mai funcţionează de prin anii ’80, dar că e prea scump să-l mute din hală, întrucât ar trebui demontat acoperişul ca să poată fi scos cu o macara imensă! Aşa că este abandonat într-un colţ al halei, pentru cine ştie cât timp încă!

Am aflat că dălţile pentru lemn Narex sunt realizate din oţel carbon de scule aliat cu Cr şi Mn iar dălţile pentru sculptură au adăugat şi Siliciu, probabil pentru o prelucrabilitate sporită, ţinând cont de profilurile lor complexe. Mânerele sunt fie sintetice (mono sau bicomponente) fie din lemn. Dălţile pentru sculptură pe care le produce Narex sunt împarţite în două clase: extra şi profi. Cele din seria „profi” sunt de o calitate excepţională, inclusiv partea estetică! Fiecare daltă este învelită în hârtie cerată şi ambalate individual în cutii de carton. Nu mi-au părut cu nimic inferioare dălţilor elveţiene produse de Pfeil (probabil cele mai bune dălţi de sculptură actuale)! Preţul pentru dălţile „profi” este pe măsura calităţii, însa!

După cam două ore de bântuit prin fabrica pustie, am ajuns şi la magazia de produse, de unde urma „să-mi fac plinul”. Gestionarul magaziei era şi el venit special pentru mine, chiar dacă era zi nelucrătoare! M-a făcut să mă simt oarecum jenant toată această primire neaşteptat de cordială!

După încă vre-o oră şi jumătate de ales produse (folosind limbajul semnelor, căci gestionarul nu ştia o boabă de engleză), m-am ales cu două cutii imense pline cu dălţi pentru tămplărie (plate dar şi cu profil curb), dălţi pentru strunjire, dălţi pentru sculptură (clasele „extra” şi „profi”), cuţite de cioplit lemnul, vreo căteva pietre Arkansas pentru ascuţit, ciocane din lemn pentru tâmplărie şi sculptură, topoare asimetrice de dulgher etc. Toate cu acte în regulă şi la preţ de distribuitor, în total de vreo 1500 de euro!

Iată câteva din produsele pe care le-am adus:

Daltă Narex pentru tâmplărie, cu mâner din lemn (laţimi 6 - 40 mm)

Daltă cu mâner compozit (lăţimi 6 - 30 mm)

Daltă Narex pentru mortezat (8,10,12 mm)

Daltă Narex cu profil curb

Set dălţi în cutie de lemn

Set dălţi pentru strunjit, în cutie din lemn

Topor asimetric pentru dulgherie (mâna dreaptă)

Ciocan din lemn

Sula Narex cu profil pătrat

Dălţi de sculptură clasa "extra" (diverse modele)

Cuţit pentru cioplit lemnul (4 modele diferite)

Set cuţite pentru cioplit, în cutie din lemn

Piatră abrazivă Arkansas translucentă în cutie din lemn

Piatră abrazivă combinata 200/500

Dălti pentru gravură ţi sculptură clasa "profi" (diverse tipuri)

Dălţi pentru sculptură clasa "profi" (diverse tipuri)

Ciocan din lemn pentru sculptură

Set dălţi pentru sculptură clasa "profi", în cutie din lemn

Pentru detalii suplimentare despre produsele Narex, se poate consulta site-ul producătorului (inclusiv în lb. engleză): http://www.narexby.cz/



58 Responses to “În vizită la fabrica de scule Narex”

  1. 1 emil b

    A inceput sa-mi creasca tensiunea cand vad unelte asa bune chiar daca nu ma prea pricep sa le folosesc.

    • 2 catalinsorescu

      Daltile plate de Narex sunt chiar la preturi super bune! Intre 20 si 30 lei bucata. O dalta Stanley din aliaj CrV (inferior celui CrMn) costa 40-60 de lei. Nu e nici o comparatie, cele de la Narex sunt mult superioare! Daltile chinezesti din aliaj fier-carton sunt pe la 9-13 lei…😉

  2. 3 Alin C.

    Cataline, nu mai stiu pe altcineva sa aiba pasiune pentru lemn asa mare ca a ta!
    Riguros cum esti, ai putea sa construiesti un mic Narex aici🙂
    Dar ramane intrebarea deca ar putea fi profitabil, in Romania.

    • 4 catalinsorescu

      Nu e profitabil sa vinzi scule de calitate in Romania. Am bagat dalti Narex si la Motul si la Univops, dar rata vanzarii e mica. Din 5 clienti care vor o dalta (cam atatia vin intr-un magazin pe saptamana) 4 aleg o dalta chinezeasca care este cu 5 lei mai ieftina.
      Nici nu este nevoie sa fac Narex aici, deoarece cei de la Narex sunt dispusi sa-mi branduiasca daltile pe care le cumpar cu orice nume (la o anumita cantitate), inclusiv sa scrie pe ele numele meu!

  3. foarte frumoasa descriere a fabricii;
    m-as fi bucurat sa vad niste poze cu utilajele si atmosfera de acolo, sau nu era voie ?
    oricum e interesant;

    • 6 catalinsorescu

      Nu am intrebat, dar nu cred ca ar fi dorit sa fac poze… Cei cu fabrici sunt destul de reticenti la facut poze… Am lucrat si eu intr-o fabrica si nu era voie nici sa intrii cu telefon mobil cu camera, trebuia sa-l lasi la poarta!
      Foarte fain in fabrica de la Narex: totul era „hardware” pur. Mi-a placut ca erau foarte autonomi: isi faceau singuri orice dispzitiv sau matrita de care aveau nevoie. Au propria lor „sculerie”. Iar managerul de vanzari este si web-designer!😉

  4. 7 johnterry

    Buna. Spuneti mi va rog pretul la cutite si la setul de dalti de 12 bucati

    • 8 catalinsorescu

      Setul de 12 dalti PROFI in cutie din lemn costa 310 euro. Nu am pe stoc dar dar as putea aduce pe comanda. Am avut unul singur si s-a dat destul de greu, ca nu e ieftin deloc. In schimb, calitatea este deosebita, absolut de top! Am si dalti Pfeil (Elvetia) si multe tipuri englezesti, dar parca astea PROFI de la NAREX arata mai bine si sunt cel putin la fel de bune. Parerea mea!
      Cutite mai am doar aceste doua modele:
      http://proe.cz/narexby2/?c=narexby_729
      http://proe.cz/narexby2/?c=narexby_728
      Sunt impachetate individual in cutii de carton si costa 45 lei/buc.
      Mai am si asa ceva:
      http://proe.cz/narexby2/?c=narexby_732
      tot la 45 lei/buc

  5. 9 johnterry

    Va multumesc

  6. 10 paganu

    M-am fatait oleaca pe site-ul lor si-am vazut ca n-au decat dalti de mortezat foarte mici; mai mari n-au de gand sa faca? Marturisesc ca pana la 10 milimetri n-am nici o problema in a taia morteze cu niste banale bench chisels; latimea nefiind mare si deci nici suprafata de contact, nu e necesar sa dau in dalta ca surdul in clopot, si-atunci o dalta normala rezista fara probleme. Nu mi-ar strica, insa, niste dalti de mortezat de 16 si 20 de milimetri. Aduci asa ceva?

    • 11 catalinsorescu

      Narex au max 10mm daltile de mortezat. Sincer, nici nu am vazut dalta de mortezat mai mare de 12.5 mm (1/2 inch). Probabil ca astea mari sunt pentru dulgherie (framing)…

  7. 12 iosup mitica 0745402672

    eu mam uitat pe pagina asta si as dori pe cei interesati de dalti scluptura executate manual si deo calitate f. buna seturi de 30 40 50 60 piese dupa catalog
    contactatima si osa va convigeti de daltile pe careosale vedeti si o sa lucrati cu ele
    preturile sint romanesti adica 20 -25 ron dalta astept clienti ptr.colaborare.

    nefemet@clicknet.ro

  8. 13 cozma

    Felicitari pr site ul profesional,totusi in urma adresarii unui mail,in urma cu 2 luni de zile cu referire la dalti piatra,astept un raspuns.,ajutati si dumneavoasta cumva artistii din romania,contra cost fireste,….cu respect http://www.ioancozma.ro

    • 14 catalinsorescu

      Din mesajul tau reiese ca mi-ai trimis un mesaj…. Nu tin minte sa-l fi primit sau, daca am uitat, imi pare sincer rau! Imi spui despre ce era vorba? Sunt putin confuz in ultimele luni deoarece mi s-a nascut un fecior si ma impart cu greu intre serviciu, familie, hobby-uri.

    • Am incercat in numeroase randuri sa-l contactez pe dl. Cozma dar fara succes! Cum sa ajut artistii din Romania care nu-mi raspund nici la mail-uri nici la mesaje pe chat?

  9. 16 Liviu

    Salut, caut niste dalti pentru strunjire in lemn, dar de dimensiuni ceva mai mari si de o calitate buna. Cele pe care le-am vazut pe acest site sunt cam jumatate din dimensiunea de care am nevoie. Mie imi trebuie ceva care sa imi permita sa fac priza pe coapsa, respectiv la 30 – 50 cm lungime. Aveti asa ceva?

    • Nu am asa ceva. Daltile alea mari de strunjit sunt foarte rare si preturile lor sunt pe masura! Cel putin in Anglie, de unde aduc eu uneltele…

    • Liviu,
      Poti lua legatura cu dl. Mitica Iosup (0745402672) din Tecuci si e posibil sa-ti faca el dalti asa cum vrei tu. Am inteles ca face dalti dupa specificatiile tale. Atentie, daltile vor fi fara manere, urmand sa-ti pui tu maner la ele!

      • 19 iosup mitica

        in atentia dl cozma am citit ca aveti nevoie de dalti ptr scluptat in piatra
        vi le pot face eu , sint mester in executat manual dalti scluptura in lemn , piatra , ipsos timplarie si dalti ptr. strung lemn

        0745 402672 astept colaboratori si doritori

        daca citeste si dl LIVIU EU pot sai fac si daltile pe care lea cerut la dl sorescu anume daltile alea lungi prt, strung lungimea 35- 50 cm si diferite modele contacteazama la 0745402672

  10. 20 cozma

    Imi cer scuze pt intirziere,multa sanatate fiului dumneavoastra cit si intregii familii,multumesc pt raspuns.In legatura cu seturile pt piatra,am vrut sa stiu daca cei de la Narex,fac asa ceva….??? .Sunt din Focsani si am cumparat de la dl Iosup din Tecuci,anul trecut un set de 60 dalti lemn,singurul dezavantaj e ca inebunesti cautind un strungar bun,care intradevar sa stie sa calibreze o dalta si mai ales lemn uscat pt manere.Prefer sa dau mai scump si sa ma apuc a doua zi de lucru,decit sa pierd timp cu manerele..Va multumesc pt amabilitate.

    • Bine ati revenit la mine pe blog! Si eu am luat dalti de la dl. Iosup si otelul din care au fost facute mi s-a parut chiar f. bun. Din pacate nu e vorba de un produs finit care poate fi utilizat „out-of-the-box”. Chiar pentru un sculptor cu experienta si relatii nu-i o bagatela sa le puna manere si sa le ascuta! Multi prefera sa dea un ban in plus pentru dalti gata pregatite de lucru. Altii, insa, nu-si permit dalti noi din comert care sunt de cel putin 3 ori mai scumpe! E bine ca exista alternative!
      Din pacate Narex nu fac dalti pentru piatra! Doar pentru lemn! Pretul la daltile pentru lemn (seria PROFI) incape de la 70 lei si urca bine in sus!

  11. 24 iosup mitica

    CATRE dl LIVIU – am citit ca dv aveti nevoie de dalti strung lungi 30- 50cm eu vile pot face dupa dimensiunile si modelele pe care le vreti contactatima la nr 0745402672 IOSUP MITICA -TECUCI EU EXECUT SI DALTIM SCLUPTURA IN LEMN SI PIATRA astept un raspuns de la dv sau lasati nr pe saitul dlui SORESCU

  12. 25 Anonim

    va salut cu respect d-l sorescu.A-si dori sa stiu ce pret au daltile drepte(narex),(setul de 6buc).Si piatra de ascutit ?astept un raspus.multumesc anticipat.(adresa mea de email (stelymatei pe yahoo)

  13. 27 Stanislav

    Va salut d-l. Sorescu. Sant din R.Moldova, Giurgiulesti si a-si dori sa procur un set de cutite si un set de 12 dalti PROFI /profil curb/in cutie din lemn ce costa aprocsimativ 310 euro. Cum a-si face-o? Astept un raspuns pe adresa mea de email-Stan.duduciuc@gmail.com Va multumesc.

  14. 28 iosup mitica

    multumesc dl catalin sint mitica de la tecuci cel care face dalti am memorat sugestia data de tine si sint incintat si vreau sao pun in practica

    am mai citit si comentariile de pe pagina ta si am vazut pe cineva – stanislav din giurgiulesti din rep moldova dai terog adresa mea si osa rezolv eu cu daltilre cerute
    asta numai daca nu poti tu sau tile trimit la tine cu un pret si tu le dai mai departe

    le facem exact cum le ai tu in catalog inclusiv minere
    astept un raspuns de la tine iosup 0745402672

    • Buna seara dl. Iosup. Dl. Stanislav a ramas sa ma contacteze dansul dar nu a mai zis nimic de atunci. Daca revine la mine pe blog o sa vada nr. dvs. de telefon. Cand finalizati niste dalti cu manere as vrea sa cumpar doua bucati sa vad cum au iesit. Vreu 2 bucati V, una de 12 mm si una de 20 mm.

  15. 30 iosup mitica

    buna dl sorescu am sa va trimit daltile cerute

  16. 32 iosup mitica

    mitica sint – asa osa fac ti le voi trimite prin posta iti voi cere adresa inainte cu ozi de ale pune la posta . te salut cu respect

  17. 33 Stanislav

    DL. Cătălin am tăcut, deoarece ,aşteptam ceva identic din afară şi cel cu promisiunea s-a ţinut de cuvînt. Setul cu cele 12 dălţi e în atelierul meu! Şi încă ceva: m-a contactat Mitică din Tecuci. L-am rugat să-mi facă 2 cuţite. De e băiat de cuvînt, î-ţi promit să-ţi scriu cum se „comportă” sculele în lucru. Cu mult respect Stanislav, R. Moldova.

  18. 35 iosup mitica

    buna dl sorescu ce mai faceti? mai merge treaba? daca mai aveti nevoie de ceva de la mine contactatima. cu stima iosup m

    • Saptamana viitoare vine marfa de la Narex,printre care si manerele pentru dalti. A intarziat ceva timp ca nu au avut totul pe stoc…

  19. 39 iosup mitica

    buna seara dl sorescu cum mai merge afacerea cu dalti ? daca ai ceva nevoie sa ma contactezi cu stima iosup m

    • Bine ati revenit! Am vandut cateva dalti fabricate in colaborare cu dvs. Le-am pus manere frumoase din lemn de prun. Dar nu pot spune ca am cerere pentru dalti de sculptura, indiferent de brand. Dalti Narex de sculptura am vandut 3 bucati in ultimele 4 luni. Sunt mai multi tamplari pe aici…

      • 41 iosup mitica

        buna seara am citit raspunsul dv ramine deschisa colaborarea speram sa fie bine pe viitor sint buni si mesterii timplari daca au nevoie de scule sa le facem

        astept raspuns mitica

  20. 42 IOAN

    cum imi pot procura si eu un set de dalti…? Si cat m ar costa…? Multumesc!!!

  21. 45 Anonim

    vreau sa vand si io un strung pt lemn facut in fabrica manual.spunetimi si mie cam ce pret ar avea

    • Are exact pretul pe care vreti sa-l obtineti pe el, nu e nici o reteta de calcul. Dati-mi poze pe mail ca sa va spun daca ma intereseaza pe mine.

  22. 47 Qwert

    salutare
    ma intereseaza pretul la setul de dalti pentru strunjire si dalta cu profil curbat

  23. 49 Emilian Covali

    Set dălţi pentru sculptură clasa „profi”, în cutie din lemn
    As dori sa stiu daca le aveti in stoc si cat costa. As dori un raspuns cat mai repede.

  24. 51 Eu

    Salutare am si eu o intrebare…Ce dalti recomandati Lie-Nielsen sau Record Power

  25. 53 Loredana

    Salut!m.ar interesa un set de dalti pt sculptat de cele mai mari dimensiuni.cat costa si cand faceti comanda?multumesc.

  26. 56 Ovidiu

    Buna dimineata! Ma intereseaza niste dalti pentru strung (O dalta dreaptă, una ascuțită si una rotunjita). As putea afla un pret? Ovidiu. 0762683988


  1. 1 Afaceri neaoşe în ţara lu’ Papură Vodă « Cătălin Sorescu

Lasă un răspuns

